Gå till innehåll
tisdag 04 november 2025
Fanny_75

Tickande ljud i motorn

Rekommendera Poster

Lyssna gärna på detta. Vad kan det vara som tickar i motorn? Det ökar och minskar med farten och har inte funnits där förut. I friläge hörs det inte.

Motorn är en Volvo Penta AQ131A.

Oljan bytt och servad/vinterkonserverades i höstas innan torrsättning. 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ventilknack? Googla det, i så fall börjar du med att kolla ventilspelet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en AQ131D. Det låter som att det pyser mellan avgaslimpa och topplock.

 

Saltvatten och värme får avgaslimpan att rosta rejält. Inget konstigt med det. Tyvärr leder det till att topplocket, som är gjort av aluminium, offrar sig. Efter ett tag uppstår en läcka i topplocket som gör att mer och mer avgaser puffar ut. 

 

Ofta uppstår detta på 4:e cylindern, speciellt på raka axlar när motorn lutar. Då skvalpar det ofta upp vatten mot 4:ans cylinder. Så kolla den bakersta cylindern. När du kör på tomgång kommer du känna ett tydligt puff mot handsken (osmart att vara barhänt)

 

Hör av dig detta är felet så kan jag vägleda dig mer!

 

Tom

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-06-10 vid 10:45 skrev tomeriksen:

Har själv en AQ131D. Det låter som att det pyser mellan avgaslimpa och topplock.

 

Saltvatten och värme får avgaslimpan att rosta rejält. Inget konstigt med det. Tyvärr leder det till att topplocket, som är gjort av aluminium, offrar sig. Efter ett tag uppstår en läcka i topplocket som gör att mer och mer avgaser puffar ut. 

 

Ofta uppstår detta på 4:e cylindern, speciellt på raka axlar när motorn lutar. Då skvalpar det ofta upp vatten mot 4:ans cylinder. Så kolla den bakersta cylindern. När du kör på tomgång kommer du känna ett tydligt puff mot handsken (osmart att vara barhänt)

 

Hör av dig detta är felet så kan jag vägleda dig mer!

 

Tom

 

 

 Känner inget puffande men tycker att det luktar avgaser. Rostigt och dant är det så du är nog rätt på spåret.

Det är första året med båten (Flipper flash) och motorn skulle egentligen behöva en översyn, rengöring av förgasare mm.och det är lite för hardcore att börja byta ut delar själv när en är nybörjare.

Svårt med båtfirmorna i Nacka - de vill bara meka med nya motorer.

har du kanske ett tips på någon? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen du bifogade säger inte mycket. Gör gärna en ny video med motorn synlig så man hör. Du kan göra den vid bryggan. filma gärna långt bak mot akterspegeln.
Men som sagts toppens 4:e avgasport är standardfel på dessa. Felet kommer till 90% av att man inte byter avgaslimpa i tid.

Lämna in till verkstad för detta är ingen billig affär. 

Du kände inget puffande men känn efter igen, du måste in med handen under avgaslimpan och känna runt 4:e avgasporten på topplock-avgaslimpa. Det går att känna utan handskar, det blir inte så varmt på tomgång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta avgaslimpa är en perfekt introduktionsmekarkurs för nybörjare. Men inget man gör innan man lokaliserat felet. Men som @Gelis inträffar det när innerväggarna i limpan rostat sönder. Det kan man  inspektera genom att dra av svanhalsen (gummibälgen) på limpan, köra in en mobil och filma.

Så här såg min ut… IMG_1095.thumb.jpeg.18ce6fa7befe7be3f228b5a8ae62ff53.jpeg

I mitten ligger en skiljevägg, den är bortrostad på denna.

 

IMG_1168.thumb.jpeg.dab13e74ce4b9c42498c8f46af46fcf9.jpeg

Skiljeväggen delar upp cylindrarna så att de som ligger längs ifrån varandra i tändordning delar kammare (1&4; 2&3), När väggen rostat bort uppstår baksug inne i limpan. Blandar man då in lite saltvatten idet hela blir det rostigtvärre.

IMG_1108.thumb.jpeg.329660c81e5496037864ec0313b4026a.jpeg

Aluminiumet offrar sig tills ett hål uppstår, se inringat. Inte stort, men det hörs!

 

 

Om du ska köpa limpa, köp den här på drevdelar.se. Undvik den som Hansen säljer "Sierra". Den saknar skiljevägg. Skräp!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! 

 

Skakar liv i denna tråd då jag sprungit in problemet ovan på min VP Aq151c. Jag hade ett tickande ljud akterut på styrbord sida och vid demontering av gamla limpan så upptäckte jag korrosion vid fjärde cylindern (se bild). Innan jag monterade nya limpan så försökte jag bygga upp ytan med biltemas metallspackel. Jag fick det dock inte helt tätt och avgaser pyser ut. 

 

Innan jag monterar av limpan igen för att göra om proceduren, så vill jag höra här om tips finns? Jag tänker att metallspackel inte är optimalt. Jag vill mest åt en lösning där jag kan köra säsongen ut / inte lägga en förmögenhet på reperation eller byte av topplock. 

Tips mottages tacksamt! Det lät som att @Gelis hade lite tankar. 

 

Hälsningar

IMG_4625.HEIC

Redigerad av Max1gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det kostar 3050 kr att fixa avgasporten med fräsning och ilagd ring.

Tillkommer sotningssats om toppen är demonterad.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Det kostar 3050 kr att fixa avgasporten med fräsning och ilagd ring.

Tillkommer sotningssats om toppen är demonterad.

Ingemar

Att denna möjlighet finns visste jag ej. Tack för förslag, Ingemar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-23 vid 14:36 skrev Max1gbg:


Tips mottages tacksamt! Det lät som att @Gelis hade lite tankar. 

 

Hälsningar

IMG_4625.HEIC 1 MB · 2 downloads

Det finns ingen quickfix för detta. Finns 3 alt.

1. fräsa in en stålring som SanktAnna skriver, han har VP verkstad så han vet vad han pratar om

2. ta toppen till en mekanisk verkstad och svetsa på avgasporten och planfräsa efteråt.

3. skaffa en beg biltopp och flytta över kam och tryckare. Dock börjar det bli ont om 531 toppar. Funkar med 530 topp också men du förlorar lite hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Gelis:

1. fräsa in en stålring som SanktAnna skriver, han har VP verkstad så han vet vad han pratar om

2. ta toppen till en mekanisk verkstad och svetsa på avgasporten och planfräsa efteråt.

3. skaffa en beg biltopp och flytta över kam och tryckare. Dock börjar det bli ont om 531 toppar. Funkar med 530 topp också men du förlorar lite hk.

Tack för input, Gelis! Ny på forumet så osäker på dess funktioner,  men skall försöka nå ut till Ingemar direkt i DM. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Max1gbg:

Tack för input, Gelis! Ny på forumet så osäker på dess funktioner,  men skall försöka nå ut till Ingemar direkt i DM. 

Ingemar är pensionär, men vad jag vet så driver han sin verkstad s:t Anna marin fortfarande. Åker förbi varje gång jag ska till båten. Han håller till på Norra Finnö Söderköping Östergötland https://www.sanktannamarin.se/kontakt.htm

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Gelis — jag har varit i kontakt med Ingemar och kommer skicka topplocket efter torrsättning. Tacksamt och roligt att det fortfarande finns kunskap att tillgå på dessa gamla motorer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lagade pyspunkan runt 4.e cylindern provisoriskt med JB Weld HighHeat Epoxylim.

Finns nog inget bättre. Håller upp till 260°C.

 

Lagningen höll hela säsongen.

Sen lyfte jag av toppen och åkte till @sanktanna. Han fräste i en ny ring. Blev kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...