Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024
Terri

Elektroniks hållbarhet vid Havet

Rekommendera Poster

Datorer, plotter, VHF, och allt annat elektriskt ombord, bryts dessa ner extra snabbt (jämfört med ett vanligt hushåll på land) bara av dess närhet till vatten? Datorer, TV, stereo, m.m., särskilt då, som kanske inte direkt är special-anpassade. 

Beror detta endast på luftfuktigheten - eller är det värre ute vid Havet med saltet, än vid en sötvattens-sjö? 

 

Går detta att undvika, och kompensera bort, t.ex. genom att alltid ha på värme i båten så att luften håller sig torr, eller tränger ändå alltid den nedbrytande effekten sig in ombord på fritidsbåtar?

 

Särskilt vid segling ute på havet är det inte heller möjligt att effektivt upprätthålla värme. Förutom med eldande kamin, och den kan väl orsaka föroreningar/avlagringar som också skadar elektroniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många längeseglare har ju en massa landbaserad elektronik ombord (dator, skrivare, router, tv, radio, mm.) och den håller ganska bra vad jag förstått.

 

Mina erfarenheter med egen båt är från stockholmstrakten, så inte särskilt salt vatten.

Vi har en 20 år gammal bilstereo i vår båt, så nu när jag skriver detta går den väl sönder.

 

Någon från västkusten kanske kan ge besked om hur det funkar där. Min enda erfarenhet är att jag köpt en ganska ny bil från västkusten som var rostig överallt.

 

Teoretiskt är det ingen skillnad på att ligga i sötvatten eller saltvatten eftersom det som avdunstar från vattnet inte innehåller salt.

I praktiken piskas även vatten upp i luften av vågor och vindar, så är det saltvatten man ligger i så är luften mera korrosiv än om man ligger i sötvatten.

 

Hålla torrt är naturligtvis bra, men hålla på med värme i båten är överkurs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey för intressanta erfarenheter.

 

Utgångspunkten för min frågeställning är att jag tidigare bodde i en sommarstuga ute vid havet på västkusten. Det mer eller mindre blåste rätt igenom den, särskilt på vinden. På hösten och vintern försvann ganska snabbt ljudet i min analoga stereo, och var tvungen att regelbundet skruva isär den och spreja delarna med antioxidid silikonsprej för att få tillbaka ljudet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bohuslän, jag har det torrt ombord. Landbaserad elektronik går inte sönder pga salt eller fukt. Den har gått sönder för mig av annan anledning, stereon tålde inte Ctekens höga laddningsspänning.

Däremot blir oförtennade kablar till exempelvis lanternorna, sådana kablar som delvis löper på båtens utsida, där blir koppartråden helt svart och spröd.

Men... man kan ju undra hur vita båtstereoapparater klarar sig, inte är dom väl IP-klassade...? en sådan som jag granskade var lika okapslad som en vanlig avsedd för bil... men det finns ju säkert varianter på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/21/2024 at 1:45 PM, Georg_Ohm said:

... Landbaserad elektronik går inte sönder pga salt eller fukt. Den har gått sönder för mig av annan anledning, stereon tålde inte Ctekens höga laddningsspänning.

 

... båtens utsida, där blir koppartråden helt svart och spröd.

 

Tack Georg_Ohm. Bra att veta om Ctek. 

 

På båtens utsida råder alltid Inferno. På insidan, ... förhoppningsvis inte, förutsatt att man lyckas hålla fukt (och salt) utanför. Solen kanske vi inte heller skall glömma, om den är alltför het.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...