Leonardo 15 Postad 28 Februari Hej, Vad tror ni om ett sånt här batteri? https://lanpwr.com/en-se/products/lanpwr-12v-300ah-lifepo4-battery?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=22114743303&utm_content=&gad_source=1&gbraid=0AAAAAo5ANvMNb6tlIXqTMXyaRyqkOgXaH&gclid=Cj0KCQiA2oW-BhC2ARIsADSIAWqvhGEN9KxIXJt2n46pXCg-PoxcKk3hngreP4wWuaH37WqVIi1WxpAaAtoTEALw_wcB Vad är fördelen med att ha ex.vis två mindre mot ett stort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad 28 Februari 3 timmar sedan skrev Leonardo: Vad tror ni om ett sånt här batteri? Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam. Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 054 Postad 28 Februari 25 minuter sedan skrev ChristerN: Jag hittar inga specar på deras sida vilket alltid gör mig misstänksam. Skulle vilja veta hur hög max strömstyrka är och om batteriet har någon sorts balansering, och isf vilken, innan jag skulle kunna säga bu eller bä. Då läste du inte hela sidan... 😉 Charge Voltage: CC/CV 14.6V Recommend Charge Current: 60A(0.2C) Max. Charge Current: 200A Continuous discharge Current: 200A Det är skapliga prestanda som räcker för de flestas behov (Rekommenderad laddström 0,2C är lite klent. Många generatorer laddar betydligt mer än 60A.). BMS-data är de lite mer sparsamma med... Sen är frågan som alltid med slutna paketeringar: Är innehållet dimensionerat efter dessa belastningar. Cellerna kan nog prestera, de flesta tillverkas i ett fåtal fabriker (dock inte hos Northvolt) och kan lätt verifieras med ett oförstörande test. Det man kan spara på är kablaget till och mellan cellerna inne i paketet. Det kan inte kollas utan att ha sönder höljet. Den låga kontinuerliga laddningsströmmen bådar inte gott för dimensioneringen. (Celler anges ofta med 1C laddningsström vilket skulle gett 300A.) BMS-kablar är inte så kritiskt, det är låga strömstyrkor i de kablarna. En annan problemställning med slutna paketeringar är möjligheten att stänga av BMS så den inte förbrukar ström under längre lagringsperioder. Genomtänkta batterier har en extern strömbrytarknapp. Det går ju inte med enbart app-kontroll för den funktionen, har BMS stängts ner så går det inte att återstarta med en app. Om det inte går att stänga av BMS så behöver laddningsstatus kontrolleras ibland så cellerna inte går under minimispänningen - då kan de inte återladdas. Tillverkaren/säljföretaget är för övrigt Hong-Kong-baserat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad 28 Februari 2 timmar sedan skrev Lintott: Då läste du inte hela sidan... 😉 Sedär! Nu finns det en del data med på sidan längst ner. Vet att jag scrollade längst ner utan att hitta något tidigare. Kan ju vara att jag nekar alla kakor som gör att allt inte läses in ibland? Men, som sagt, begränsad info om BMSen och dess funktioner. 2 timmar sedan skrev Lintott: Det man kan spara på är kablaget till och mellan cellerna inne i paketet. Det kan inte kollas utan att ha sönder höljet. Den låga kontinuerliga laddningsströmmen bådar inte gott för dimensioneringen. Håller med. (Will Prowse på YT brukar ju ta isär batterierna och kolla dess uppbyggnad och kabeldimensionering inne i lådan. Ofta inte så bra. Hittar inte att han tagit isär detta men @Lintott hittar det säkert 😉) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 15 Postad 28 Februari Tack för bra svar. Det är lurigt det här. 🙂Om man skulle vilja köpa ett ”färdigt” batteri till ett hyggligt pris, vad skulle ni rekommendera då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 054 Postad 28 Februari 13 minuter sedan skrev Leonardo: Tack för bra svar. Det är lurigt det här. 🙂Om man skulle vilja köpa ett ”färdigt” batteri till ett hyggligt pris, vad skulle ni rekommendera då? Jag har inte koll på färdigpaketerade batterier då jag redan byggt ett eget LFP-batteri med komponenter som motsvarar mina behov. Erfarenheterna från att ha byggt ett eget batteri har gjort att jag har lite koll på att bedöma kvalitet/prestanda i ett specifikt färdigförpackat batteri om tillverkaren varit tydlig i specifikationen. Låga strömstyrkor på förbrukning/laddning innebär ofta klena kablar eller celler med dålig prestanda. Det som inte nämns (t.ex. BMS) finns oftast inte eller har begränsad funktionalitet. Har man bra komponenter i paketet så vill man nog berätta om det. Sen är behoven av max strömstyrka något man själv måste ta reda på i sitt sätt att använda båten. Har man bara behov av lågt strömuttag men under lång tid så fungerar det med låg urladdningskapacitet och Ah-antal efter behovet. Har man bara en klen generator så behöver rekommenderad strömstyrka för laddning inte vara högre än generatorns kapacitet. Ofta måste man ändå begränsa laddningsströmmen med en DC/DC-omvandlare som kan begränsa laddningsströmmen (jag tvingades själv strypa generatorn för att den inte skulle bli överhettad). Enligt min uppfattning så är en BMS med bra funktioner ett krav om batteriet ska bli långlivat. Utan BMS med balansering så kommer cellerna att glida isär i spänningsnivå och då kommer någon cell att få överspänning och haverera i förtid. Min BMS med balansering håller cellerna på en differens i spänning på under 0,01V efter en stunds vila (oftast 0,005-0,008V). Vid laddning kan de hoppa upp till 0,015V vilket raskt sjunker när laddningen upphör. Jag såg en sprängskiss på ett Nordmaxbatteri där det såg rejält ut i förbindningen mellan cellerna. Sen vet man aldrig om bilden var korrekt återgiven eller bara beskrivande.... Om man hittar någon bloggare som @ChristerN gjort så kan man lära sig lite mer om insidan av de batterier som kollas. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 054 Postad 28 Februari 6 timmar sedan skrev ChristerN: - - - Will Prowse på YT brukar ju ta isär batterierna och kolla dess uppbyggnad och kabeldimensionering inne i lådan. Ofta inte så bra. Hittar inte att han tagit isär detta - - - Kollade lite på Will Prowse och min uppfattning om "dropinbatterier" bekräftades. Att köpa ett "random dropinbatteri" är att köpa grisen i säcken. Man vet inte vad som finns under locket utan att ta isär och titta eller hitta någon annan som tagit isär och tittat. Av Wills snack fick jag uppfattningen att han tittat på en del batterifabrikat tidigare och att monteringen kan variera väldigt mycket över tiden. Kanske att en del tillverkare tar åt sig av kritik som läggs ut på nätet och förbättrar installationerna - vilket gör det ännu svårare att att förlita sig på innehållet i ett specifikt batteri om det inte finns kontinuitet i kvalitén. Men batteriboxarna ser ju propra ut på utsidan 😊. Bland de batterier Will tog isär så var det väldigt varierande överensstämmelse med dekalerna. Begagnade celler som degraderats, ingen vet hur de blivit behandlade, bara att de var degraderade när batteriet sattes samman. Illa sammansatta batteripaket. Ihoptejpade paket. Anslutningar som limmats fast. Svetsningar som trillar loss. Ibland helt ok kabeldimension, ibland underdimensionerade kablar. Ibland kvalitets-BMS. Ibland BMS med icke fungerande funktioner.... Samtliga batterier är nog användbara. Den viktiga frågan är bara - hur länge? Dropinbatterierna kostar ju mer än ett blybatteri så man vill att de ska ha betydligt längre livslängd. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 3 Mars Jag har också tittat på del unboxing av LFP batterilådor. Det fick mig att bygga en egen låda som jag har skrivit om i Lintotts tråd. Men det är ju möjligt att det läget kan ha blivit bättre på sistone, Jag hittade dessa som verkar innehålla lite modernare celler på ca 300Ah. Det är ett mer kompakt bygge som påminner om det jag byggde förra året.https://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR Jag kan inte bedöma de är välbyggda men det ser som den innehåller en välkänd BMS tillverkare Xiaoxiang https://xiaoxiangbms.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 15 Postad 4 Mars Tack för svaren, det känns ju som man behöver bygga själv för att vara säker, men det är ett för stort projekt för mig. Finns det europeiska tillverkare av LiFeP04-batterier som man kan köpa till ett rimligt pris? Var tillverkas Nordmax? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 4 Mars Om du vill bygga dit eget batteri med lite säkerhet kan du bygga en batteri med en EEL-box. https://www.eelbattery.com/12v-lifepo4-battery-diy-box-new-kits-with-bluetooth-jk-active-balance-bms-set-eu-warehouse-shipping-p5733618.html Kontakta dem för att få en offert till Sverige där alla avgifter är betalda. Om du köper utan offert kan det bli extra moms i tullen. Det är en trevlig box med en bra BMS, säkring och färdigbyggda kablar. Den har till och med kompression av cellerna, som vissa tycker är viktigt. Här visar Andy hur man bygger den och ställer in BMSen,https://youtu.be/YWxf5x0WVwg?si=8Aai-og97lxKYtir Celler kan du köpa inom EU här. Det är dock lite lång leveranstid just nu;https://www.nkon.nl/en/eve-mb31-prismatic-314ah-lifepo4-3-2v-single-stud-grade-a.htmlhttps://www.nkon.nl/en/rept-cb75-314ah-lifepo4-3-2v-grade-a.html Priset på celler har gått ner de sista halvåret med ca halva priset jämfört med förra året. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 15 Postad 5 Mars (redigerade) Tack @anuba! Jag ska ta mig en funderare på att faktiskt bygga ett batteri själv. Med de prylarna du rekommenderar verkar det ju överkomligt både vad det gäller pris och arbetet. Gäller väl bara att vara väldigt noggrann när man bygger. Återigen stort tack till alla som svarat. Mycket bra synpunkter och information! Redigerad 5 Mars av Leonardo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 5 Mars 33 minuter sedan skrev Leonardo: Tack @anuba! Jag ska ta mig en funderare på att faktiskt bygga ett batteri själv. Med de prylarna du rekommenderar verkar det ju överkomligt både vad det gäller pris och arbetet. Gäller väl bara att vara väldigt noggrann när man bygger. Återigen stort tack till alla som svarat. Mycket bra synpunkter och information! Det absolut viktigaste är att förstå var energin ligger i cellerna så man inte av misstag gör en kortslutning. Inte blanda ihop plus och minus helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 6 Mars Nu har EEL-lådan kommit. Jag fick hem den utan extra avgifter. De är skickade DDP så alla avgifter är betalda. Innehållet ger ett gediget intryck. De har bytt ut kablarna till specialbyggda laminerade kopparbalkar. BMSen är samma typ som jag redan har, JK 200A. Det är klart att man sparar ca 1000kr på att inte bygga in dem i en låda men i mitt fall vill jag hålla de skydda i ett trångt utrymme. Nu är det bara att vänta på cellerna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 15 Postad 8 Mars Kollade på Andys Youtube-video och bygget verkade helt klart överkomligt. Så om jag byter batterier i år så får det bli ett bygge med exakt de komponenter som @anuba föreslog tidigare i tråden. Blir kul att följa @anubas bygge också, och se hur det funkar. Tack än en gång allesammans för mycket bra info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 8 Mars 1 timme sedan skrev Leonardo: Kollade på Andys Youtube-video och bygget verkade helt klart överkomligt. Så om jag byter batterier i år så får det bli ett bygge med exakt de komponenter som @anuba föreslog tidigare i tråden. Blir kul att följa @anubas bygge också, och se hur det funkar. Tack än en gång allesammans för mycket bra info. Den enda haken är att man oftast måste förbeställa batterierna på NKON. Men efter att ha kollat runt bland olika butiker känns de mest seriösa. Eftersom jag har köpa vissa delar till mitt företag är det bra de plockar bort momsen. EEL har inte inte den fördelen. Men som privatperson spelar det ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 10 Mars Om man är glad i att såga och borra kan man bygga en låda formplywood. Med några möbelmuttrar och gängad stång får man rätt tryck på cellerna. Fördelen är att den är billigare och att det är enklare att komma åt batteriet efteråt. Nackdelen ät att den bli lite större och är mer exponerad för väta och smuts. BMSen har förvisso lackade kretskort men man vet ju hur blandade metaller ser ut i en båt efter några år. Den passar bättre i en skyddad miljö. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad 28 Maj 2025-03-01 vid 00:40 skrev Lintott: Samtliga batterier är nog användbara. Den viktiga frågan är bara - hur länge? Dropinbatterierna kostar ju mer än ett blybatteri så man vill att de ska ha betydligt längre livslängd. Kostar dom verkligen mer dock? Eftersom LiFePO₄-batterier kan utnyttjas till nästan 100 % av sin kapacitet, medan blysyra-batterier ofta bara kan utnyttjas till cirka 50 % utan att ta skada, är det mer rättvist att jämföra priset per användbar Ah snarare än nominell kapacitet. Snabb priskoll ger att dom med den aspekten redan kostar mindre i inköp. Biltema Marin- och fritidsbatteri 12 V 100 Ah Pris: 1 799 kr per styck Typ: Dual AGM – lämpligt för både start och förbrukning Totalpris för 2 st: 3 598 kr ProSupply LiFePO4 12V 100Ah (seasea) (använder samma BMS från Xiaoxiang) Totalpris: 3 195 kr Den ekonomiska risken känns ju helt klart mindre än för bara något år sedan. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 28 Maj 7 timmar sedan skrev bjornsyse: Kostar dom verkligen mer dock? Eftersom LiFePO₄-batterier kan utnyttjas till nästan 100 % av sin kapacitet, medan blysyra-batterier ofta bara kan utnyttjas till cirka 50 % utan att ta skada, är det mer rättvist att jämföra priset per användbar Ah snarare än nominell kapacitet. Snabb priskoll ger att dom med den aspekten redan kostar mindre i inköp. Biltema Marin- och fritidsbatteri 12 V 100 Ah Pris: 1 799 kr per styck Typ: Dual AGM – lämpligt för både start och förbrukning Totalpris för 2 st: 3 598 kr ProSupply LiFePO4 12V 100Ah (seasea) (använder samma BMS från Xiaoxiang) Totalpris: 3 195 kr Den ekonomiska risken känns ju helt klart mindre än för bara något år sedan. Det verkligen ut som att lithium är på väg ner ner i pris men när jag försökt övertyga mina båtvänner om detta finner de ofta att de behöver skaffa DCDC-omvandlare och ny nätladdare. Då blir det lite mer pengar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornsyse 18 Postad 30 Augusti Det har du rätt i, då får man lägga på några tusenlappar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad 30 Augusti 2025-05-28 vid 17:41 skrev anuba: Det verkligen ut som att lithium är på väg ner ner i pris men när jag försökt övertyga mina båtvänner om detta finner de ofta att de behöver skaffa DCDC-omvandlare och ny nätladdare. Då blir det lite mer pengar. Helst ska det väl vara en DC/DC-laddare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 31 Augusti 14 timmar sedan skrev ChristerN: Helst ska det väl vara en DC/DC-laddare Det har visat sig finnas en del alternativ till DC/DC-omvandlare. Vissa talar sig varma om vattenkylda generatorer och det finns också en del externa regulatorer till generatorn som skall ha anpassad laddningsalgoritm för LFP och hantera värmen i generatorn. https://www.wakespeed.com/product/ws500-advanced-alternator-regulator/ Men dessa lösningarna är dyrare en Orion XS 50A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad 31 Augusti 4 timmar sedan skrev anuba: Det har visat sig finnas en del alternativ till DC/DC-omvandlare. Vissa talar sig varma om vattenkylda generatorer och det finns också en del externa regulatorer till generatorn som skall ha anpassad laddningsalgoritm för LFP och hantera värmen i generatorn. https://www.wakespeed.com/product/ws500-advanced-alternator-regulator/ Men dessa lösningarna är dyrare en Orion XS 50A. 19 timmar sedan skrev ChristerN: Helst ska det väl vara en DC/DC-laddare Menade att en DC/DC-omvandlare inte ger så bra laddning som en DC/DC-laddare för det är skillnad på dem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 1 September 22 timmar sedan skrev ChristerN: Menade att en DC/DC-omvandlare inte ger så bra laddning som en DC/DC-laddare för det är skillnad på dem! Jo, du har lite utmaningar med detaljerna och förstå den intuitiva innebörden av text. Även om du lägger energi på att missförstå texter avsiktligt så har du inte helt rätt ute.. Begreppet DC/DC-omvandlare kan innefatta ett större antal funktioner. Du kan räkna in DC/DC-laddare till gruppen DC/DC-omvandlare. Man kan till och med se en laddningsregulator som en DC/DC-omvandlare men då blir min text rätt svårbegriplig. Så jag säger egentligen inte huruvida man skall använda en spänningsomvandlare syftad att ladda eller bara tillhandahålla en konstant spänning. Det har jag lämnat över till läsaren att själv förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad 1 September 2 timmar sedan skrev anuba: Jo, du har lite utmaningar med detaljerna och förstå den intuitiva innebörden av text. Även om du lägger energi på att missförstå texter avsiktligt så har du inte helt rätt ute.. Begreppet DC/DC-omvandlare kan innefatta ett större antal funktioner. Du kan räkna in DC/DC-laddare till gruppen DC/DC-omvandlare. Man kan till och med se en laddningsregulator som en DC/DC-omvandlare men då blir min text rätt svårbegriplig. Så jag säger egentligen inte huruvida man skall använda en spänningsomvandlare syftad att ladda eller bara tillhandahålla en konstant spänning. Det har jag lämnat över till läsaren att själv förstå. Nu var det inte min mening att vara otrevlig och avsiktligt missförstå dig och du har säkert rätt i att man innefattar DC/DC-laddare inom begreppet DC/DC-omvandlare men min avsikt var att tydliggöra för de (oss) som inte direkt förstår att du menar DC/DC-laddare när du skriver omvandlare. Anledningen är ju, som du säkert har full koll på, att DC/DC-laddaren har bättre förmåga att ge den laddning som batterierna behöver jämfört med en DC/DC-omvandlare som oftast ger en konstant spänning ut. Så har iaf jag lärt mig även om det var länge sen. Om jag har trampat dig på tårna ber jag härmed om ursäkt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 2 September 2025-09-01 vid 15:45 skrev ChristerN: Om jag har trampat dig på tårna ber jag härmed om ursäkt. Jag bara retas lite. Tack för att du engagerar dig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 054 Postad 3 September (redigerade) Jag har nog själv inte varit så konsekvent med begreppen DC/DC-omvandlare och DC/DC-laddare så för att jag i fortsättningen ska vara tydlig så frågade jag ChatGTP om skillnaden. Svaret verkar vara logiskt så jag återger det (ordagrant enligt ChatGTP): Bra fråga! De låter lika men har olika syften. Här är skillnaden: DC/DC-omvandlare Funktion: Tar en likspänning (DC) på en nivå och omvandlar den till en annan nivå. Exempel: 24 V → 12 V för att driva elektronik i en lastbil, båt eller husbil. Fokus: Att ge rätt spänning för utrustningens behov. Har oftast stabiliserad utgång (ren och stabil spänning). DC/DC-laddare (även kallad batteriladdare eller "battery-to-battery charger") Funktion: Tar ström från ett DC-källsystem (ofta bilens startbatteri/alternator eller solcellsregulator) och laddar ett annat batteri på rätt sätt. Exempel: Från bilens 12 V startbatteri → laddning av husbilens 12 V bodelsbatteri. Fokus: Korrekt laddningskurva (flerstegsladdning – bulk, absorption, float, ibland equalize) för att förlänga batteriets livslängd. Tar hänsyn till batterityp (bly/syra, AGM, litium osv.). Kan även höja/lägga ner spänningen om källan varierar (t.ex. från 12 V generator till litiumbatteri som kräver 14,4–14,6 V). 🔑 Skillnaden i ett nötskal: En DC/DC-omvandlare används för att driva utrustning med rätt spänning. En DC/DC-laddare används för att ladda ett batteri på ett optimalt sätt från en annan DC-källa. Vill du att jag gör en enkel jämförelsetabell mellan dem så det blir ännu tydligare? Å då svarade jag "Ja". Perfekt, här är en tydlig jämförelsetabell: Egenskap DC/DC-omvandlare Huvudsyfte Ge rätt spänning till utrustning Exempel på användning 24 V → 12 V för radio, kylskåp, lampor Spänningsnivå Konverterar bara spänning upp/ner Laddningsfunktion Ingen Batterianpassning Nej Fokus Stabil och ren spänning till last Egenskap DC/DC-laddare Huvudsyfte Ladda ett batteri korrekt från annan DC-källa Exempel på användning Ladda bodelsbatteri i husbil från bilens startbatteri Spänningsnivå Kan höja/sänka spänning + anpassa laddkurva Laddningsfunktion Ja, flerstegsladdning (bulk, absorption, float osv.) Batterianpassning Ja (bly, AGM, gel, litium m.fl.) Fokus Batteriets livslängd och säker laddning Redigerad 3 September av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 489 Postad 3 September Helt otroligt vad AIn är smart. Se här vad Googles AI svarar på frågan "Är en dcdc-laddare en dcdc-omvandlare?" "Ja, en DC/DC-laddare är en typ av DC/DC-omvandlare med en specifik funktion: att ladda ett batteri. Medan en vanlig DC/DC-omvandlare enbart anpassar en likströmsspänning till en annan, lägger en DC/DC-laddare till funktionen att omvandla och samtidigt reglera strömmen på ett sätt som är optimerat för batteriladdning" AI är lite som Björn Gustavssons påse, 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad 4 September Kollade igår en YT med Victrons grundare och deras nuvarande VD. VDn utsätts för några barnsliga frågor om deras produkter. ”Reportern” håller fram en Orion XS (DC/DC-laddare) framför VDn som svarar: ”Enkelt, det där är en DC/DC-omvandlare” och förklarar sen funktionen av en laddare. Suck! 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser