Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Ladda med 2 Generatorer samtidigt?

Rekommendera Poster

Byggde om i höstas så SB motor laddar endast förbrukarbanken och BB motor laddar bägge startbatterierna samt bogpropeller batteri.

 

SB motor laddar en förbrukarbank på 500ah AGM (kan bli ett batteri till på 100ah, ska mäta i helgen om det får plats).

BB motor laddar 300ah AGM (3st 100ah/st).

 

Fungerat utan problem att starta osv. Motorerna är separerade på elen, så inget är sammanlänkat med laddning eller förbrukning.

 

Min fundering är om Ni tycker att jag ska montera in ett skiljerelä (har ett nytt BT liggandes) mellan bankarna så dom hjälps åt att ladda för att avlasta SB generator, eller blir det konflikter mellan dom?

 

Vet tyvärr inte generatorns kapacitet, men är väl original VP på AD41 maskinerna, 65A kanske?

 

Tycker synd att BB generator bara ska pytsa in lite efter start, sen får SB generator jobba galärslav.

 

Veta @Georg_Ohm @IngemarE och @ChristerN sitter inne med denna kunskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är original Valeo generatorer så är de på 60A.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom det är bly/syrabatterier du har (AGM) så bestämmer de ju själva vad de vill sluka, och det är ju oftast inte så mycket som man skulle kunna tro.

 

De 60-65A du kan få ut av SB generator till förbrukarbanken tror jag är ungefär vad den maximalt kommer sluka i sig om den är halvdåligt laddad. Min på 400Ah kom som mest upp i 40-50A, vilket sjönk ganska snabbt till 30-40A för att sedan (>80% laddade) gå ner under 20A.

 

Med detta sagt tror jag inte du kommer få mer än marginellt snabbare uppladdning av förbrukarbanken bara för att du kopplar på en generator till, då batteribanken inte kommer dra mycket mer ström än den nuvarande redan orkar ge. I alla fall inte mer än precis i början i så fall.

 

Skillnad blir det däremot om du bygger om till LiFePO4-batterier. Men det är ju en annan setup. Likaså skulle stora förbrukare på förbrukarbanken medan du kör kunna motivera en hjälp från BB.

Jag ser egentligen inga problem att sätta ett spänningsstyrt relä emellan bankerna, med avkänningen mot BB generator/motorbatterierna. En konventionell generator av den typ du verkar ha har inga problem att jobba kopplade parallellt.

 

Kanske någon annan ser någon hake ?  Jag är ärligt talat lite för trött för att tänka just nu...😌

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köra med relät. Tror inte heller att du får snabbare laddning annat än när förbrukarbanken är väldigt tom men jag gillar redundans, dvs du skulle kunna köra bara med BB motor och ändå få laddning i båda bankarna. Kör du bara med SB men vill få laddning även till förbrukarbanken får du använda startkablar emellan bankerna.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant kunde vara att helt isolera startkretsen från förbrukarkretsen. Köra en generator enbart kopplad till startbatteriet och en enbart till förbrukarbanken. De kommer ju få gemensamt minus, men det är allt.

 

 

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

En annan variant kunde vara att helt isolera startkretsen från förbrukarkretsen. Köra en generator enbart kopplad till startbatteriet och en enbart till förbrukarbanken. De kommer ju få gemensamt minus, men det är allt.

 

 

Men är inte det precis så det är kopplat nu?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Men är inte det precis så det är kopplat nu?

Jo, jag ser att jag läste slarvigt...

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag skulle köra med relät. Tror inte heller att du får snabbare laddning annat än när förbrukarbanken är väldigt tom men jag gillar redundans, dvs du skulle kunna köra bara med BB motor och ändå få laddning i båda bankarna. Kör du bara med SB men vill få laddning även till förbrukarbanken får du använda startkablar emellan bankerna.

Då monterar vi relät i helgen, enkel sak att göra.

Tänkte mest om man avlastar SB generator lite. Att jag får snabbare (mera A) laddning var inte min avsikt, lite svar till dig också @IngemarE

 

Glömde skriva att jag har en LINK knapp på panelen. Är någon elektronisk shunt som kopplar samman batteribankarna.

Men har aldrig testat den och har kopplat bort den från mina 2 kretsar. Kanske ska kika lite på den på den också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört precis så, SB generator 60A (AD31) till förbrukningsbanken på 345Ah och BB 60A till 180Ah start-bog-ankarspel samt skiljerelä för möjlighet att stötta SB generator och batteribank. Som mest när vi varit ute några dagar ligger strömmen på drygt 30A och sen kan den tuffa på runt 20A, allt bevakas av en Nasa BM-1. Generatorerna nya sen 2 år.

Så det har ju inte varit i närheten av 60A någon gång med den set-upen, fast nu har ju du lite stöddigare batteribankar så du kanske kan dra nytta av dubbla generatorer till vardags om det inte bara är för back-up om man tvingas köra på en motor.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev patrikflink:

Glömde skriva att jag har en LINK knapp på panelen. Är någon elektronisk shunt som kopplar samman batteribankarna.

Hade det först på min nya båt också.

En tvångsstyrning av "sammankopplingsreläet" för laddning för att t ex kunna starta på förbrukarbatterierna. Fast det var inget vanligt relä utan snarare en motordriven brytare som klarade många hundratals A.

 

Togs bort när jag byggde om till LiFePO4 på förbrukarbanken. Och på min gamla båt löste jag samma sak med en kort startkabel, med vilken man kunde brygga förbrukar- och motorbatteriplus om motorbatteriet var kasst. Hände dock aldrig på de nästan 20 år jag hade den båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta har ju redan sagts (skrivits). Men som en ren säkerhetsgrej kan du ju låta skiljerelät koppla ihop bankerna. Nu vet jag inte hur din batteriövervakning ser ut, men om du kan läsa ut någon skillnad, diff, så kan du ju se hur det fungerar. Jag har en sådan lösning mellan min förbrukarbank och reservbatteriet.

 

Det motordrivna ”link-relät” kan du ju istället använda som en fjärrstyrd huvudströmbrytare/batteriavskiljare.

 

Och man behöver ju bara en startkabel som nödlösning, minus är ju redan ihopkopplat.

 

En annan variant kan ju vara att ha två (=4) olika batterisystem, ett startbatteri för varje motor, som då laddas av respektive generator, det är väl så du har det idag. Samt då två förbrukarbanker, som då laddas av var sin generator. Och sedan dela upp elsystemet i en sb- del och en bb- del. Det blir nu en aning krångligt, ungefär som dubbel bokföring… Men om det ena systemet slocknar finns ju det ju energi i det andra.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det mesta har ju redan sagts (skrivits). Men som en ren säkerhetsgrej kan du ju låta skiljerelät koppla ihop bankerna. Nu vet jag inte hur din batteriövervakning ser ut, men om du kan läsa ut någon skillnad, diff, så kan du ju se hur det fungerar. Jag har en sådan lösning mellan min förbrukarbank och reservbatteriet.

 

Det motordrivna ”link-relät” kan du ju istället använda som en fjärrstyrd huvudströmbrytare/batteriavskiljare.

 

Och man behöver ju bara en startkabel som nödlösning, minus är ju redan ihopkopplat.

 

En annan variant kan ju vara att ha två (=4) olika batterisystem, ett startbatteri för varje motor, som då laddas av respektive generator, det är väl så du har det idag. Samt då två förbrukarbanker, som då laddas av var sin generator. Och sedan dela upp elsystemet i en sb- del och en bb- del. Det blir nu en aning krångligt, ungefär som dubbel bokföring… Men om det ena systemet slocknar finns ju det ju energi i det andra.

Sitter separata voltmätaren orginal i min panel samt att jag har Victron shunt (ser spänning start och förb. batterier), så övervakning finns.

 

Nej, BB motor laddar 2st 105ah som agerar start till bägge maskinerna (och ett bogbatteri 100ah), har alltså 210ah för att starta en i taget eller samtidigt.

Det är det enda dom har gemensamt i el är en sensorkabel till shunten.

 

Har 2 huvudbrytaren, en som bryter allt till förbrukningen (undantag värmare, länspumpar och solcellsregulatorn) och den andra klipper motorerna samt panelen. Kan alltså aldrig dra ur startbatterierna.

 

Startkablar samt en lite powerbank med starthjälp har funnits i mina båtar dom senaste 5 åren.

 

Solceller finns också, har kopplat efter huvudbrytaren, laddar förbrukarbanken hela tiden med 300watt (har en vikbar väska också på 100watt som skall fram i naturhamn).

 

Så någon säkerhet eller mera laddning var inte det jag frågade om utan om det hjälper eller försämrar med ett skiljerelä.

 

Spontant kände jag att det måste väl underlätta om bägge gen. laddar samtidigt än att en skall slita för att ladda den bank som till 99% behöver laddning. 

 

Men tack för tipset ändå! Blir att koppla in reläet i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle väl kunna tänka mig att det är en bra idé att varje motor har var sitt startbatteri som generatorn på just den motorn laddar.

Och sedan låta båda generatorerna gemensamt ladda förbrukarbanken via skiljerelän.

 

FE250A5B-1ABF-4F24-908A-EBCE85EFE149.jpeg.4792aadbd29201563ada42525536dcc3.jpeg
 

Voltmetrar i panelen är väl bra, på något vis. Men dom skvallrar ju inte så mycket om batteristatus egentligen, men man får ju iallafall  ett hum på hur det ligger till. Men som jag brukar skriva är skalan inte så exakt och visarnålen är tjock. Du kan ju skriva ut bilden ovan, laminera den och förvara den lättåtkomligt.

 

Jag ersatte ju voltmetern i panelen mot en roderlägesindikator, och då blev det en billig digital voltmeter kopplad över en omkopplare så den kan mäta på antingen start eller förbrukarbatteriet. Den är via säkringar kopplade direkt till första plusplinten efter batterifrånskiljaren. I Volvo-Pentas instrumenttavla är det ju nästan alltid litet spänningsfall, jag har omkring 0,3-0,4 volt mindre där än direkt över batteriet (varför sannolikt även temp och oljetrycksinstrumenten visar litet för litet).

Den traditionella voltmetern offrades då jag inte tyckte att den inte gav riktigt den informationen som jag vill veta, den infon får jag ju från BM-1. Jag anser att det är bättre att känna till rodervinkeln, eller drevets läge vid manöver i trånga hamnar än en oexakt mätt batterispänning i stunden.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle väl kunna tänka mig att det är en bra idé att varje motor har var sitt startbatteri som generatorn på just den motorn laddar.

Och sedan låta båda generatorerna gemensamt ladda förbrukarbanken via skiljerelän.

 

FE250A5B-1ABF-4F24-908A-EBCE85EFE149.jpeg.4792aadbd29201563ada42525536dcc3.jpeg
 

Voltmetrar i panelen är väl bra, på något vis. Men dom skvallrar ju inte så mycket om batteristatus egentligen, men man får ju iallafall  ett hum på hur det ligger till. Men som jag brukar skriva är skalan inte så exakt och visarnålen är tjock. Du kan ju skriva ut bilden ovan, laminera den och förvara den lättåtkomligt.

 

Jag ersatte ju voltmetern i panelen mot en roderlägesindikator, och då blev det en billig digital voltmeter kopplad över en omkopplare så den kan mäta på antingen start eller förbrukarbatteriet. Den är via säkringar kopplade direkt till första plusplinten efter batterifrånskiljaren. I Volvo-Pentas instrumenttavla är det ju nästan alltid litet spänningsfall, jag har omkring 0,3-0,4 volt mindre där än direkt över batteriet (varför sannolikt även temp och oljetrycksinstrumenten visar litet för litet).

Den traditionella voltmetern offrades då jag inte tyckte att den inte gav riktigt den informationen som jag vill veta, den infon får jag ju från BM-1. Jag anser att det är bättre att känna till rodervinkeln, eller drevets läge vid manöver i trånga hamnar än en oexakt mätt batterispänning i stunden.

Har inte byggt om mycket från original.

Huvudbrytare nr1 BB går till start, där satt ett batteri.

Huvudbrytare nr2 SB går till all förbrukning  och start via 1 eller 2 batterier (man fick välja vid beställning av båten).

 

Man ville nog separera motorerna helt på el (även dieseln är separerad, men går att styra om via kranar och från SB tank till BB tank osv.)

 

Man startade alltså SB motor via förbrukarbanken tidigare, BB motor hade endast 1 batteri för start. Har sett i manualen att man skall använda LINK om SB motor inte startade... självklart korkat kopplat enligt mig, men original.

 

Det var därför jag tog bort kabeln från generatorn till startmotorn på SB motor och drog en ny grov från generatorn till förbrukarbanken, och såklart kopplade jag om bakom huvudbrytarna så jag startar från en bank (dom 2 startbatterierna) till bägge maskinerna.

 

Har en elcentral med automatiska säkringar och där sitter även huvudbrytarna snyggt i väggen med en tonad ruta till dörr.

 

Tror du missförstår min voltmätare, inte VP panel utan Sealine´s panelen med alla brytare, en digital som visar bägge bankarna, men har ju såklart shunten från Victron också, stämmer bra med mina original voltmätare.

 

Gällande roderstyrning, sitter från fabriken vid bägge styrplatserna, också original från fabrik.

 

På den bifogade bilden (lånade en bild, inte min båt) kan du skymta min panel ovanför rutan.

Sealine-S320-LR-1-scaled.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev patrikflink:

Har inte byggt om mycket från original.

Huvudbrytare nr1 BB går till start, där satt ett batteri.

Huvudbrytare nr2 SB går till all förbrukning  och start via 1 eller 2 batterier (man fick välja vid beställning av båten).

 

Man ville nog separera motorerna helt på el (även dieseln är separerad, men går att styra om via kranar och från SB tank till BB tank osv.)

 

Man startade alltså SB motor via förbrukarbanken tidigare, BB motor hade endast 1 batteri för start. Har sett i manualen att man skall använda LINK om SB motor inte startade... självklart korkat kopplat enligt mig, men original.

 

Det var därför jag tog bort kabeln från generatorn till startmotorn på SB motor och drog en ny grov från generatorn till förbrukarbanken, och såklart kopplade jag om bakom huvudbrytarna så jag startar från en bank (dom 2 startbatterierna) till bägge maskinerna.

 

Har en elcentral med automatiska säkringar och där sitter även huvudbrytarna snyggt i väggen med en tonad ruta till dörr.

 

Tror du missförstår min voltmätare, inte VP panel utan Sealine´s panelen med alla brytare, en digital som visar bägge bankarna, men har ju såklart shunten från Victron också, stämmer bra med mina original voltmätare.

 

Gällande roderstyrning, sitter från fabriken vid bägge styrplatserna, också original från fabrik.

 

På den bifogade bilden (lånade en bild, inte min båt) kan du skymta min panel ovanför rutan.

Sealine-S320-LR-1-scaled.jpg

Ja ok.

Diskussionen blev litet snårig.

I ditt fall hade jag också valt att låta båda generatorerna ladda båda bankerna, med ett skiljerelä emellan som i första förslaget.

 

Och vad jag då menade med den originalmonterade voltmetern, är att den inte säger så mycket om batteristatus, men man ser ju när och om generatorn, generatorerna gör sitt, sina jobb. 
 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...