Jump to content
Tuesday 13 May 2025
Abborrgurun

Kultryck för högt.

Recommended Posts

Hjälp, hur får jag ner vikten på dragkulan, ligger i nuläget på 110 kg😨. Ska väl vara runt 50?

IMG_1066.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flytta båten frammåt?😄

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Abborrgurun:

Hjälp, hur får jag ner vikten på dragkulan, ligger i nuläget på 110 kg😨. Ska väl vara runt 50?

IMG_1066.jpeg

Dra båten bakåt på kärran tills du har rätt kultryck, flytta därefter winschtornet bakåt och sätt fast det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra svar... Bättre än mitt.👍

 

Jag bra undrar... Har folk slutat med Fysik i grundskolan?

 

Nu vet jag inte vart bränsletanken finns på detta åket... Var den helt fylld eller nästan tom vid vägningstillfället 

Kanske nåt för TS att ta hänsyn till?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

Dra båten bakåt på kärran tills du har rätt kultryck, flytta därefter winschtornet bakåt och sätt fast det.

Men det blir ju ett jäkla överhäng bakåt. Det är ju en meter idag med motorn upptiltad?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ny får du plocka fram fysiken än en gång.

 

Vad menas med jäkla överhäng?

1 meter kanske?

Gissar på någon dm. Då båten blir tyngre i aktern, samtidigt som fören blir lättare, räknad från hjulcentrum, vid flyttning.

Och vare sig kölen eller motorns skädda lär stöta i vägen.

 

Ett råd i övrigt. Satsa på kraftigare spännband.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Abborrgurun:

Men det blir ju ett jäkla överhäng bakåt. Det är ju en meter idag med motorn upptiltad?

Alternativ 2, flytta fram hjulen på vagnen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rascal:

Dra båten bakåt på kärran tills du har rätt kultryck, flytta därefter winschtornet bakåt och sätt fast det.

 

41 minuter sedan skrev Hybro:

Ny får du plocka fram fysiken än en gång.

 

Vad menas med jäkla överhäng?

1 meter kanske?

Gissar på någon dm. Då båten blir tyngre i aktern, samtidigt som fören blir lättare, räknad från hjulcentrum, vid flyttning.

Och vare sig kölen eller motorns skädda lär stöta i vägen.

 

Ett råd i övrigt. Satsa på kraftigare spännband.

500 kg per band,  1 ton band som spänner ner fören. O det jag menade med överhäng är överhänget från kärrans slut till propellern, känns ju som kärran är för kort, men det är en 1300.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Du skall inte ha motorn max upptilltad när du transporterar båten på vagnen.

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Flytta båten akterut..?

Heter det verkligen akterut när man flyttar något som ligger på en kärra?

 

6 timmar sedan skrev Peter_K:

Alternativ 2, flytta fram hjulen på vagnen. 

Mycket bra förslag!

 

Ett annat alternativ är att lägga några hundra kilogram blyvikter längst bak i båten till kultrycket blir rätt.

 

5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Du skall inte ha motorn max upptilltad när du transporterar båten på vagnen.

Fast det verkar ju faktiskt enklast att tilta ner motorn och se om det räcker att motorns viktcentrum flyttas lite bakåt. Annars återstår att flytta båten lite bakåt.

Edited by Mackey
Viss sarkasm kan förekomma i delar av inlägget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Abborrgurun:

 

500 kg per band,  1 ton band som spänner ner fören.

Det hjälper bara lite att spänna ner fören, båten måste säkras så att den inte kan åka framåt vid en kraftig inbromsning eller krock (eller om du blir påklrd bakifrån). Räkna inte med att 800 kg båt hålls kvar av tornet vid tvärbroms eller krock.

 

Kompletera med ett 2 tons band som dras bakåt.

Screenshot_20250423-051511_Chrome.jpg.cafbe79a3249378185e1e17dee1e7388.jpg

 

Sedan håller jag med om att de två 500 kg banden ser mest ut som leksaker, men de gör nog sitt jobb även om det är på gränsen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid transport skall motorn alltid hänga nedåt med en trädkloss i mellan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vid transport skall motorn alltid hänga nedåt med en trädkloss i mellan.

Är du säker på det, för de lärda verkar tvista om detta, en del säger att det belastar akterspegeln mer med ner tiltad motor, andra att du har jämnvikt med motor upptiltad?

5 timmar sedan skrev Mackey:

Det hjälper bara lite att spänna ner fören, båten måste säkras så att den inte kan åka framåt vid en kraftig inbromsning eller krock (eller om du blir påklrd bakifrån). Räkna inte med att 800 kg båt hålls kvar av tornet vid tvärbroms eller krock.

 

Kompletera med ett 2 tons band som dras bakåt.

Screenshot_20250423-051511_Chrome.jpg.cafbe79a3249378185e1e17dee1e7388.jpg

 

Sedan håller jag med om att de två 500 kg banden ser mest ut som leksaker, men de gör nog sitt jobb även om det är på gränsen.

 

Tack för tipset. Ska sätta ett kraftigare band fram. Sen går det ju att banda så att man kan vända den upp och ner utan att båten lossnar, men då känns det lite överdimensionerat. 80, 50, 50 gäller för gods på väg. Men med tanke på glidningskoncifienten ( ursäkta stavningen) så borde den vara noll då båten står på rullar o då kan man sätta 10 band och det räcker ändå inte till enligt regelverket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Abborrgurun:

Är du säker på det, för de lärda verkar tvista om detta, en del säger att det belastar akterspegeln mer med ner tiltad motor, andra att du har jämnvikt med motor upptiltad?

Tack för tipset. Ska sätta ett kraftigare band fram. Sen går det ju att banda så att man kan vända den upp och ner utan att båten lossnar, men då känns det lite överdimensionerat. 80, 50, 50 gäller för gods på väg. Men med tanke på glidningskoncifienten ( ursäkta stavningen) så borde den vara noll då båten står på rullar o då kan man sätta 10 band och det räcker ändå inte till enligt regelverket.

Hur tror du man spänner fast en bil på biltrailern lagligt om det nu inte skulle gå att spänna fast en båt på tralern lagligt? Enligt mej så kan man kan man spänna fast bil lagligt med 4 band.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Hybro:

Jag bra undrar... Har folk slutat med Fysik i grundskolan?

Med tanke på ditt svar så verkar en del missat fysiken i grundskolan som fanns förr också.....😛

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Med tanke på ditt svar så verkar en del missat fysiken i grundskolan som fanns förr också.....😛

Eller också var det ett fredagskvällssvar….🥳

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Wildeside:

Hur tror du man spänner fast en bil på biltrailern lagligt om det nu inte skulle gå att spänna fast en båt på tralern lagligt? Enligt mej så kan man kan man spänna fast bil lagligt med 4 band.

Absolut inga problem, se bara till att ha tillräckligt starka band så kan du välta kärran och bilen står kvar. 

Jag förstår inte de här som bara drar spännband rakt över båten som det är gjort på bilden i inlägget, gör ingen större nytta spänn alltid framåt och bakåt så står det kvar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Elegancej:

Absolut inga problem, se bara till att ha tillräckligt starka band så kan du välta kärran och bilen står kvar. 

Jag förstår inte de här som bara drar spännband rakt över båten som det är gjort på bilden i inlägget, gör ingen större nytta spänn alltid framåt och bakåt så står det kvar.

😀 tror inte jag kan lära mej mycket om lastsäkring i ett marinforum har kört lastväxlare med maskinflak i snart 30 år och lastat det mest konstiga grejor, smått som stort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Wildeside:

😀 tror inte jag kan lära mej mycket om lastsäkring i ett marinforum har kört lastväxlare med maskinflak i snart 30 år och lastat det mest konstiga grejor, smått som stort.

Ja ja, men hur mycket av det har ramlat av på vägen då?

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Bosse:

Ja ja, men hur mycket av det har ramlat av på vägen då?

 

/B

Jojo hur du skulle lyckas det vet jag inte, men jag har inte tappat något ännu iaf😎

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Under helgen tappades det en båt i Karlstadsområdet, under transport.

 

Sist i samma område var för några år sedan.

 

Detta är bara vad jag tagit del av.

Händer säkert många fler gånger.

 

- För ca 10 år sen välte lastbil med båt på, vid sjösättning i hamnen. Lastbilen blev liggande på kajen och båten halvvägs ned i vattnet. Verkade nästan som om stödbenen inte var ansatta.

 

Varför inte stora hamnkranen användes vet jag inte.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kulttrycket (max) är dessutom olika på olika fordon - jag har t.ex. 70 kg på min...

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Hybro:

Under helgen tappades det en båt i Karlstadsområdet, under transport.

 

Sist i samma område var för några år sedan.

 

Detta är bara vad jag tagit del av.

Händer säkert många fler gånger.

 

- För ca 10 år sen välte lastbil med båt på, vid sjösättning i hamnen. Lastbilen blev liggande på kajen och båten halvvägs ned i vattnet. Verkade nästan som om stödbenen inte var ansatta.

 

Varför inte stora hamnkranen användes vet jag inte.

Det blev en dyr historia för klubben. Nu mer tillåts bara användande av klubbkranen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...