Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Zaphir

placering ekolodsgivare

Rekommendera Poster

hej

jag har en skuta som plastades på 80talet som jag vill montera en ekolodsgivare på.

skutan är fortfarande tät och jag vägrar borra i skrovet pga av att jag vågar inte riskera ngt på insidan där jag inte ser eller kommer åt trät.

jag är rädd för eventuella sprickor mm som kan uppstå.

 

nu undrar jag om man kan montera på rodret eller stör propellern för mycket?

det är ju ingen racer direkt med sina 10 ton

en  båtbekant satte en givare i sin akter på en kabinbåt och propellern störde ut den troligtvis pga vibrationer när han drog på.

 

tacksam för alla tips

mvh

286540096_10222535848280009_5993396203664917428_n.thumb.jpg.a52766367b6f80bc54ead2786a1959c6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Zaphir:

hej

jag har en skuta som plastades på 80talet som jag vill montera en ekolodsgivare på.

skutan är fortfarande tät och jag vägrar borra i skrovet pga av att jag vågar inte riskera ngt på insidan där jag inte ser eller kommer åt trät.

jag är rädd för eventuella sprickor mm som kan uppstå.

 

nu undrar jag om man kan montera på rodret eller stör propellern för mycket?

det är ju ingen racer direkt med sina 10 ton

en  båtbekant satte en givare i sin akter på en kabinbåt och propellern störde ut den troligtvis pga vibrationer när han drog på.

 

tacksam för alla tips

mvh

286540096_10222535848280009_5993396203664917428_n.thumb.jpg.a52766367b6f80bc54ead2786a1959c6.jpg

Det som stör ut ekoloden är oftast luftbubblor så att placera givaren på rodret låter dumt då den hamnar mitt i virvlarna från propellern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Långt ifrån någon expert men det verkar inte komma så mycket här... Min båt har snipform, inombordare (axel) och lång köl. Vad jag förstått så utgår akterspegelsgivare. Åtminstone om du vill ha "forward-looking" sonar. Har du redan en till 0 kostnad kan du ju prova olika saker, men jag hade inte investerat. Ett tips är att kolla manualerna för installation av olika typer av givare på nätet, där står ofta hur man inte ska göra :) samt vilka båttyper givarna är avsedda för. Och som det skrivs ovan, bubblorna stör och en givare (billigare som inte behöver genomföring) kan inte monteras någonstans på ett säker och rimligt sätt :(

 

HTH!

Redigerad av Dany_ms
Rättelse, lagt till sista meningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-05 vid 05:58 skrev Zaphir:

nu undrar jag om man kan montera på rodret eller stör propellern för mycket?

det är ju ingen racer direkt med sina 10 ton

Nej, det kommer inte fungera.

Även om du kör rätt långsamt ser du ju bakom båten/rodret/propellern hur oroligt vattnet blir. Du måste helt enkelt hålla ekolodsgivaren borta från vattenströmmarna som propellern piskar fram. Det är alltså, som @Rascal skriver, turbulensen i vattnet som stör ut lodet, inte vibrationerna.

 

Tyvärr måste du nog borra ett hål i alla fall, men rätt tätat så ser jag inte riktigt problemet. Tätningen kommer ju ske mot plasten (för det var väl plastat träskrov ?) och plastningen gör ju också att risken för sprickor i träet innanför kring hålet är minimal.

 

Att montera en inombordsgivare (eller en genomskrovs) på insidan tror jag inte kommer fungera heller, eftersom träet har för låg densitet och kommer dämpa signalen alldeles för mycket.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, det kommer inte fungera.

Även om du kör rätt långsamt ser du ju bakom båten/rodret/propellern hur oroligt vattnet blir. Du måste helt enkelt hålla ekolodsgivaren borta från vattenströmmarna som propellern piskar fram. Det är alltså, som @Rascal skriver, turbulensen i vattnet som stör ut lodet, inte vibrationerna.

 

Tyvärr måste du nog borra ett hål i alla fall, men rätt tätat så ser jag inte riktigt problemet. Tätningen kommer ju ske mot plasten (för det var väl plastat träskrov ?) och plastningen gör ju också att risken för sprickor i träet innanför kring hålet är minimal.

 

Att montera en inombordsgivare (eller en genomskrovs) på insidan tror jag inte kommer fungera heller, eftersom träet har för låg densitet och kommer dämpa signalen alldeles för mycket.

jo det är ett plastat träskrov.

det är ett kraftigt ekskrov under så det handlar väl mer om mina nerver egentligen.

skutan ska faktiskt upp snart för ommålning av skrovet mm  så får försöka hitta en bra placering.

 

och inombordsgivare vet jag också om.

provade en gång på min gamla zaphir...det kom nada i displayern  :)

min nuvarande vulcan sticker 1,6 så det blir för mkt i vägen för givaren

jag får börja kika vad som finns på marknaden

tack för era svar  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-06 vid 13:39 skrev IngemarE:

Nej, det kommer inte fungera.

Även om du kör rätt långsamt ser du ju bakom båten/rodret/propellern hur oroligt vattnet blir. Du måste helt enkelt hålla ekolodsgivaren borta från vattenströmmarna som propellern piskar fram. Det är alltså, som @Rascal skriver, turbulensen i vattnet som stör ut lodet, inte vibrationerna.

Det bästa är väl att pröva.

Vi fäste givaren på en käpp och prövade oss fram till ett läge på akterspegeln som funkade. Där har vi inga strömmar från rodret, men en massa virvlar från propellern.

 

Här är en tråd i ämnet.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...