Gå till innehåll
lördag 07 mars 2026
Garpen61

Konservering och impeller, Merc V6 MPI

Rekommendera Poster

Hello,

jag har köpt en båt med slutet kylsystem.

vid konservering så ska man ju köra glykol genom sjövattendelen. Då ska man sätta en spolmuff under båten och suga upp glykol blandningen mha sjövattenpumpen.

men är det inte då lätt att man pajar impellern i pumpen?

Kan man inte bara koppla isär slangarna och hälla i glykol eller man kommer kanske inte åt alla skrymslen då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Garpen61:

Hello,

jag har köpt en båt med slutet kylsystem.

vid konservering så ska man ju köra glykol genom sjövattendelen. Då ska man sätta en spolmuff under båten och suga upp glykol blandningen mha sjövattenpumpen.

men är det inte då lätt att man pajar impellern i pumpen?

Kan man inte bara koppla isär slangarna och hälla i glykol eller man kommer kanske inte åt alla skrymslen då?

Konservering i maj låter lite sent men jag skulle sätta behållaren med glykolen på badbryggan annars orkar den nog inte suga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde förtydliga att det var lite inskaffande av information bara. Jag begriper att det inte tjänar så mycket till att göra det nu. Men tack för ditt fyndiga svar.

Det var inte riktigt vad jag frågade efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vågar inte bara hälla i, pumpen ska suga.  Har aldrig haft problem med att den inte suger, bara man har dunk med glykolen högre än pumpen. Hag har en dunk med slang i som jag kan tippa så det rinner ner i slangen själv, klart smidigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Vilken spolmuff är bra för att det ska funka bra till intaget under båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är att ta bort sugslangen på bästa stället för just din båt, beror på hur trångt det är. Skarva slangen eller montera en längre slang direkt på pumpen  sedan i med slangen i en dunk som står på ungefär på samma höjd som pumpen. tex på badbryggan. Fyll slangen med vatten och stoppa den i dunken, låt pumpen suga själv. 
Annars så går det nog att göra en muff av en avloppstjoff och lite slangkopplingar

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Garpen61:

Jag glömde förtydliga att det var lite inskaffande av information bara. Jag begriper att det inte tjänar så mycket till att göra det nu. Men tack för ditt fyndiga svar.

Det var inte riktigt vad jag frågade efter.

Så här gör vi numera för att soara på vår ork.

(Kopia på ett gammalt inlägg.)

Trevägsventil kan jag varmt rekommendera, det underlättar konserveringen jättemycket.

Så här ser vårt system ut idag, fast motorn är en röd Beta 25.

Slangarna sitter kvar under seglingssäsongen.

17460934550732961192112918174711.png.716f89826d906d41c53e89ce233939d7.png

Lånat från:  

https://dieselmaskinsportalen.se/dieselmaskinsportalen/Kylsystemets_sekundarkrets.html

Konservering går till så här.

När båten står på land.

1. Ställ om ventilen vid vattenfiltret och lägg ner slangen i en dunk/hink med färskvatten.
  2. Starta motorn och låt den suga i sig allt färskvatten så att det blir så lite salt kvar som möjligt i motorn.
  3. Låt motorn gå en kort stund (10 - 15 sekunder) på förhöjt varvtal så att så mycket vatten som möjligt "blåser" ut ur motorn.
  4. Stäng av.
  5. Ställ om även ventilen vid vakuumventilen.
  6. Stoppa ner båda slangarna i en dunk med 40 - 50 % glykolkoncentration. Det är inte så viktigt för även om det blir jättekallt så blir det ingen frost sprängning när det är glykol i vattnet.
  7. Starta motorn och låt den gå en stund så att glykolvattnet verkligen finns överallt. Nu saknas det kylande vatten i avgasslangen och ljuddämparen och det kommer inte heller att finnas någon glykol i avgassystemet.
  8. Gasa på några gånger till sist så att det mesta av vattnet i avgassystemet "blåert ut".
  9. Anteckna att ventilerna står inställda för konservering, för när våren kommer har du glömt bort detta.
  10. Ta bort dunken med glykol och fyll på så att koncentrationen är 40 - 50 % så kan du använda samma glykol nästa höst.

Före sjösättning.

1. "Anslut" en dunk med färskvatten till slangen vid filtret,
  2. "Anslut" en tom dunk till slangen vid vakuumventilen.
  3. Starta motorn.
  4. Stäng av motorn när vätskan som kommer ut inte längre ser ut att innehålla glykol.
  5. Ta tillvara på den glykolen och toppa upp till 40 - 50 %.
  6. Ställ om ventilerna
  7. Säkra ventilerna i driftläge på lämpligt vis.

Tre saker att tänka på.

1. Vi har ett system med värmeväxlare, men givetvis funkar det på liknande vis om motorn är sjövattenkyld. Då måste man tänka på några saker till, som tex. att plocka bort termostaten för att glykolblandningen ska cirkulera fritt i hela motorn innan den nått arbetstemperatur.
  2. Impellern tål att gå korta stunder utan vatten, men var försiktig.
  3. Bedöm själv om det är nödvändigt att få ut glykol i avgassystemet för att frostskydda det. Vi har både slangar och ljuddämpare i gummi och nästan inget vatten blir kvar i avgassystemet så det fryser inte sönder.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du har ett Alpha onedrev. Då finns en impeller även i drevet. Den får inte gå torr. På nyare Mercruiser är det enkelt att tömma sjövattensystemet. Antingen sitter det en "Cykelpump" på värmeväxlaren, eller så är det ett handtag som man ska dra i eller trycka ner. Minns inte vilket.Då fryser i alla fall inte något sönder. Jag brukar ha en balja, egentligen en snöskotersläde, under drevet. Trycka in slangar i bypasshålen i skölden så att det inte sprutar utanför. Två länspumpar i baljan. En kopplad till drevet med spolmuff. Den andra kopplad till vattenintaget i botten med en muff typ avloppsrensare med teleskopisk stötta, som sätts mot marken. Glykolblandning i baljan. Starta motorn först och sedan länspumpen. Annars sprutar det utanför.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...