Jump to content
Thursday 13 June 2024
johan_sjobjorn

Jackplate manuell eller hydral (+ setback)

Recommended Posts

Posted (edited)

Hejsan,

 

Här kommer ett i-landsproblem. Jag har bytt båt till en Silver Hawk BR (senaste varianten) med en Honda BF 100 på häcken.

 

Båten har original 3 bladig alu prop och motorn sitter monterad 1 hål upp från lägsta om jag missa rätt. Med denna standardmonterig gör båten ca 36 kn enligt testfakta.

 

Som på de flesta snurrebåtar finns mer att hämta om propeller och montagehöjd på motor optimeras. Det finns trådar här på forumet där andra fått bra resultat på den äldre och lite mindre varianten av Silver Hawk med hjälp av jackplate och RF prop.

 

Båten skall jag använda som förbindelsbåt, lite vattenskidor och nöjesåkning fina dagar. Lasten och sjön jag kör i kommer alltså variera något.

 

Genom att optimera propeller och motors höjd hoppas jag kunna få båten gå högre och lättare i marchfart, något högre toppfart och bättre skönare  gång rent generellt.

 

För att kunna enkelt kunna ställa in rätt höjd för aktuell propeller samt få mer hävverkan på trim samt möjlighet till högre montering av motorn står en jackplate högst upp på inköpslistan.

 

Första frågan:

Är 6 tum setback tillräckligt för den här båten? (Jag vill inte överdriva setback eftersom det stressar akterspegeln ju mer man har.)

 

Andra frågan:

Hydraulisk eller manuell jackplate. Hur stort är egentligen behovet av att justera höjden för olika typer av sjöförhållanden och laster.?

 

När jag läser om detta främst på amerikanska forum så finns det vissa som säger att hydraulisk är ett måste, andra säger att de sällan justerar höjden när de väl hittat optimal höjd.

Jag tänker att om behovet att justera är stort beroende på last / sjö etc så är nästan hydraulisk ett måste. Om inte känns det onödigt då de är dyrare och har komponenter som kan kräva service etc. 
 

Några erfarenheter kring detta?

 

Vad gäller propeller som överväger jag 4 blad då de vad jag förstår kan ha bättre grepp vid högre montage samt ger en del andra fördelar utan att det kostar så mkt prestanda. (Helt öppen för 3 blad också om en sån blir bättre)

 

De jag tittat på är Quicksilver Q4 alternativt Powertech PTR 4.

 

Några tankar / erfarenheter kring dessa har på forumet ?

Edited by johan_sjobjorn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan man tänker på lift - hur mycket motstånd ger ditt skrov.? Om du inte har ett snabbt skrov så ger mindre motstånd av motor  som lyfts ut ur vattnet, inte många knop. Detta hör ihop. Så om du har et smalt skrov och låg vikt - så kan detta bli knop...

 

Set back - well om du har bra balans in skroivet gå för 4" som år mortaste du får. Gå för hydraulisk - eftersom du vill gå upp och ner med motor för olika vågor - om du har snabbt skrov... igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Innan man tänker på lift - hur mycket motstånd ger ditt skrov.? Om du inte har ett snabbt skrov så ger mindre motstånd av motor  som lyfts ut ur vattnet, inte många knop. Detta hör ihop. Så om du har et smalt skrov och låg vikt - så kan detta bli knop...

 

Set back - well om du har bra balans in skroivet gå för 4" som år mortaste du får. Gå för hydraulisk - eftersom du vill gå upp och ner med motor för olika vågor - om du har snabbt skrov... igen.


Tack för svar, Hawken har inget racing skrov direkt, den har moderat bottenvinkel (17.5) och är god för dryga 40kn. Att få 2-3 på topp vore trevligt men vad jag egentligen är ute efter är mer effektiv prestanda i marchfart (högre fart eller lägre förbrukning) men det skulle även vara trevligt att kunna plana lägre farter (det är en relativt lätt båt). 
 

Om jag förstår dig rätt så finns det alltså behov av att göra justeringar av höjden pga tex sjögång ?


Isåfall låter det som manuella jackplates blir väldigt begränsade..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag körde min båt i 28 knop - med motorn nere. Sen lyfte jag motorn utan att röra gasen - och det blev 42 knop.

 

Og köra med tung båt gjorde att motorn måste ner. Helt ner. Och också efter lång tid med hög plassering - som ger masser med ljud, så blir man lite trött på det ock kör ner motorn...

 

Men ger massor med möjligheter som inte något annat kan de dig!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

Jag körde min båt i 28 knop - med motorn nere. Sen lyfte jag motorn utan att röra gasen - och det blev 42 knop.

 

Og köra med tung båt gjorde att motorn måste ner. Helt ner. Och också efter lång tid med hög plassering - som ger masser med ljud, så blir man lite trött på det ock kör ner motorn...

 

Men ger massor med möjligheter som inte något annat kan de dig!

Något vasst skrov / lätt båt antar jag ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

RIB Unlimited 700 med 150 Etec - 60 knop, marshfart på 50. Något tyngre än a4 papper.. 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är alltid roligt att höra att någon vill optimera sin båt! Det borde fler göra. Dock så är jag skeptisk till att en jackplate gör någon större skillnad. Med en bra stålpropeller, som passar din båt, så kan du montera motorn högt med bibehållet grepp. Sen trimmar du ner motorn om du ska köra vattensport. 4-bladig propeller ger inget på en lätt Silver Hawk, du bara tappar ork och fart. Jag har testat flera olika proppar till min buster, inklusive 4-bladig Revolution 4, och hittade en som gav absolut bäst grepp och högsta toppfart. I mitt fall, på en Buster XL, var det Mercury's Enertia. Men 4-baldig kändes båten tung och toppfarten blev 46kn. Med Enertian blev båten piggare i accelleration och toppfarten 49kn. När du köper propeller, titta inte på prislappen! Det är kanske den enskillt viktigaste variablen i hur din båt uppför sig på sjön. Spara in någon annanstans. Sen plockar du ut allt onödigt som väger ur båten. Du behöver en paddel, en släckare, en liten verktygslåda och ett ankare med lina. Allt placeras längs bak i båten. Här ser du monteringhöjden jag har på min motor. Kavitationsplattan ligger en bra bit ovan ytan vid körning. https://www.youtube.com/watch?v=5DogpT9lf8E

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du får kylvatten uten att ha nytt intag på skrovet eller under propellertorpedo så är det inte högt monterat motor.

 

Men aldrig fel att hitta propellrar som passar sin båt och hur man använder den. Det är oftast mycket att förbättra på både topp och marchfart. Och hur båten går i sjö med noslyft etc

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väcker denna tråd 🙂

 

Efter lite projekt med att få till bottenfinish så har jag äntligen varit ute och testat. Nya propellern är en Quicksilver Q4 med 17" stigning. 

 

Båten gick väldigt fint med denna, greppet är helt enormt och man kan svänga rejält utan att trimma ner. Det fick även att trimma ut väldigt mycket. 

 

Resultat:

35 knop vid 6000 rpm (WOT)

Förbrukning vid 29kn, 0,7 L/nm

Last vid testtillgället; 1 vuxen, ett barn, 4/5 tank, 2-4 m/s vind, lungn sjö.

 

Iaktageler och funderingar:

 

Slip: När jag kalkylerar på slip visar det sig att det endast är 1.6% vid WOT. Jag tänker att eftersom propellern har lite cup så är inte 17" stigning riktigt korrekt, om jag räknar på att den har 18" verklig stigning. Då blir det mer rimliga ca 6,5% slip.

 

Stigning: Eftersom jag ligger nära motorns maxvarv (6200) så är stigningen nog välavvägd eftersom jag kommer åka med mer last och i grövre sjö och vindförhållanden än vid testet.

 

Hole shot: Propellern greppar rakt igenom, inga tendenser till ventilation. Det går snabbt att komma upp i plan men det sker helt genom motorns vrid. Här kan det finnas potential eftersom propellern har solida PVS pluggar, funderar på att göra små hål i dessa och se om jag kan få motorn spinna upp lite snabbare för att få mer kräm i början av accelerationen. Några erfarenheter kring detta?

 

Gångläge;

Då proppen greppar kan jag timma mycket innan den börjar tappa, dock är noslyftet vid trim begränsat. Här tänker jag att lite set-back via en jackplate skulle bidra positivt, frågan är hur mycket.

 

Monteringshöjd

V.g se bilder på "spray" efter båten i olika hastisigheter (20,25,35 knop). Vid de högre hastigheterna blir det lite mer v-formad spray, det beror troligen på högre trimvinkel. Just nu är kavitantionsplattan i princip "flush" med skrovet nederdelm kanske någon millimenter över. När man kör ser man dock inte denna tydligt som på videon som @AlfaAlfa delande. Så jag antar att det finns utrymme att höja lite, särskilt i kombo med set-back?

 

Just nu sitter motorn på näst högsta hålet, det går dock inte att höja mer p.g.a. av motorlåset. En jackplate skulle lösa saken men jag antar att det inte riktigt funka med motorlås på en sådan.

 

V.g se bilder på spray i olika hastigheter

 

20knop

 

20knop.jpg

25knop.jpg

Platta_25_knop.jpg

35knop.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-04-30 vid 06:45 skrev Alanningen:

Det är alltid roligt att höra att någon vill optimera sin båt! Det borde fler göra. Dock så är jag skeptisk till att en jackplate gör någon större skillnad. Med en bra stålpropeller, som passar din båt, så kan du montera motorn högt med bibehållet grepp. Sen trimmar du ner motorn om du ska köra vattensport. 4-bladig propeller ger inget på en lätt Silver Hawk, du bara tappar ork och fart. Jag har testat flera olika proppar till min buster, inklusive 4-bladig Revolution 4, och hittade en som gav absolut bäst grepp och högsta toppfart. I mitt fall, på en Buster XL, var det Mercury's Enertia. Men 4-baldig kändes båten tung och toppfarten blev 46kn. Med Enertian blev båten piggare i accelleration och toppfarten 49kn. När du köper propeller, titta inte på prislappen! Det är kanske den enskillt viktigaste variablen i hur din båt uppför sig på sjön. Spara in någon annanstans. Sen plockar du ut allt onödigt som väger ur båten. Du behöver en paddel, en släckare, en liten verktygslåda och ett ankare med lina. Allt placeras längs bak i båten. Här ser du monteringhöjden jag har på min motor. Kavitationsplattan ligger en bra bit ovan ytan vid körning. https://www.youtube.com/watch?v=5DogpT9lf8E

Hej igen,

 

Jag kunde inte få upp motorn längre pga låset så jag har monterat en 6 tums manuell jackplate. Jag justerade så att toppen av kav- plattan var precis synlig och ovanför vattenytan. Det kändes som båten gick lättare i alla lägen men toppfarten var oförändrat på 34kn vid 5800 rpm. Det kan bero på att jag kör motorn på 95 oktan och att den behöver 98 för att ge de sista. Maxvarv skall vara 6300.

 

Vad gäller propeller så är utbudet tyvärr lite begränsat till 4.25 tums växelhus, så de varianter du nämner ovan passar tyvärr inte. Quckisilver Q4 (samma som Spitfire x7) var en av de vassare som passar min motor men om ni har tips på andra vassa 3-bladiga propellrar kan passa vore jag tacksam.

 

Gällande höjden;

 

Kan jag förvänta mig någon större skillnad om jag höjder motorn än mer så kav plattan går helt fritt över vattenytan? Går det att manövrera normalt med motorn så högt hissad ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, johan_sjobjorn said:

Hej igen,

 

Jag kunde inte få upp motorn längre pga låset så jag har monterat en 6 tums manuell jackplate. Jag justerade så att toppen av kav- plattan var precis synlig och ovanför vattenytan. Det kändes som båten gick lättare i alla lägen men toppfarten var oförändrat på 34kn vid 5800 rpm. Det kan bero på att jag kör motorn på 95 oktan och att den behöver 98 för att ge de sista. Maxvarv skall vara 6300.

 

Vad gäller propeller så är utbudet tyvärr lite begränsat till 4.25 tums växelhus, så de varianter du nämner ovan passar tyvärr inte. Quckisilver Q4 (samma som Spitfire x7) var en av de vassare som passar min motor men om ni har tips på andra vassa 3-bladiga propellrar kan passa vore jag tacksam.

 

Gällande höjden;

 

Kan jag förvänta mig någon större skillnad om jag höjder motorn än mer så kav plattan går helt fritt över vattenytan? Går det att manövrera normalt med motorn så högt hissad ?

95 eller 98 oktan ger ingen skillnad i effekt. 98:an är bättre då den innehåller mindre etanol. Etanol binder vatten och bör undvikas så långt det går i en båt. Jag har min kavtationsplatta ca 3 cm över den förlängda botten. Har du en 6-tums jackplate kan du höja ännu mer än utan. Detta pga att motorn ligger en bit bakom aktergaveln. Så här ser min ut vid ca 25kn. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Alanningen:

95 eller 98 oktan ger ingen skillnad i effekt. 98:an är bättre då den innehåller mindre etanol. Etanol binder vatten och bör undvikas så långt det går i en båt. Jag har min kavtationsplatta ca 3 cm över den förlängda botten. Har du en 6-tums jackplate kan du höja ännu mer än utan. Detta pga att motorn ligger en bit bakom aktergaveln. Så här ser min ut vid ca 25kn. 

 

Tackar , kommer köra med 98 mot slutet av säsongen , 95 lär jag köra upp ganska snart så den står inte i tanken så länge. 
 

Skall prova att höja lite och ser om det blir skillnad. Dock har jag inte low water pickup som du har på din pro xs maskin så min går inte att köra så högt utan att riskera dra luft i vattenintaget.

 

Har noterat att motorn ”brölar” betydligt mer nu när den sitter högre. Antar att det beror på att avgaserna vis propellern är mkt närmare ytan nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...