Figge7 5 Postad 1 April Hejsan, jag tror jag har mer slip från propellern än vad som kan vara ok. Båten en Örnvik 690 Cobra. Relativt flat i botten, ingen påväxt. Etec 200HO G1. Totalvikt ekipage kring 1100kg. Testat mina 2 olika propellrar, Ballistic 14,5x19" samt Raker2 14,5x22" Ballistic WOT 5700rpm och 44knop (Kanske kunnat trimma ut lite mer och ökat rpm med kanske 100-200) Raker2 WOT 5400rpm och 44knop där med. Om jag har rätt ger det en slip på 57 resp 61%. Över 50% är vad jag förstår mycket högt även i den farten. Finns det några tips åt vilket håll jag bör gå om jag vill få ned slip (och kanske öka farten något)? Jag är lite inne på att sänka motorn ett hål (ca 1,5-2cm). Idag sitter antikavitationsplattan 3cm ovan botten. Kan det vara rätt spår? Andra funderingar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad 1 April Hur räknar du? Jag får helt andra värden, ganska nära 50 % Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 487 Postad 2 April Ursäkta men jag brukar ha lite otur när jag tänker, men jag har för mig att man skall räkna med propellervarvet dvs utväxlingen på drevet. Hur långt skulle propellern komma i fast material per varv och hur långt kommer den i vattnet. Skillnaden är vad jag fått lära mig kallas slip. Det är möjligt att jag är ute och cyklar i mina tankar. Men någon förståsigpåare kanske kan rätta mig om jag har fel. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 5 Postad 2 April (redigerade) 10 hours ago, Mackey said: Hur räknar du? Jag får helt andra värden, ganska nära 50 % Hm, du har en poäng, Hade missat utväxlingen på 1.86... man lär sig, Men nu får jag 20% 5700rpm / 1,86 = 3065 rpm Teoretisk 55knop med 19" ((3065*19)/1056) (1056 förstår jag är en konstant omvandling från tum/min till knop Faktisk 44knop (1-44/55)*100 = 20,2%) (och ca 27% med min 22" propp) Vilket känns ok. Men hur räknar du? Jag litar nog mer på dig än mig känner jag 🙂 Redigerad 2 April av Figge7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 487 Postad 2 April (redigerade) i denna rutan skall inget stå, tänkte fel. Redigerad 2 April av Jorgen01 Felskrivet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 487 Postad 2 April (redigerade) 19 tum ggr 2,54 lika med 48,26 cm per varv. Gånger 3065 lika med 147916 cm i minuten. Ta nu detta 60 ggr och svaret blir cm i timmen, gör om till km/h dela med 1852. Cirka 47 knop. Du har 44 på loggen, slipen blir väl då cirka 6%. Nu har jag kanske en jävla otur när jag tänker. Redigerad 2 April av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 981 Postad 2 April Använd hjälp på nätet https://www.drev.se/propellerskolan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 5 Postad 3 April 23 hours ago, Jorgen01 said: 19 tum ggr 2,54 lika med 48,26 cm per varv. Gånger 3065 lika med 147916 cm i minuten. Ta nu detta 60 ggr och svaret blir cm i timmen, gör om till km/h dela med 1852. Cirka 47 knop. Du har 44 på loggen, slipen blir väl då cirka 6%. Nu har jag kanske en jävla otur när jag tänker. Du har inte otur. Du har helt rätt kan jag konstatera 😀. Jag räknat fel. Dessutom, blev tipsad om slipräknare på mercuryracing.com och den gav 8%. Tack för hjälpen med att komma på banan igen. Jag lär mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser