Hybro 1 207 Postad 28 April Senaste 10 åren har jag tankat båtdiesel vid en sjömack. Aldrig sen dess haft problem med alger eller annat. Nu är den macken stängd tills vidare. Vilken slags bildiesel motsvarar båtdiesel? Har ju hört talas om blankdiesel, som inte finns att köpa på bilmackar. . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 860 Postad 28 April Qstar, okq8 och Cirkel K har på flera ställen i landet B0 (blankdiesel). Bara att söka, finns nog 5 "bilmackar" runt där jag bor, vet tyvärr inte vart just du snurrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 207 Postad 28 April Just här jag bor är norr om Torsby i Värmland. Båten har hemmahamn Mörudden / Hammarö. Tack för tipsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 28 April Jag kör på HVO100, vilket är en syntetisk diesel som därmed inte är attraktiv för alger/bakterier. Den är någon krona dyrare och innehåller 2-3% mindre energi per liter (eftersom den har lägre densitet). Men detta märker man inte. Däremot märks det att den inte ryker och är luktfri (både vätskan och avgaserna). Funkar toppenbra och är godkänd av Volvo penta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 207 Postad 28 April Är alltså ingen risk att det växer alger i HV100, som det blir om man använder vanlig diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 28 April Nej, det är en av fördelarna med HV100, den är långtidstabil. Används bland annat som bränsle i reservaggregat pga detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 563 Postad måndag kl 16:59 (redigerade) 6 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Däremot märks det att den inte ryker och är luktfri (både vätskan och avgaserna). HVO funkar även bra i fotogenvärmare och fotogenlampor enligt mina tester. Redigerad måndag kl 17:00 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser