Edsvik 0 Posted September 3 Problem med att impellerpumpen inte suger upp ngt sjövatten. Impeller bytt. Allt funkar när jag kopplar trädgårdsslang på pump. Lägger jag däremot en slang i en spann får jag inte fram ngt vatten. Ngn som vet vad det kan vara för fel? Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,119 Posted September 3 Kolla om impellern är lika bred som den gamla. Kolla även om den nya packningen är lika tjock som den gamla. Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 531 Posted September 3 2 timmar sedan skrev Edsvik: Problem med att impellerpumpen inte suger upp ngt sjövatten. Impeller bytt. Allt funkar när jag kopplar trädgårdsslang på pump. Lägger jag däremot en slang i en spann får jag inte fram ngt vatten. Ngn som vet vad det kan vara för fel? Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått. Share this post Link to post Share on other sites
Edsvik 0 Posted September 3 1 timme sedan skrev Hybro: Kolla om impellern är lika bred som den gamla. Kolla även om den nya packningen är lika tjock som den gamla. Tack. Är exakt lika. Samma artikelns och original. 21 minuter sedan skrev Rollen: Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått. Är original impeller. Inga packningar är bytta Share this post Link to post Share on other sites
Edsvik 0 Posted September 3 22 minuter sedan skrev Rollen: Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått. 23 minuter sedan skrev Rollen: Sitter det en originalimpeller i pumpen. Solé har egna mått. Det är original Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,162 Posted September 4 12 timmar sedan skrev Edsvik: Inga packningar är bytta Nu vet inte jag hur Solés impellerhus ser ut, men nog brukar man byta en packning i samband med att man byter impellern? Annars är risken stor för tjyvluft vid locket tänker jag. Kolla också att impellern snurrar. Sätt en markering någonstans på impellern och kolla att den inte står i samma läge efter du kört motorn. I övrigt; att koppla en vattenslang direkt på motorn är ett utmärkt sätt att paja en packning i motorn… det är för högt tryck för kylsystemet. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,162 Posted September 4 1 minut sedan skrev Peter_K: Nu vet inte jag hur Solés impellerhus ser ut, men nog brukar man byta en packning i samband med att man byter impellern? Satsen innehåller en packning i alla fall… Share this post Link to post Share on other sites
zurdu 35 Posted September 4 Någon i en tidigare tråd fann, efter många om och men, att o-ringen blivit för platt.(Den gamla o-ringen). Share this post Link to post Share on other sites
Edsvik 0 Posted September 4 8 minuter sedan skrev zurdu: Någon i en tidigare tråd fann, efter många om och men, att o-ringen blivit för platt.(Den gamla o-ringen). Tack, skall kolla detta. Share this post Link to post Share on other sites
Edsvik 0 Posted September 4 8 timmar sedan skrev Peter_K: Nu vet inte jag hur Solés impellerhus ser ut, men nog brukar man byta en packning i samband med att man byter impellern? Annars är risken stor för tjyvluft vid locket tänker jag. Kolla också att impellern snurrar. Sätt en markering någonstans på impellern och kolla att den inte står i samma läge efter du kört motorn. I övrigt; att koppla en vattenslang direkt på motorn är ett utmärkt sätt att paja en packning i motorn… det är för högt tryck för kylsystemet. Vi har inte bytt denna packning men skall göra det när vi kommer upp nästa gång till båten. när det gällde vattenslang så var det med väldigt lågt tryck. Share this post Link to post Share on other sites
Edsvik 0 Posted September 4 8 timmar sedan skrev Peter_K: Satsen innehåller en packning i alla fall… Kunde inte byta denna då ingen hade packningen hemma. Skall byta även denna när den kommer hem. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,162 Posted September 5 14 timmar sedan skrev Edsvik: Vi har inte bytt denna packning men skall göra det när vi kommer upp nästa gång till båten. när det gällde vattenslang så var det med väldigt lågt tryck. Nja; du blandar nog ihop tryck och flöde. Det är svårt att ställa ner trycket om man inte har egen pumpanläggning till trädgårdsslangen. Det är som sagt en dålig idé att koppla en trädgårdsslang till motorn. Share this post Link to post Share on other sites
Edsvik 0 Posted September 5 11 timmar sedan skrev Peter_K: Nja; du blandar nog ihop tryck och flöde. Det är svårt att ställa ner trycket om man inte har egen pumpanläggning till trädgårdsslangen. Det är som sagt en dålig idé att koppla en trädgårdsslang till motorn. Ok. Tack för tipset Share this post Link to post Share on other sites
rafael 3 Posted September 10 Hej. Kanske du fått det att fungera nu. Jag har en Yanmar disel 4JH2 och jag hade ett liknande problem denna sommar. Jag började med att ta bort impellerblad som blivit insugna då impellern gått sönder. Det hjälpte inte ändå. Det sista jag gjorde var att jag korta av ett rör före impellern. Det som är viktigt är att det inte kan suga luft in någon stans, då gäller det också att impellertätningen tätar bra. Hälsn. rafael. Share this post Link to post Share on other sites
Edsvik 0 Posted September 10 2024-09-05 vid 07:39 skrev Peter_K: Nja; du blandar nog ihop tryck och flöde. Det är svårt att ställa ner trycket om man inte har egen pumpanläggning till trädgårdsslangen. Det är som sagt en dålig idé att koppla en trädgårdsslang till motorn. Tusen tack. Vi har inte löst problemet ännu. Skall kolla mer i helgen Share this post Link to post Share on other sites