Jump to content
Sunday 20 July 2025
Magnus-o

Växel vajer sönder

Recommended Posts

Hejsan Bayliner vänner 

Växelvajer gick av. 
Hade uppskattat jättemycket om någon kunde ge tips och er expertis var man kan få tag på växelvajers, både till Flybridge och i hytten.
Är den svår att byta? 
Min båt en 1998 Bayliner 2858 Ciera Flybridge, motor en 2011 Mercruiser v8 350 insprutning. 
Hade uppskattat återkoppling. 
Tackar så hjärtligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antar att du menar vajern som går från motorn ut till drevet? Isåfall måste du på land.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev stelben:

Antar att du menar vajern som går från motorn ut till drevet? Isåfall måste du på land.

 

Tack för svar

Som det känns, tror och hoppas så är det vajern från Flybridge till motorn också från hytten till motorn. Tror inte detta blivit utbytt på en mkt lång tid och gått trögt under mitt ägandeskap i 5år. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Magnus-o:

Tack för svar

Som det känns, tror och hoppas så är det vajern från Flybridge till motorn också från hytten till motorn. Tror inte detta blivit utbytt på en mkt lång tid och gått trögt under mitt ägandeskap i 5år. 

Låter inte sannolikt att bägge gått av samtidigt...men men det kan nog va ett litet helvete att byta dom...försök o koppla ihop dom med dom gamla och dra igenom dom nya.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev stelben:

Låter inte sannolikt att bägge gått av samtidigt...men men det kan nog va ett litet helvete att byta dom...försök o koppla ihop dom med dom gamla och dra igenom dom nya.

Låter som en bra plan och hoppas att själva vajer höljet är fint inuti. 
Tack för återkoppling 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev stelben:

Låter inte sannolikt att bägge gått av samtidigt...men men det kan nog va ett litet helvete att byta dom...försök o koppla ihop dom med dom gamla och dra igenom dom nya.

Det går ju att testa lätt. Bara att prova om det går att växla på det olika styrplatserna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det går ju att testa lätt. Bara att prova om det går att växla på det olika styrplatserna.

Båda två är mycket lösa och inget motstånd. Så tror att bägge gått av. Jag är mer oroad för växel vajern till drevet och båten behövas tagas upp igen. 
Hur kan jag testa det? Båten ligger i vattnet nu. 
Tack god respons 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla om Du inte måste byta både Wire och tillhörande hölje som en enhet.

Så blev det på min Albin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men hur ser det ut vid drevet, när Du försöker växla?

 

Nåt som rör sig där?

 

Kanske växelvarm som lossnat på drevet, eller nåt inuti drevet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är en installation med reglagekablar hela vägen från reglagen till motorn och till drevet, så finns det ett eller snarare två slags ”växlar” i förgreningen mellan styrplatserna och drev och motor. På detta kan man då välja från vilken styrplats man vill manövrera båten. Så kolla att allting fungerar som det skall där. Om denna ”väljares” manöverspak inte kunnat  slå om ordentligt kan man då en del konstiga fel. Detta skall egentligen inte kunna hända, men det händer ibland ändå.

Sedan en sak jag har varit ute för är att reglagekabelns hölje lossnat vid reglaget eller ute vid motorn, om det lossat så rör sig kabeln hölje istället för själva vajern. Höljet brukar sitta fast med ett överfall med två skruv, ibland med mutter 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Magnus-o:

Låter som en bra plan och hoppas att själva vajer höljet är fint inuti. 
Tack för återkoppling 

Asså du måste byta både hölje och vajer.

Bägge styrplatser går ner till motorn och därifrån går det en vajer ut till drevet...kolla om drevvajern rör sej där.

Sorry men är rätt säker på att det är den.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev stelben:

Asså du måste byta både hölje och vajer.

Bägge styrplatser går ner till motorn och därifrån går det en vajer ut till drevet...kolla om drevvajern rör sej där.

Sorry men är rätt säker på att det är den.

 

 

Dom är liksom förseglade, det går inte och det är inte meningen att man skall rappa ur vajern ur höljet.

Man köper dem färdiga, dom finns i många olika längder med intervall på 15-20 cm ungefär, samt i olika utföranden..

Men kolla då att höljet sitter fastskruvar ordentligt på alla sex platserna, kolla att den där växelgrejen funkar. Den heter ”gasväxel” hos Erlandssons.

På denna sidan kan du alla, eller de flesta delarna som ingår till motorn och drevets manövrering.

Jämför med hur det ser ut i din båt!

Jag lade länken till Erlandssons brygga, men du kan även kolla Hjertmans och Seasea.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Dom är liksom förseglade, det går inte och det är inte meningen att man skall rappa ur vajern ur höljet.

Man köper dem färdiga, dom finns i många olika längder med intervall på 15-20 cm ungefär, samt i olika utföranden..

Men kolla då att höljet sitter fastskruvar ordentligt på alla sex platserna, kolla att den där växelgrejen funkar. Den heter ”gasväxel” hos Erlandssons.

På denna sidan kan du alla, eller de flesta delarna som ingår till motorn och drevets manövrering.

Jämför med hur det ser ut i din båt!

Jag lade länken till Erlandssons brygga, men du kan även kolla Hjertmans och Seasea.

Det är dubbelspaks reglage...två gasvajrar två växelvajrar...när du rör det övre rör sej även det nedre eller tvärtom...väldigt simpelt ( och eländigt) för att båda ska gå av krävs att ts sitter båda styrplatserna samtidigt...väldigt svårt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bägge har knappast gått av samtidigt. Det är  något som lossnat eller gått sönder i maskinänden. Ta hjälp av någon som drar i ett reglage samtidigt som du kollar vad som händer i andra änden.

 

Om du köper nya kablar så måste du vara jättenoga med att få både rätt sort som passar i både reglage och maskin och rätt längd. Det finns en massa olika och de säljs (oftast) med längder i en fots intervall. Det är inte heller självklart hur man mäter längden. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev stelben:

Låter inte sannolikt att bägge gått av samtidigt...men men det kan nog va ett litet helvete att byta dom...försök o koppla ihop dom med dom gamla och dra igenom dom nya.

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det går ju att testa lätt. Bara att prova om det går att växla på det olika styrplatserna.

Jag uppskattar verkligen allas input, ska ner imorgon och se vad jag kan hitta och göras. 
Bugar & tackar alla 🛥️👍🤝

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Magnus-o:

 

Jag uppskattar verkligen allas input, ska ner imorgon och se vad jag kan hitta och göras. 
Bugar & tackar alla 🛥️👍🤝

Hoppas verkligen det är drev vajern ...den är ganska lätt att byta även om du måste på land.

Dom andra däremot...finns en risk att du får riva hela köket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Eld-:

Bägge har knappast gått av samtidigt. Det är  något som lossnat eller gått sönder i maskinänden. Ta hjälp av någon som drar i ett reglage samtidigt som du kollar vad som händer i andra änden.

 

Om du köper nya kablar så måste du vara jättenoga med att få både rätt sort som passar i både reglage och maskin och rätt längd. Det finns en massa olika och de säljs (oftast) med längder i en fots intervall. Det är inte heller självklart hur man mäter längden. 

Stort tack 

jag såg ikväll att ett av fästena som håller vajrarna hade gått i sönder. 
Har en kille som ska hjälpa mig på torsdag men du hade rätt där, ett av kabelfästena sönder, check 👍🤝

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev stelben:

Hoppas verkligen det är drev vajern ...den är ganska lätt att byta även om du måste på land.

Dom andra däremot...finns en risk att du får riva hela köket.

Tanken är god, tack, men den har precis varit uppe på land (ligger i hela vintern, varmt längst ner i Skåne) och fått drev service, bottenmålning mm och det är ett stort projekt med lyft här så jag hoppas på att inte behöva ta upp den, jag plockar hellre ner hela köket 😄😅

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Magnus-o:

Tanken är god, tack, men den har precis varit uppe på land (ligger i hela vintern, varmt längst ner i Skåne) och fått drev service, bottenmålning mm och det är ett stort projekt med lyft här så jag hoppas på att inte behöva ta upp den, jag plockar hellre ner hela köket 😄😅

Ligger också i Skåne...men här har vi kranbilar hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev stelben:

Ligger också i Skåne...men här har vi kranbilar hehe

Vi också men personen som kör den är busy på annat håll, där var skillnaden 🤩😄😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Magnus-o:

Stort tack 

jag såg ikväll att ett av fästena som håller vajrarna hade gått i sönder. 
Har en kille som ska hjälpa mig på torsdag men du hade rätt där, ett av kabelfästena sönder, check 👍🤝

 

2 timmar sedan skrev Magnus-o:

Tanken är god, tack, men den har precis varit uppe på land (ligger i hela vintern, varmt längst ner i Skåne) och fått drev service, bottenmålning mm och det är ett stort projekt med lyft här så jag hoppas på att inte behöva ta upp den, jag plockar hellre ner hela köket 😄😅

Ett fäste som gått sönder kort tid efter service verkar nästan "garantiåtagande" för serviceföretaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Magnus-o:

Tanken är god, tack, men den har precis varit uppe på land (ligger i hela vintern, varmt längst ner i Skåne) och fått drev service, bottenmålning mm och det är ett stort projekt med lyft här så jag hoppas på att inte behöva ta upp den, jag plockar hellre ner hela köket 😄😅

Ja det är ju då väldigt ogenomtänkt.

1 timme sedan skrev Lintott:

 

Ett fäste som gått sönder kort tid efter service verkar nästan "garantiåtagande" för serviceföretaget.

Försöka duger.

 

Som jag skrev och länkade tidigare i tråden finns det olika reglagekablar i olika längder, se till att du får rätt sort i rätt längd om du nu behöver byta. 
Och om du skall dra nya reglagekablar så tänk på att lägga dom i så vida böjar som möjligt.

 

Men även jag kan tro att det är mindre fel som är lätt att åtgärda om man kan lista ut var det är och om man kommer åt att åtgärda det hela.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

 

Ett fäste som gått sönder kort tid efter service verkar nästan "garantiåtagande" för serviceföretaget.

Det var ett oljebyte och byte av kullager, tyvärr checkade vi inte vajern då växlingen gick bra då. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...