Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
KulanG

Marintekniker

Rekommendera Poster

Tja har en liten fråga

 

är väldigt sugen på att utbilda mig till marintekniker och sedan starta eget, men hittar extremt lite i hur det är att driva företag som marintekniker .

 

undrar om någon här som har lite koll eller kanske kör eget så som skulle kunna förklara lite angående med jobb och hur man ska tänka 

 

Kommer inte ha tillgång till någon verkstad eller varv så min plan blir ju lite att köra service 

 

Kanske har skrivit i helt fel forum nu men ger det en chans!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Att jobba som marintekniker är nog ett gott val för framtiden då jag tror att behovet kommer att öka iom att marinmotorerna blir mer komplicerade samtidigt som många vill lämna bort jobben och bara njuta av båten.

Dock, och här kanske jag låter negativ, så tror jag du har svårt att få jobb som fristående och ambulerande service-kille eftersom båtägare dels vill lämna båten på ett varv som ”sköter allt” och dels för att det krävs en hel del i utrustning för att vara behörig på de nyare motorerna, tex felkodsläsare. Vissa (VP mfl) tar en bra slant för utrustningen och för att man ska få tillgång till deras system. Att inte ha en fast verkstad kan vara ett problem då vissa ”servicar” (läs underhåll/reparationer) kräver tillgång till maskiner som typiskt bara går att använda i en hall. Inte kul att bara kunna göra en del av jobbet hos kund och sedan konstatera att du inte kunde slutföra och är tvungen att lämna över till någon annan - som kanske inte vill ta jobbet eftersom någon annan varit där och grejat.

 

Mitt tips är väl att börja på en firma efter utbildningen och se hur du gillar jobbet. Då får du också efter ett tag inblick i vilken utrustning som krävs och vad kunderna efterfrågar och kan bedöma om du kan leverera detta. Kanske också välja att inrikta dig på någon speciell del som tex installation av elektronik som plotter, radar, ankarspel etc.

Lycka till!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Att jobba som marintekniker är nog ett gott val för framtiden då jag tror att behovet kommer att öka iom att marinmotorerna blir mer komplicerade samtidigt som många vill lämna bort jobben och bara njuta av båten.

Dock, och här kanske jag låter negativ, så tror jag du har svårt att få jobb som fristående och ambulerande service-kille eftersom båtägare dels vill lämna båten på ett varv som ”sköter allt” och dels för att det krävs en hel del i utrustning för att vara behörig på de nyare motorerna, tex felkodsläsare. Vissa (VP mfl) tar en bra slant för utrustningen och för att man ska få tillgång till deras system. Att inte ha en fast verkstad kan vara ett problem då vissa ”servicar” (läs underhåll/reparationer) kräver tillgång till maskiner som typiskt bara går att använda i en hall. Inte kul att bara kunna göra en del av jobbet hos kund och sedan konstatera att du inte kunde slutföra och är tvungen att lämna över till någon annan - som kanske inte vill ta jobbet eftersom någon annan varit där och grejat.

 

Mitt tips är väl att börja på en firma efter utbildningen och se hur du gillar jobbet. Då får du också efter ett tag inblick i vilken utrustning som krävs och vad kunderna efterfrågar och kan bedöma om du kan leverera detta. Kanske också välja att inrikta dig på någon speciell del som tex installation av elektronik som plotter, radar, ankarspel etc.

Lycka till!

Tack för svar!!! Jätte svårt att hitta något om att driva företag som marintekniker 

 

det jag tänkt också med att man behöver nästan ha en verkstad. ska köra klart röris utbildningen först sen kör jag marintekniker sen får man bolla lite idéer kanske går att få ihop båt livet man vill hålla på med, med röris yrket också!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev KulanG:

Tack för svar!!! Jätte svårt att hitta något om att driva företag som marintekniker 

- - -

Lite otydlig fråga om du avser att driva företag eller om det är jobbet som marintekniker du undrar över. Det förstnämnda kan nog ge mest ångest för en som helst bara vill skruva...

 

Vad gäller att driva företag så finns det en del startinformation på verksamt.se

https://verksamt.se/starta-foretag/valj-foretagsform

Där har några myndigheter gått samman för att informera om och underlätta starten av företag.

 

Jag startade ett aktiebolag via den sidan för ett antal år sedan. När jag fyllt i allt så gick det information till både Bolagsverket och Skatteverket. Det underlättade mycket när jag var nybörjare.

 

Vad gäller företagsform så är nog ditt val enskild firma eller aktiebolag. Det finns en del på verksamt som beskriver skillnaderna.

Enskild firma är enklare att hantera. Du behöver inget startkapital. Din privatekonomi o företagets hänger samman, om företaget går i konkurs så får du som enskild betala alla skulderna.

Aktiebolag är lite omständigare men definitivt inte svårt. Det krävs ett startkapital på 25.000 kr. Din ekonomi o aktiebolagets ekonomi är helt skilda. Går aktiebolaget i kk så påverkar det inte din privatekonomi (mer än att de 25.000 i aktiekapital försvinner).

 

Med lite mer omfattande verksamhet så anser jag att aktiebolag är att föredra. Det går att hantera intäkter, vinst mm på ett mer ekonomiskt fördelaktigt sätt i AB.

 

Det finns ofta stödorganisationer att få hjälp av vid start av företag. Det brukar t.o.m. finnas inom kommunens regi så kolla med dem. Det finns även nyföretagarmässor, i alla fall i Stockholm, där det går att hitta många kontakter om företagandet.

 

Ett råd är att köpa tjänsten för ekonomihantering och kraftsamla energin på att hitta kunder och skruvandet.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@KulanGDu har en bra företagside som har förutsättningar att lyckas. Antalet marintekniker och företag som som servar fritidsbåtar minskar. Knepet som egenföretagare är att hitta kunder så att du kan leva på ditt jobb. Det skulle nog gå fortare att få kunskap och en stabil inkomst om du tar en anställning. 

Det mycket inom båtvärlden som inte alltid är sökbart på Internet. I många andra tekniska områden som datorer, cyklar eller sport kan man lätt bli duktig genom Google. Maringuiden.se är ett  positivt undantag.


Det bästa sättet att skaffa kunskap in det området du efterfrågar, är att träffa båtvarv och båtägare och prata med dem. Det har är fortfarande en rätt "analog" bransch.

Du skall kanske ligga lågt med att berätta att du senare har tänkt att starta eget, om du det inte efterfrågas för att få jobbet. Det skall helst inte se ut som att du senare skall knycka deras kunder.
Jag hade liknande tankar som dig i höstas om starta en firma för att hjälpa till med båtelektronik. Firman fick jag startat men jag fick en riktig anställning inom helt annat område så nu ligger planerna i malpåse.

Om du håller till i Göteborgstrakten kan skicka ett pm med några varv att prata med. Jag känner också till några som har kämpat för att kunna serva VP men senare har stängt butiken. Jag nämner inte dem här.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-25 vid 16:55 skrev Lintott:

Lite otydlig fråga om du avser att driva företag eller om det är jobbet som marintekniker du undrar över. Det förstnämnda kan nog ge mest ångest för en som helst bara vill skruva...

 

Vad gäller att driva företag så finns det en del startinformation på verksamt.se

https://verksamt.se/starta-foretag/valj-foretagsform

Där har några myndigheter gått samman för att informera om och underlätta starten av företag.

 

Jag startade ett aktiebolag via den sidan för ett antal år sedan. När jag fyllt i allt så gick det information till både Bolagsverket och Skatteverket. Det underlättade mycket när jag var nybörjare.

 

Vad gäller företagsform så är nog ditt val enskild firma eller aktiebolag. Det finns en del på verksamt som beskriver skillnaderna.

Enskild firma är enklare att hantera. Du behöver inget startkapital. Din privatekonomi o företagets hänger samman, om företaget går i konkurs så får du som enskild betala alla skulderna.

Aktiebolag är lite omständigare men definitivt inte svårt. Det krävs ett startkapital på 25.000 kr. Din ekonomi o aktiebolagets ekonomi är helt skilda. Går aktiebolaget i kk så påverkar det inte din privatekonomi (mer än att de 25.000 i aktiekapital försvinner).

 

Med lite mer omfattande verksamhet så anser jag att aktiebolag är att föredra. Det går att hantera intäkter, vinst mm på ett mer ekonomiskt fördelaktigt sätt i AB.

 

Det finns ofta stödorganisationer att få hjälp av vid start av företag. Det brukar t.o.m. finnas inom kommunens regi så kolla med dem. Det finns även nyföretagarmässor, i alla fall i Stockholm, där det går att hitta många kontakter om företagandet.

 

Ett råd är att köpa tjänsten för ekonomihantering och kraftsamla energin på att hitta kunder och skruvandet.

Tack för svar kollar även på den fronten med att starta själva företaget undrar mest hur det är som marintekniker just att driva företag för det finns extremt lite om det eller aa jag har inte hittat något om just det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev KulanG:

Tack för svar kollar även på den fronten med att starta själva företaget undrar mest hur det är som marintekniker just att driva företag för det finns extremt lite om det eller aa jag har inte hittat något om just det

Super tack verkligen, ja är inte utbildad marintekniker utan utbildar mig som röris just nu min plan är ju att sen köra marintekniker utbildning och jobba på nåt varv i några år och få kunskap allt lär man ju sig inte på en tvåårig utbildning på yrkeshögskola. Men det är ju det att jag kan inte räkna med ett varv eller verkstad så det kommer ju bli små jobb som service, installera och olika system och det är som du säger blir nog svårt och få det att gå runt på så sätt att man kan leva på det

 

men har en annan tanke som nog gör så att det kan gå runt, lite att man blandar röris och båt meckandet man kör lite både och har sin utgångspunkt i skärgården man kör lite rör jobb servicearbete med båtar sen kanske man kan hitta på lite andra tjänster som trädfällning…

 

men nu är det så att det är ju några år kvar innan jag kan komma igång med företagande men tanken försvinner inte ur huvudet så blir tvungen att bara planera hahaha


blir väl en hobby snart och bara tänka ut massa affärsidéer😂😅

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lukrativ business är väl den att ha en sommaröppen serviceverkstad, som snabbt kan åtgärda akuta problem, och ha den verksamheten strategiskt placerad i någon skärgård. Man bör ju kunna lyfta båtar på minst fem ton gärna mer.

Sedan skall man ha ett bra samarbetsförhållande till SSRS, som då kan bogsera in haverister till den verkstaden.

Verkstaden kan ju kombineras med tillbehörsbutik och servicebutik/glasskiosk...

Om man sedan är intresserad av skidåkning eller annan äventyrssport kan man ju ägna hela vintern åt det. 

 

Rörläggningsjobb... jo jag har hört av sommarboende vänner på diverse öar, som saknar fast förbindelse med fastlandet, att det är i stort sett omöjligt att få ut olika hantverkare såsom rörläggare, elektriker, snickare och andra yrkeskunniga. Så skaffa en ändamålsmässig båt och och skaffa jobb, ta upp offerter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hallbergs marin service och motor i södra Sverige (Malmö/Limhamn) har en egen skåpbil utrustad som en verkstad med verktyg och reservdelar, ambulerande alltså. Han har alltid fullt upp under sommarsäsongen med rep o dylikt och  installation etc under lågsäsong. Ryktet går snabbt i småbåtshamnen om vem man skall anlita ( 1 000 båtplatser). Han har för det mesta alltid fullt upp med lång väntetid under säsong.Á propå med ambulering i skärgård. 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

En fråga är om du vill inrikta dig mot fritidsbåtar eller yrkessjöfarten. Jag upplever att det oftast är antingen eller.

Innom yrkessjöfarten så är det inte ovanligt att servicevarven i stor del jobbar med inhyrda personal som då många gånger är enmans företag. De flesta är då nischade på något mer specifikt kompetensområde. Den röda tråden för dessa tror jag är att de jobbat runt i branchen som anställda och hittat sin nisch och skapat sig ett namn och kontakter varefter de startar eget och ofta då blir inhyrd runt om i branchen.

 

När det gäller fritidsbåtar så tror jag som GTI säger att ryktet snabbt kan sprida sig vilka som gör bra jobb till bra pris. Men även här är det olika klientel. En stor grupp är ytterst priskänsliga och då är det ofta enkla servicejobb och viktigt att ta rimligt betalt. En annan grupp är inte priskänsliga, då kan det vara andra saker som är viktiga, ibland att de inte blir störda med frågor utan de förväntar sig att den de anlitar ser/vet behovet och att det städas efteråt etc.

 

Hoppas du hittar en framtid innom båtvärlden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-01 vid 09:37 skrev GTI:

Hallbergs marin service och motor i södra Sverige (Malmö/Limhamn) har en egen skåpbil utrustad som en verkstad med verktyg och reservdelar, ambulerande alltså. Han har alltid fullt upp under sommarsäsongen med rep o dylikt och  installation etc under lågsäsong. Ryktet går snabbt i småbåtshamnen om vem man skall anlita ( 1 000 båtplatser). Han har för det mesta alltid fullt upp med lång väntetid under säsong.Á propå med ambulering i skärgård. 

Ja är väl lite vad jag tänkt hålla på med lite mer service jobb med båtar och underhålls arbeten.

man får väl testa och se hur det blir, men som du säger är det ju på som bäst på sommar säsongen och då kanske det blir rörläggare på vintern eller att man blandar ihop allt. Vill ju mest jobba ute i skärgården

 

tack för svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-01 vid 10:03 skrev Boanjohan:

Halloj!

En fråga är om du vill inrikta dig mot fritidsbåtar eller yrkessjöfarten. Jag upplever att det oftast är antingen eller.

Innom yrkessjöfarten så är det inte ovanligt att servicevarven i stor del jobbar med inhyrda personal som då många gånger är enmans företag. De flesta är då nischade på något mer specifikt kompetensområde. Den röda tråden för dessa tror jag är att de jobbat runt i branchen som anställda och hittat sin nisch och skapat sig ett namn och kontakter varefter de startar eget och ofta då blir inhyrd runt om i branchen.

 

När det gäller fritidsbåtar så tror jag som GTI säger att ryktet snabbt kan sprida sig vilka som gör bra jobb till bra pris. Men även här är det olika klientel. En stor grupp är ytterst priskänsliga och då är det ofta enkla servicejobb och viktigt att ta rimligt betalt. En annan grupp är inte priskänsliga, då kan det vara andra saker som är viktiga, ibland att de inte blir störda med frågor utan de förväntar sig att den de anlitar ser/vet behovet och att det städas efteråt etc.

 

Hoppas du hittar en framtid innom båtvärlden.

 

Tack för svar!!

Jag är mest intresserad av att arbeta med fritids båtar, har väl tänkt såhär nu att jag kör rörmokare och lite mekande med båtar på sidan av.


vill jobba i skärgården med mitt intresse det är ju båtar men även rörmokeri så för min del blir det förmodligen rörmokare som huvud uppgift typ sen lite meckande med båtar på sidan av pga att chansen att man har ekonomin till att köpa ett varv är ju kanska lite om man tänker realistiskt nu till en början.

 

planen blir väl lite att man tar det jobb man får inom båtmek och rörmokare sen får man väl se kanske blir så att det går hur bra som helst som marintekniker och går över helt där men ska nog börja med det jag är bäst på och det som lättast att bygga upp en kundbas så man sen kan börja leka lite på båtmek fronten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara du nu inte rör ihop verksamhetarna!
 

Jag köpte min nuvarande båt av en ”skärgårdselektriker” han hade en hel del eljobb ute på diverse öar, så mycket att hans partner sade ungefär som en av huvudkaraktärerna i filmen ”Hajen”, eller ”Jaws”:

-You're gonna need a bigger boat.


Som jag tidigare skrivit så är kvalificerade hantverkare eftertraktade, och även fritidsbåtsmekaniker (www.skrivihop.nu) under de hetaste semesterveckorna. Jag vågar gissa att det kan finnas en del pengar att tjäna, men även en hel del hårt jobb.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...