Jump to content
Sunday 14 July 2024
K0rlsson

Mercruiser 5,7 -96 ger inte kraft över 3000varv och ”brölar”

Recommended Posts

Hej börjar få slut på idéer så testar med ett inlägg här och ser om någon kanske haft samma eller liknande bekymmer. 
 

windy 33 -96

2x mercruiser v8 5,7

weber 4 ports förgasare 

 

problem;

 

BB motor ger egentligen sämre kraft hela vägen. Båten orkar upp i planing men med mer hjälp ifrån SB motor. Vid ca 3000-3500 varv så börjar BB låta högt (bröla) och slutar i princip ge me kraft utan bara låter illa och varvar inte ut helt. 
 

Första tanken var att den inte får tillräckligt med sås. 
 

jag har nu haft förgasaren av och låtit renovera den, upplever att motorn går något bättre men fortfarande samma problem. 
 

har bytt alla filter, ny olja och nya stift. Har kollat pickup i tanken och förfilter och hittar varken vatten eller smuts någonstans heller. Förgasaren såg fin ut även innan renoveringen. Och SB motor går bra och dem hämtar sås från samma tank. 
 

 

Vad kan man gå på här näst?

 

bränslepump? Tändning? 
 

mycket tacksam för svar och idéer ! 
 

tack
 


 

 

IMG_4277.jpeg

IMG_4157.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat cylindertryck, tändinställning, gnistan på tändstiften.

Det kan kanske vara idé att byta plats mellan bränslepumpar och se om det blir någon skillnad.
Kanske även byta plats mellan tändspolarna och kolla om det blir någon skillnad. Ohmmäta tändkablarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat att den går på alla cylindrar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter tändkablarna i rätt ordning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Tack för svar. 
 

Jag har idag bytt förgasare med den andra motorn, ingen skillnad. 
 

bytt bränslepump, ingen skillnad. 
 

Gjort kompressionstest och allt verkade ok. 
 

imorgon ska jag kolla gnistan på all stiften men dem såg fina ut idag när jag hade bort dem. 
 

hur gör jag en tändinställning? 
 

jag har inte flyttat på tändkablarna så jag utgår ifrån att dem sitter rätt men hur kollar jag att dem gör det? 
 

känns som det är tändningen jag behöver gå över här näst. 
 

tacksam för återkoppling eller mer tips om någon haft liknande problem? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev K0rlsson:

jag har inte flyttat på tändkablarna så jag utgår ifrån att dem sitter rätt men hur kollar jag att dem gör det? 

Det finns ju angivet en ordning för din motor, ibland ingjutet på topplock, men du kan ju jämföra med din andra motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollat så att ingen bränsleslang kollapsat på insidan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej
 

Jag har kollat bränslesystemet från topp till tå nu, har skiftat slangar mellan motorerna och symptomet kvarstår tyvärr. 
 

Har tänkt ge mig på tändsystemet härnäst, kollade med en tändlampa och den visar ca 8 grader som borde vara korrekt? 
 

fråga: måste jag jorda den lila kabeln för att kunna läsa av tändningen/graderna med tändlampan korrekt?

 

hur kontrollerar jag att fördelaren/tändlocket sitter rätt? Kablarna sitter på rätt plats men det kan ju vara annat som sitter fel? 
 

har sett att vissa vill ha 1an på fördelarlocket mot 1ans cylinder. Så är det inte här. Dock sitter fördelarlocket likadant på SB motor som fungerar som den ska. 
 

är det något annat jag bör/kan kolla?  Kör uteslutningsmetoden här 😅 

 

tack 

IMG_4421.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu kan jag inte dessa motorer.

Men eftersom Du har bytt delar mellan motorer och det inte blir bättre på den felande, så är min tanke att tändförställningen inte funkar lika på motorerna.

 

I stort sett alla bensinmotorer behöver ställa om tändläget i förhållande till varvtalet.

Alltså allt tidigare ju högre varvet på motorn blir när man ökar gasen.

 

Förr kontrollerades detta med en tändinställningslampa som gav ljuspulser. Ljuset riktades mot märkningar på svänghjulet. 

Pulserna lyste då upp märkningar för just hur stor tänd inställningen var vid olika varvtal. T ex 20 grader före ödp o s v.

 

I dag används kanske elektronik för detta?

 

Om inte tändläget ändras på den felande motorn så är det fel i själva tändfördelaren, eller det som styr denna.

Flera av mina gamla bilar, hade en slang mellan insugsrör och en vacuumdosa på fördelaren.

Det hände att just den slangen blev otät av sprickor.

 

Hur det är löst i dag vet jag inte. Kanske med vikter inuti fördelaren?

 

Googla tändförställning

 

.

 

-Testa även att köra på ren bensin i stället för blandning med sås.

 

 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...