Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Dava

Flytta spridarna och infästning av undervant

Rekommendera Poster

Har lite problem med att mina undervant är långa så att jag måste spänna vantskruvarna i botten och känner ändå att jag inte har tillräcklig vajerspänning.

 

Beslaget med fästpunkterna sitter med två genomgående bultar knappt tre meter upp på masten. Samma beslag håller spridarna.

 

Jag skulle kunna borra ett par nya hål ca 5 cm upp och på så sätt lösa mitt problem med långa vant.

 

Hur skulle detta påverka segelbåten?

 

Total mastlängd är knappt 8 meter och toppvanten sitter på drygt 6 meters höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag lämnat in vanten och fått de kortade hos en riggverkstad.
Det är inte jättedyrt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ytterligare snålväg att gå är att kapa närmast beslaget och klämma ett nytt.

Men det går åt ca 50mm/sida för beslaget så ev blir problemet då tvärt om, för korta.

Då sätter man en toggle emellan så att längden blir rätt!

Men det som slits hårdast är inre vant speciellt med svepta spridare och det var väl inte så att du klämde nya förra året som blev för långa…..

prata med riggaren mät efter hans anvisningar och byt !

hälsningar Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte supersugen på att köpa nya. Heller byta ut dem mot dyneema. 

 

Tror inte att de någonsin blivit bytta utan de är nog original från 1968.

 

Vill ju som alla andra få båten att gå fortare och bli mindre lovgirig så därför har jag ökat raken genom att släppa på förstaget och då blir vanten för korta... 

 

Har dessutom upptäckt att vantskruvarna är en dimension för små så om jag köper nya i rätt dimension så blir problemet med korta vant än större..

 

Det är ju en liten båt så i teorin borde helt nya vant inte bli så dyra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Är ju inte supersugen på att köpa nya. Heller byta ut dem mot dyneema. 

Fast nu har du fått två svar där två personer rekommenderar dig att korta dina vant, så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Dava:

Är ju inte supersugen på att köpa nya. Heller byta ut dem mot dyneema. 

 

Tror inte att de någonsin blivit bytta utan de är nog original från 1968.

 

Vill ju som alla andra få båten att gå fortare och bli mindre lovgirig så därför har jag ökat raken genom att släppa på förstaget och då blir vanten för korta... 

 

Har dessutom upptäckt att vantskruvarna är en dimension för små så om jag köper nya i rätt dimension så blir problemet med korta vant än större..

 

Det är ju en liten båt så i teorin borde helt nya vant inte bli så dyra..

Måste säga att jag har lite svårt för resonemanget att inte offra några hundralappar på nya vant och istället överväga att borra i masten. Men det är väl upp till var och en. Klart att båten blir några gram lättare om man borrar och blir då ruskigt mycket snabbare!

Som spekulant på en sådan båt vid försäljning skulle iaf jag springa åt andra hållet.

hälsningar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Dava said:

Är ju inte supersugen på att köpa nya. Heller byta ut dem mot dyneema. 

 

Tror inte att de någonsin blivit bytta utan de är nog original från 1968.

 

Vill ju som alla andra få båten att gå fortare och bli mindre lovgirig så därför har jag ökat raken genom att släppa på förstaget och då blir vanten för korta... 

 

Har dessutom upptäckt att vantskruvarna är en dimension för små så om jag köper nya i rätt dimension så blir problemet med korta vant än större..

 

Det är ju en liten båt så i teorin borde helt nya vant inte bli så dyra..

Jag tror lovgirigheten snarare ökar än minskar om du släpper på förstaget och lutar masten bakåt. Det brukar vara bra på kryss, men blir jobbigt att styra båten då man måste kämpa för att den inte ska lova upp hela tiden. Ditt problem kanske kan lösas om du istället drar åt förstaget och minskar bakåtlutningen - mät med en hink vatten hängande från storsegelfallet el dylikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om båten är så lovgirig att den känns ohanterlig så beror det absolut inte att det är för lite segelyta bak. Storseglet och segelytan bakom den punkt båten vrider sig pressar båten uppåt mot vinden och ger dig möjlighet att ta höjd. Varför man tar hem på akterstaget i hårdare vind på en partialriggad båt är för att böja masttoppen, öppna upp storseglet i toppen och på så sätt spilla vind ur toppen på storseglet. Absolut inte för att flytta segelyta bakåt. På en mastheadriggad båt kan du knappast flytta masten bakåt genom att sträcka häckstaget. Då måste du ha elsatiskt förstag…. Och det funkar ju inte.

Lita på konstruktören. Att den som konstruerat båten och riggen kunde sitt jobb.

ta vanten till en riggverkstad och korta av dem. Kostar några hundringar. Nya undervant någon/några tusenlappar. Om du vill ha ett grundtrim som gör båten mindre lovgirig så ska du försöka få fram segelyta. Inte bak. 
Själv hade jag jätteproblem när jag köpte min Omega 28 som har extermt stort storsegel i förhållande till förtriangeln. Nästan 3/4- rigg. Den var nästan ohanterlig i friskare vind. Seglade på fock med fladder i storseglet och bara liiiite vind längs bak i storen. Efter någon säsong insåg jag att jag minskade fel segelyta. Nu har jag lärt mig att reva storseglet i stället. Seglar G2 upp till 8-10 m/s och revar storen i stället med alldeles lagom rodertryck. Först vid 10 m/s tar jag några varv på förseglet.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om nu undervanten är så långa att Du inte kan spänna som Du önskar är det väl bara att knalla iväg med dessa till en riggverkstad. Kapa vanten strax under hakändstycket eller vad du nu har i övre änden på undervanten. Pressa på ett nytt beslag.

Då kommer Du billigt undan också. Hjertmans tar 289 kr inklusive pressning.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...