Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Oskar1223

Bygga om båt från inombardare till utombordare

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag undrar hur man bygger om en båt från inombordare till utombordare, ska man bygga motorbrunn eller ska man köpa en bracket 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara undrar... Vad är det för inombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bracket borde ju vara enklare och fulare men kanske dyrare?

Varför bygga om, är det för det ökade utrymmet ombord eller för att nuvarande motor  behöver renoveras? Stor eller liten båt?

 Jag tänker att det är lättare få till en motorbrunn på en 17 fots dc men på en 23 fots med högre skrovsidor gör sig en bracket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten jag har köpt är en Smuggler 18 som inte har en motor men är gjord för inombordare. Det är ju billigare och lättare att hitta en bättre begagnad utombordare en en inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på området men 18 fotaren byggdes väl med utombordare i motorbrunn?

Det finnas gott om bilder att gå efter. Har du kikat på Smugglersidan? Där hittar du både med och utan bracket samt hemmabyggen och annat. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Oskar1223:

Det är ju billigare och lättare att hitta en bättre begagnad utombordare en en inombordare.

Det vete tusan, en insprutad V6 i en sån båt 🙂

V8 blir kanske för tungt men hade ju varit riktigt roligt. Annars är det väl tunnare med alternativ om man inte kör med en gammal Volvo 4:a, de dyker ju upp för överkomliga pengar då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-19 vid 17:46 skrev Oskar1223:

Båten jag har köpt är en Smuggler 18 som inte har en motor men är gjord för inombordare. Det är ju billigare och lättare att hitta en bättre begagnad utombordare en en inombordare.

Segmo har producerat en mängd Smugglerbåtar och är erkänt duktiga båtbyggare/reparatörer. Kontakta Kalle (son till Segmobåtars grundare Lennart Pettersson) på Segmo Plast så får Du nog en hel del tips även om eventuella ombyggnationer. 

https://www.segmoplast.com/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare o lättare är nog att sälja projektet och istället köpa en båt som är anpassad för utombordare. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Paul_Schtek:

Billigare o lättare är nog att sälja projektet och istället köpa en båt som är anpassad för utombordare. 

Alla dar i veckan, om man inte har saker och ting som yrke eller har kontakter.

Men ibland kan man göra saker för att det är roligt också 🙂

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...