Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024
BjJi71

Hempaspeed vs Biltema challenge 2023/2024

Rekommendera Poster

Jag har båt i Stockholms skärgård. Inför säsongen 2023 la jag på Hempaspeed enligt alla rekommendationer. (Primer som inte fick torka och sedan två lager färg etc). Säljaren på Erlandssons brygga lovade guld och gröna skogar. Båten skulle inte bara gå fortare, utan jag skulle också slippa måla kommande år. Det blev dyrt och krångligt. Mot slutet av sommaren tappade båten märkbart fart och när jag tog upp den såg den ut så här:

47317938_Tulpaner2023.thumb.jpg.267020c951ae72a1e5b8f320ae1ddaae.jpg

 

När jag försökte reklamera hos Erlandsson fick jag höra att jag var den första kunden som hade klagat på Hempaspeed. Lite märkligt då jag samma dag stötte på 3 medlemmar i min båtklubb med samma erfarenhet av både färgen och bemötandet i butik.

 

I år har jag därför gått i motsatt riktning och lagt på färg från Biltema. Jag spolade båten ordentligt och la på Biltemas Sealer, därefter två lager med Biltemas Östersjöfärg. Jag upplevde produkterna som lättarbetade och det ska bli spännande att se hur färgen klarar sommaren. Jag återkommer i höst med rapport på resultatet.

 

Först Sealer:

2022231872_Bottemalning20242.thumb.jpg.bc53934c506e5c4dfaddf82910e68dc5.jpg

 

993033433_Bottemalning20243.thumb.jpg.77273f515081a1802884a2ea2d5ced72.jpg

 

Klar med två lager Biltema Östersjöfärg:

1474089917_Bottemalning20245.thumb.jpg.72036d24696e49e8017c6ab374281449.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blir jag inte förvånad över det usla bemötandet från båttillbehörshandlarna :(

 

Är det kanske så att Hempaspeed på samma vis som andra "hala" färger bara funkar bra på båtar som kommer upp i tillräckligt höga hastigheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft Hempaspeed två säsonger nu utan konstigheter i Sthlm. Har du pratat med Hempel?

För övrigt så är underhållet ett lager Hempaspeed TF per år så där verkar inte säljaren vara påläst.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-14 vid 20:17 skrev sajjen:

Tyvärr blir jag inte förvånad över det usla bemötandet från båttillbehörshandlarna :(

 

Är det kanske så att Hempaspeed på samma vis som andra "hala" färger bara funkar bra på båtar som kommer upp i tillräckligt höga hastigheter?

 

16 timmar sedan skrev Kane:

Jag har haft Hempaspeed två säsonger nu utan konstigheter i Sthlm. Har du pratat med Hempel?

För övrigt så är underhållet ett lager Hempaspeed TF per år så där verkar inte säljaren vara påläst.

Jag misstänker också att dessa färger fungerar bäst på snabbgående båtar, och med tanke på profilbilden som Kane har så tror jag Kanes båt går lite snabbare än trådskaparens?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-14 vid 15:49 skrev BjJi71:

När jag försökte reklamera hos Erlandsson fick jag höra att jag var den första kunden som hade klagat på Hempaspeed

När jag blir bemött så brukar jag kontra med att fråga om de alltså menar att jag ljuger. "Nej, inte alls, det är klart att vi tror på dig". Bra, men vad spelar det då för roll att ni inte haft andra som klagat, då ju JAG är här och nu och de facto har problem med produkten ?  Ska inte jag tas på allvar ?

 

För det de antyder är ju egentligen att jag far med osanning, och motiverar den uppfattningen med att ingen annan har sagt som jag. Och då måste ju jag ha fel.

De flesta fattar när man utvecklar det, några ber om ursäkt och håller med om att det var dumt sagt, men påfallande många i "finbutiken" blir sura och beter sig ännu mer oprofessionellt....

 

Det är ett riktigt oskick.

 

Ja, jag är en besvärlig kund. Mot dem som inte fattat sitt jobb.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I "IT-branchen" är det oerhört löjligt hur många leverantörer som säger, men framför allt hur många kunder som "köper" uttalandet "det har vi inte sett förut" eller "det funkar här på min dator". Det är åt helvete. Man tar kunder på allvar, öppnar ett ärende, sätter rätt folk på det, samlar in all grundinfo (alla paramterar) och se, abrakadabra, det var visst det en "bugg". Både enorma datasystem och dyra färger är komplicerade saker nuförtiden som kräver dokumentation och expertis. Det är därför inte ett osick, det du råkat ut för, det är rätt ut oproffesionellt, idiotisk, kortsiktigt och till råga på det kränkande.

Redigerad av Dany_ms
tog bort ett h
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane En båtgranne i klubben med samma problem hade pratat med Hempel på båtmässan. Dom påstod att dom aldrig hade fått några klagomål på Hempaspeed.

 

Vi hade sjösättning i helgen och det var totalt 4 st båtar i klubben med samma erfarenhet av Hempaspeed. Träffade dock en motorbåtsägare i veckan som var nöjd med färgen, så kanske är den inte för oss seglare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...