Gå till innehåll
måndag 22 september 2025
No_jah

Bränslepriser sjömackar.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tankar fullt i segelbåten efter varje tur.

Oftast räcker 5 liter diesel B0 gott. Högst sällan 10 liter. 

Blir något högre förbrukning vår och höst. Då jag kör värmare på natten.

Tankar på OK i femlitersdunk på väg till båten om det behövs.

Helt klart överkomlig kostnad.

Mindre än 100 liter / säsong. Ligger ute i snitt drygt 70 nätter per år.

Inte så värst beroende av literpriset. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1 timme sedan skrev No_jah:
1 timme sedan skrev raol:

En AI-översikt är helt meningslös. Läs inte sån skit och sprid den för allt i världen inte!

Så det stämmer alltså inte att även sjömackar är skyldiga att skylta med bränslepriser?

Det intelligenta svaret är att det kan man inte säkert veta baserat på vad artificiell intelligens "tycker". Olika AI ger ofta olika svar. Man måste än så länge alltid själv kontrollera källan.

Tillägg: Min AI svarar

I Sverige finns det i dagsläget ingen specifik regel som säger att sjömackar måste skylta med bränslepriser på samma sätt som vanliga landbaserade bensinstationer. Det finns alltså ingen särskild lagstiftning eller myndighetsföreskrift som uttryckligen ålägger sjömackar att visa sina prisuppgifter publikt.

Man vet inte om detta svar är rätt heller, så kontrollera källan är den viktiga lärdomen.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På kosumetverkets hemsida hittade jag faktiskt detta dokument från 2020 med överskriften "PRISINFORMATION TILL KONSUMENT AVSEENDE MOTORFORDONSDRIVMEDEL VID DRIVMEDELSSTATIONER"

https://publikationer.konsumentverket.se/produkter-och-tjanster/bil-bat-och-motorcykel/bo-202002-branschoverenskommelse-gallande-pris-pa-drivmedel

Och där står iallafall ingenting om att överenskommelsen endast gäller landbaserade drivmedelsstationer.

Direktlänk till PDF:

https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/bo-2020-02-branschoverenskommelse-angaende-prisinformation-till-konsument-avseende-motorfordonsdrivmedel-vid-drivmedelsstationer-konsumentverket.pdf

Jag skickade änen ett mail till Konsumentverket där jag frågade om denna överenskommels även gäller sjömackar, ska bli intressant att se vad dom svarar.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är svaret jag fick från konsumentverket när jag frågan om ovan Branschöverenskommelse gäller även för sjömackar.

"Tack för din fråga.

Branschöverenskommelsen gäller för alla publika drivmedelsstationer oavsett om den är på land eller i vatten. Om företaget är anslutna till Svenska Petroleum eller Biodrivmedel Institutet har de åtagit sig att följa branschöverenskommelsen.

Även om företaget inte är anslutet till någon av organisationerna kan reglerna i branschöverenskommelsen ses som god sed på marknaden (vilket i så fall betyder att även övriga företag inom branschen förväntas följa riktlinjerna)."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK B0 17 kr/l. Wåxnäs norra stationen Karlstad.

Sjömacken 21 kr/l

Tankar på OK när jag har vägen förbi. Då 10 liter åt gången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Felpost

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...