Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Pellemyra

Kapell till Myra 20, snipa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag köpte en öppen Myra20 - snipa i höstas, finns en del pyssel att göra på båten och det finns det ju tid till än så länge. Men jag skulle vilja ha ett kapell/sprayhood (hel- eller halvkapell) för att skydda passagerare och eventuell bagage när det brallar på. Har någon ett tips på var jag kan hitta ett användbart begagnat kapell och bågar? Båten är ca 2 meter bred.

IMG_3314.jpg

Redigerad av Pellemyra
la till en bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pellemyra:

Hej, jag köpte en öppen Myra20 - snipa i höstas, finns en del pyssel att göra på båten och det finns det ju tid till än så länge. Men jag skulle vilja ha ett kapell/sprayhood (hel- eller halvkapell) för att skydda passagerare och eventuell bagage när det brallar på. Har någon ett tips på var jag kan hitta ett användbart begagnat kapell och bågar? Båten är ca 2 meter bred.

IMG_3314.jpg

Alternativ 1    Ring en kapellmakare

Alternativ 2    Ta fram symaskinen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. 1) Kapellmakare är uppringd och fantastiskt dyr. 2) Återstår att ta fram symaskinen, som jag tyvärr inte behärskar. Du kanske skulle kunna hjälpa mig att sy en sån som på bilden?

4799_1.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller båtar och båttillbehör är inget för dyrt, det är en prioriteringsfråga.🙂😀😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt långskott är att kolla med Marinskroten i Göteborg, de annonserar på mässan just nu att de har många segel och då kan de säkert ha ett å annat kapell med.

Fast om kapellet ska sitt bra så lär det krävas lite tillpassning men det kanske kan bli billigare än ett helt nytt? 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-09 vid 00:24 skrev Pellemyra:

Tack för tipsen. 1) Kapellmakare är uppringd och fantastiskt dyr. 2) Återstår att ta fram symaskinen, som jag tyvärr inte behärskar. Du kanske skulle kunna hjälpa mig att sy en sån som på bilden?

4799_1.jpg

Jag känner en kapellsömmerska som inte är så dyr, rimliga priser, men det är i Göteborg, jag vet ju inte var du bor så då är det svårt att tipsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag och båten bor på Vätö i Norrtäljetrakten 20 km NO om Norrtälje. Är i högsta grad mobil och har inget emot att åka dit jag ska om det dyker upp något av intresse. 

//Pelle

PS min båt är 2.05 m bred och ca 6 m lång, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Pellemyra:

Tack för tipset. Jag och båten bor på Vätö i Norrtäljetrakten 20 km NO om Norrtälje. Är i högsta grad mobil och har inget emot att åka dit jag ska om det dyker upp något av intresse. 

//Pelle

PS min båt är 2.05 m bred och ca 6 m lång, 

Ok, det är ju bara det att kapellsömmerskan vill kunna malla av din båt. 

Men ok, sök på: Brimarin, Kapellsömnad, Björcksgatan i Blöteborg. Det är en liten och bra firma som gärna syr upp kapell i högkvalitatva vävar..

Tipset kan ju även vara till någon annan som söker en "kapellmästare" i Gbg-området.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Pellemyra:

Tack för tipset. Jag och båten bor på Vätö i Norrtäljetrakten 20 km NO om Norrtälje. Är i högsta grad mobil och har inget emot att åka dit jag ska om det dyker upp något av intresse. 

//Pelle

PS min båt är 2.05 m bred och ca 6 m lång, 

På ostkusten finns  https://batskroten.se/begagnade-batdelar/  på Muskö. De plockar en del komponenter från båtarna innan de skrotas som de sedan säljer. Du kan kanske kolla med dem om de har något gammalt snipkapell. En del mindre rodd/styrpulpetbåtar har liknande små kapell över fören som skvättskydd. Om det inte passar perfekt så kan det vara billigare att justera än att låta sy ett helt nytt.

 

Kapellsömmare finns lite överallt t.ex. https://designsuzan.se/  i Åkersberga.

 

(Jag har aldrig anlitat något av dessa företag så jag vet inget om deras kundhantering/skicklighet.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller kapell så får man inte glömma att det finns en annan 

yrkeskategori som är mycket duktiga på grovsömnad, 

nämligen bilsadelmakare.

Perra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och skulle du få tag i något begagnat kapell så glöm inte att fråga efter kapellbågarna som hör till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...