Prince-Nick 4 Postad 27 Juli (redigerade) Jämförelse CTEK DS250SA vs Victron MPPT 100/20 I processen med att reda ut en del solcellsproblem hade jag den unika möjligheten att under helt identiska förhållanden byta från CTEK DS250SA solcells ingång till Victron MPPT 100/20. Jag kan bara konstatera att Victron i detta fall laddade på 12V sidan med 4,3A och CTEK med 1,9A. Uppmätningen via oberoende Mastervolt/Battman batterimonitor. Inkopplat var 2st parallellkopplade Sunwind Gotland om 100W styck. Anslutet var 3st Victron AGM 100Ah (dvs tot 300Ah) Kabellängd identisk. Eftersom jag sökte på detta forum men inte lyckades hitta någon review om den på CTEK inbyggda solcellsladdaren skriver jag ovan här för framtida personer som hamnar i samma sits som jag och undrar varför solcellerna inte laddar lika bra som kompisarnas. Dessutom friterade CTEK mina AGM batterier när jag lät landströmsladdare ligga på startbatterierna enligt överenskommet kopplingsschema med CTEK men om det finns det mycket skrivet och kan rekommendera inlägg från Anuba här som beskriver min situation identiskt (nästan):https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/ Redigerad 27 Juli av Prince-Nick 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 985 Postad 27 Juli (redigerade) Jag är ingen vän av vare sig Victron eller Ctek, har, och håller på att sanera båten från deras produkter. Å andra sidan är mitt behov av batteriladdare ganska litet, men inte så att dom kan elimineras. MEN, @Prince-Nick skriver att Vitcron laddade med 4,3A medan Ctek bara laddade med 1,9A..? Var då batteristatus jämförbar innan både dessa laddarna sattes igång? Eller var det måhända så att victronen hade gjort grovjobbet och och laddat upp batteriet så pass att cteken bara behövde gå på tomgång med 1,9A? Det är ju ändå batteriets inre resistans, som är relaterad till hur mycket laddat det är, som bestämmer laddningsströmmen… sedan kan ju olika laddare vara specade med olika uteffekt, det är nu en annan sak. Det är för övrigt rätt vanskligt att göra jämförelser ombord i båten av olika laddare, det görs rättvist i en laboratoriemiljö. CTEK DS250SA, kan jag inte finna. men CTEK D250SA, uppgavs kunna ge 20A när den var i produktion. Redigerad 27 Juli av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 638 Postad 27 Juli 44 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag är ingen vän av vare sig Victron eller Ctek, har, och håller på att sanera båten från deras produkter. Ctek har jag "sanerat" från men min tilltro till Victron är ganska stor. De har gjort flera missar med Orion XS och ännu inte riktigt erkänt dessa och fortsätter det på det viset på deras nya produkter så kommer dessa inte in i min båt. Mina Victronprodukter och min rating skala 1-5: Isolationstransformator: 5 2 x Smartsolar MPPT: 5 Smart Battery Sense: 5 GlobalLink 520: 3 BMV 712: 5 Phoenix 50/1: 5 51 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Var då batteristatus jämförbar innan både dessa laddarna sattes igång? Eller var det måhända så att victronen hade gjort grovjobbet och och laddat upp batteriet så pass att cteken bara behövde gå på tomgång med 1,9A? Det är ju ändå batteriets inre resistans, som är relaterad till hur mycket laddat det är, som bestämmer laddningsströmmen… Mycket bra reaktion! Den delen glöms ofta bort. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 985 Postad 27 Juli (redigerade) Två av mina tre Ctek ombord har lagt av, dom var nog omkring 20 år gamla. En är ersatt av en annan mindre Ctec garageladdare, en annan är ersatt av en mindre smart modell från Jula, om den bara är mindre till formatet eller mindre smart vet jag inte, men den har en sådan trevlig upplyst display🙂. Används mest vintertid under torrsättningsperioden. Funderar på vad jag skall ha istället… någon ”no name” som inte har någon (o)smart elektronik, som ger 13,5 volt och max 2 ampere… Grejen är ju den, för er som kommer nya in i denna diskussionen, att dessa ”smarta” laddare inte är så där jättesmarta, vi båtägare och även husbilsägare laddar ju samtidigt som vi förbrukar ström, det klarar dom flesta laddarna inte av att upptäcka, eller dom upptäcker det men reagerar på fel sätt. Om kylskåpet startar känner laddaren av att det uppkommit ett större spänningsfall, och ökar då på spänningen, som blir så hög att den kan skada såväl batteriet som känslig elektronik ombord, kanske även kulskåpets elektronik(?) Jag misstänker starkt att det är det som pajat två batteriuppsättningar för @anuba och även minst en uppsättning förbrukarbatterier för min svåger. Nu har ju iallafall Ctek några modeller som öven skall kunna funka som strömförsörjning, men jag vet inte om eller hur det fungerar annat än vad som skrivs i annonserna. Jag kan väl få raljera litet, men jag behöver inte ladda i hamn då jag har god solcellskapacitet, men det kan ju bli mulet flera dagar i sträck och man kan ju drabbas av någonting som kräver landström och laddning. Och solcellsregulatorn jag har, är en modell som säljs under flera olika namn, panelerna är inte köpta i båttillbehörsbutiken, utan rätt billigt av en solcellsbutik on-line på Tradera, det var väl nio år sedan nu och det funkar fortfarande. Sedan, Vitron i all ära, men jag känner att man liksom bygger in sig i ett system genom att köpa Victrons produkter, klart att man inte behöver göra det, om man nu inte vill det. Likadant är det ju med Ctek, ävensom deras produktprogram inte är lika omfattande. Sutars/Skyllermarks är det väl ungefär likadant med, i marknadsföringen, men vi som vet och har egna pressverktyg vet ju hur man kommer billigare och ibland mycket bättre undan. Redigerad 27 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prince-Nick 4 Postad 27 Juli 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: MEN, @Prince-Nick skriver att Vitcron laddade med 4,3A medan Ctek bara laddade med 1,9A..? Var då batteristatus jämförbar innan både dessa laddarna sattes igång? Eller var det måhända så att victronen hade gjort grovjobbet och och laddat upp batteriet så pass att cteken bara behövde gå på tomgång med 1,9A? Det är ju ändå batteriets inre resistans, som är relaterad till hur mycket Hej @Georg_Ohm bytet mellan laddarna gjordes direkt så batteristatusen var identisk. Dvs detta var unik situation att jämföra dem rättvist. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 638 Postad 27 Juli 6 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Grejen är ju den, för er som kommer nya in i denna diskussionen, att dessa ”smarta” laddare inte är så där jättesmarta, vi båtägare och även husbilsägare laddar ju samtidigt som vi förbrukar ström, det klarar dom flesta laddarna inte av att upptäcka, eller dom upptäcker det men reagerar på fel sätt. Det är här jag ser den riktigt stora skillnaden mellan Ctek och Victrons laddare. Victrons laddare kan ha gått ner i Storage-läge utan att dra igång från Bulk när kylskåpet går igång. Den kör bara vidare på Storage. ”Smart” i Victron-världen betyder att de kan ställas in via en mobil enhet bla. Sen kan jag på min landströmsladdare ställa den på Power Supply-läget och där sätta typ 13,2V. Nackdelen med det läget på sommaren är att MPPT:erna, som jag satt i samma nät, också går över till ett Power Supply-läge vilket ger en låg spänning, samma som laddaren. Jag löste det genom att ha en profil på landströmsladdaren i vanligt Charger-läge som ganska snabbt går över till låg spänning och då sköter solpanelerna huvuddelen av topp-laddningen verkar det som. Många av Victrons produkter har ju möjlighet till väldigt många inställningar, vilket man kan se som en nackdel, men detta ger dem också väldigt stora möjligheter. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 479 Postad 28 Juli Jag har som nämnts använt Cteks D250S och D250SA i olika båtar. Jag har inte direkt negativt att säga om solpanelsregulatorn. På sin tid kändes det lätta att använda och använda bra polskruvar för uppkoppling. Snygga att koppla upp helt enkelt. Innan jag upptäckte att Ctek grillade batterierna bytta jag till Victrons MPPT regulator för att jag ville få bättre koll om min solpanel fungerade som det skulle. Det visade sig att mina paneler gick sönder med jämna mellanrum för att de var limmade mot en för böjd yta. Ytan är nu uppspacklad och rakare. Jag kan starkt rekommendera Victrons Smarta solregultorerer för att, Kan justeras efter eget behov. Kan kopplas till en Victron BMS för att mäta rätt laddström och spänning. Kan ställa in en adaptiv absorpstionstid för att slippa onödigt långa tider med hög spänning. Logga hur systemet fungerar för felsökning. De sk automatiska funktionerna i många laddning bygger ofta på att laddaren skall komma på när det dags att starta bulkladdning och senare en lång absoptionstid. Det är den senare som blir för lång och kokar sönder moderna slutna AGM batterier där man inte kan fylla på mer vatten. Victron tar upp detta och har en mängd parametrar för att hantera risken. Sätta lägre absorptiontid och spänning. Stoppa laddning på svansström. (Inte så lämpligt för solpanelen då ett moln också kan minska strömmen). Kortare fix absorbtionstid. Adaptiv absorptionstid. Absorberar kortare tid om batteriet har varit mindre urladdat. Jag har testat detta på min Victron nätladdare då den inte kan kopplas till BMSen. Det har fungerat mycket bra. Spänning ligger inte högt för länge när man bara har gjort mindre urladdningar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser