Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
pellerin

Volvos Pentas glykol

Rekommendera Poster

Jag ska rengöra värmeväxlaren på min KAD300 och då såklart avsluta med att fylla på ny glykol. Idag är det VP´s gröna i systemet. Min fundering är om jag måsta ha den gröna när jag sedan fyller på systemet. Idag finns ju t ex deras orangea glykol som är modernare och dessutom en aning billigare. Kan jag använda orange eller är den anpassad bara till de modernare motorerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta gärna på tidigare länkar ang glykol.Färgen har ingen betydelse,det viktiga är om det är propylen eller etylen.Dessa går inte att blanda.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här finns en uttömmande beskrivning av glykol.

Tillägg:

Det går ibland att blanda etylenglykol med propylenglykol.

Det går ibland inte att blanda olika typer av etylenglykol.

Det går ibland inte att blanda olika typer av propylenglykol.

Håll reda på vad du har i motorn, spara eller fotografera flaska/dunk eller skriv noga upp vilken glykol du använt.

Ofta går det att blanda hur som helst för annars hade vi säkert haft mängder med motorhaverier, men det är onödigt att chansa.

Om du blandar själv är det bra att använda vatten från en avfuktare eller kondenstorktumlare så slipper du få med kalk och annat in i kylsystemet. 

Ytterligare tillägg:

Koka up vattnet innan du blandar så slipper du få med en massa onödigt syre.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan klurig faktor när man skall köpa VPs gröna glykol är den de senaste åren mest säljs som färdigblandad 40/60. Personligen föredrar jag 50/50 eftersom jag har lite svårt att få ut allt vatten ut motorn efter en sköljning. Jag måste naturligtvis bli bättre på det men om du har för mycket vatten kvar i motorn späs den färdigblandade 40/60 blandning till något sämre. 
Förra året lyckades jag med detta missöde och fick en koncentration som gav en fryspunkt på -10C. Jag löste det genom att få tag på koncentrerad kylarvätska, tömde systemet lite och fyllde på. Lite riskabelt med om det blandas i motorn men jag hade inget annat val. 
I år verkar den dock inte vara tillgänglig,

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/produkter/koncenterad-kylarvatska-glykol-gron-1-liter-22567185/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre att byta all kylarvätska, ska iaf bytas med vissa intervaller.

Då vet du vad du har, när den är bytt och har fräscha vätskor i maskin.

Undvika Volvos svindyra produkter, dom är iaf inte bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytt på en av mina KAD44:or i vinter. Köpte 3x5 liter Penta Grön 40/60 på nätet a 350 kr/st med rabatt . Helt byte egentligen 17 liter, men avtappat 15,5 liter. Kvarstående glykol försämrar inte kommande 6 till 8 år nämnvärt och konstaterad fryspunkt -23, det är ok för mig. Och ingen tvekan om inhibitorer osv. Det svider inte att glykolbytet skulle kunna ha kostat 400-500 kr.

Nästa ägare av båten behöver inte tänka på vilken glykol, framgår i serviceboken.

Systermotorns byte framgick i serviceboken anno 2021 så den får byte c:a 2028.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev anuba:

En annan klurig faktor när man skall köpa VPs gröna glykol är den de senaste åren mest säljs som färdigblandad 40/60. Personligen föredrar jag 50/50 eftersom jag har lite svårt att få ut allt vatten ut motorn efter en sköljning. Jag måste naturligtvis bli bättre på det men om du har för mycket vatten kvar i motorn späs den färdigblandade 40/60 blandning till något sämre. 
Förra året lyckades jag med detta missöde och fick en koncentration som gav en fryspunkt på -10C. Jag löste det genom att få tag på koncentrerad kylarvätska, tömde systemet lite och fyllde på. Lite riskabelt med om det blandas i motorn men jag hade inget annat val. 
I år verkar den dock inte vara tillgänglig,

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/servicedelar/produkter/koncenterad-kylarvatska-glykol-gron-1-liter-22567185/

Vet du om VPs gröna är Etylen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Bojesper:

Jag vet faktiskt inte. Jag håller mig konservativt till VP-glykol av ren bekvämlighet att slippa min refererade tvättmetod. 
@Mackey Är har nog studerat innehållet bättre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Bojesper:

VP:s gröna är etylenglykol.

VP:s gula/orange är också etylenglykol.

VP är noga med att dessa inte får blandas, troligen för att de har olika tillsatser som funkar dåligt att blanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mackey:

VP:s gröna är etylenglykol.

VP:s gula/orange är också etylenglykol.

VP är noga med att dessa inte får blandas, troligen för att de har olika tillsatser som funkar dåligt att blanda.

Ok tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer alltså att ta bort den gröna glykolen ur systemet och min fråga är då om jag kan använda Volvos orange glykol i min KAD300 i fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...