Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
Abborrgurun

Kultryck för högt.

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har du batteriet på främre delen av trailern?

Vad väger ett 70–75 Ah batteri, kan det väga 20 kg?

Elvinschen är ju inte lätt att demontera men batteriet kan man ju med enkla grepp demontera och flytta längst bak i båten under transport.

Batteri demonterat vid transport= 20 kg lägre kultryck? 95-20≈75 testa om det hjälper.

Ja BK är billiga men är nog i kortaste laget för vad de får lasta, har också läst att flera har samma problem.

BK har inga uppgifter om max båtlängd på sin hemsida vad jag kan se men det finns flera andra tillverkare som har detta.

Modifierar man en trailer som är typgodkänd så avviker den ju från det utförande som den godkänts för, kan inte dessa regler men tror att det kan bli böter om man blir stoppad av polisen (om de är petiga och på det humöret) och besiktiga går väl inte heller...

//Pär

Jag har inte monterat elvinchen än..

Då få jag väl köra med överhäng på 1 meter eller skaffa ny släp.. få räkna med en bra förlust..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa BK skall det tydligen gå att flytta bakre vaggan lite mer bakåt, kolla om det går på de modeller ni har eller kolla med er återförsäljare. Skall tydligen också finnasen förlängd vagga som tillbehör.

Kolla detta med stället där ni köpt eller närmsta återförsäljare.

Sen stod det faktiskt max båtlängd angivet vilket jag missat tidigare men jag skyller på attdet står skrivet på Norsk och bilden går bakom texten och det blir rörigt samt att mina glojärn var mögiga🤣

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Abborrgurun:

Fick flytta båten bakåt, då det är fast axel på kärran. Läste inte på riktigt innan köpet, för den är inte gjord för min silver.

Usch vad surt… känner mig blåst av försäljaren. Visade bild och berättade allt med elvinsch ändå så sa han att de inte skulle vara några problem…

tack för svaret :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

På vissa BK skall det tydligen gå att flytta bakre vaggan lite mer bakåt, kolla om det går på de modeller ni har eller kolla med er återförsäljare. Skall tydligen också finnasen förlängd vagga som tillbehör.

Kolla detta med stället där ni köpt eller närmsta återförsäljare.

Sen stod det faktiskt max båtlängd angivet vilket jag missat tidigare men jag skyller på attdet står skrivet på Norsk och bilden går bakom texten och det blir rörigt samt att mina glojärn var mögiga🤣

Har redan frågat och försäljaren sa nej i efterhand.. 

frågade även om vaggan och han sa nej. Han blev otrevlig efter köpet och tyckte jag va jobbig när jag ringde och frågade om sånt här.

hahah 😂 Deras hemsida är inget o leka med😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Drille:

Usch vad surt… känner mig blåst av försäljaren. Visade bild och berättade allt med elvinsch ändå så sa han att de inte skulle vara några problem…

tack för svaret :)

Ja vissa "säljare" har noll koll på det tekniska🥴

Kolla med en annan ÅF, de har kanske bättre koll...

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har du batteriet på främre delen av trailern?

Vad väger ett 70–75 Ah batteri, kan det väga 20 kg?

Elvinschen är ju inte lätt att demontera men batteriet kan man ju med enkla grepp demontera och flytta längst bak i båten under transport.

Batteri demonterat vid transport= 20 kg lägre kultryck? 95-20≈75 testa om det hjälper.

Ja BK är billiga men är nog i kortaste laget för vad de får lasta, har också läst att flera har samma problem.

BK har inga uppgifter om max båtlängd på sin hemsida vad jag kan se men det finns flera andra tillverkare som har detta.

Modifierar man en trailer som är typgodkänd så avviker den ju från det utförande som den godkänts för, kan inte dessa regler men tror att det kan bli böter om man blir stoppad av polisen (om de är petiga och på det humöret) och besiktiga går väl inte heller...

//Pär

Om du tar bort 20 kg batteri som står längsr fram och ställer det rakt ovanför axeln så minskar nog kultrycket cirka 20 kg men om du ställer det längst bak så minskar kultrycket snarare 25-30 kg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kultrycket är inget problem i sig för själva dragkroken. Det är köregenskaperna som blir försämrade och riskfyllda. Jag själv har kört med ett kultryck på ca 150-180kg i många år problemfritt. Men då är det en båtvagn som går i 30km/h så man behöver inte bekymra sig om köregenskaper. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

jag kontaktade tillverkaren BK Hengeren.

De sa att de gick att backa vaggan 1 steg. (finns färdig borrad hål) 

kanske de hjälper någon mer än mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...