Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Triobatar

Victron dc-dc laddare fundering

Rekommendera Poster

Håller i huvudet på att fundera ut min lösning på laddsystem när jag planerar att byta till litium. Kom på en fundering gällande 

victron dc-dc Orion heter den väl?

Jag tänker så här: generator laddar startbatteri >startbatteri kopplar till litium batteri via en dc-dc

. Befintlig laddare (landström) 25A laddar startbatteri via dc-dc till litium.

Om jag väljer en 30A Orion kommer den då att fungera att bli matad med 25A och ge vad den kan till batteri eller måste matningskällan kunna ge högre än Orion för att det ska fungera? Kanske även solpaneler kopplas likt ovan nämnda och ger så bara några ampere.

Tänker att jag vill ha 30A Orion för att generatorn är på 55A.

 

Hälsningar Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är trevligt att fler funderar på det här problemet. Vi har haft en diskussion om just Victron TS Orion 30A i den här tråden,
https://www.maringuiden.se/forum/topic/107230-lifepo4-uppgraderingar-lite-frågor-kring-dcdc-laddare/page/3/?tab=comments#comment-834720

@IngemarE har en föredömlig installation med den DC/DC-omvandlaren.
Men den tråden börja bli lång så vi kan lika gärna köra på här.

Jag har själv funderat på samma lösning du föreslår då jag testade detta när jag hade Ctek-laddare. Osäkerheten kring en sådan lösning beror på hur DC/DC-omvandlaren reagerar när den börjar ladda. Normalt sett vill den DC/DC omvandlare ladda med den nominella strömmen, på i det här fallet 30A, och ta de strömmen som behövs på ingången, troligen mer än 30A, oavsett inspänning.

Lägre inspänning leder till högre inström.

Då finns det risk att den DC/DC-omvandlaren tar för mycket ström ur startbatteriet så att det laddas ur mer vad din nätladdaren kan ge.


Om du har en 50A-generator så är kanske Orion XS 50A ett bättre val. Den kan justera utströmmen och har bättre koppling till övriga Victron-prylar. Den kan troligen använda Victrons Smartshunt som strömsensor för att kunna mäta svansströmmen för att exakt mäte när laddningen skall avslutas.
 

Jag har också hört att Orion XS 50A har en reglerfunktion som gör att laddströmmen varierar beroende på  startbatteriets spänning. Det var i alla fall min tolkning av den här videon. Där matar han den med 12V och 100 möjliga ampere men för inte ut full effekt. Han trodde att man får max ström vid 14V in.
https://youtu.be/nXvUIUsOSAU?si=CFZAt3m5KvHhUyOE


Om du köper en Orion XS 50A och ställer ner den till 25A - 30A och ställer tröskelspänningarna så att den bara laddar när startbatteriet har laddning, kan det kanske fungera.


När jag kommer installer mitt LifePo4-batteri i vår, med en Orion XS-laddare, kommer jag nog börja med en traditionell lösning där nätladdaren laddar servicebatteriet. Sedan får jag ha koll på om startbatterierna verkligen behöver stödladdas.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har min batteribank precis så förutom att jag har landströmmen kopplat till lithiumbanken (förbrukarsidan). Orion har en smart frånkoppling så den drar inget ifrån startbatteriet när motorn är avstängd. Den laddar bara när generatorn går, den har ett tröskelvärde för spänning in då den går igång. Allt funkat helt perfekt för mig i 3 år utan komplicerade manuella inställningar i Orion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nyfiken på hur Orion skulle hantera just det fallet och  provade att ladda mitt startbatteri (100Ah AGM) med en 25 A laddare samtidigt som min Orion 30 A var inkopplad mot förbrukningsbatteriet med litium. Det var förstås en dålig ide, den stackars Orionladdaren slog på och av konstant vilket dessutom förvirrade landströmsladdaren som inte visste vad sjutton den försökte ladda. Koppla laddaren till förbrukning istället och lös laddningen av startbatteriet, om det ens behövs,  på något annat vis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev superpin:

Jag var nyfiken på hur Orion skulle hantera just det fallet och  provade att ladda mitt startbatteri (100Ah AGM) med en 25 A laddare samtidigt som min Orion 30 A var inkopplad mot förbrukningsbatteriet med litium. Det var förstås en dålig ide, den stackars Orionladdaren slog på och av konstant vilket dessutom förvirrade landströmsladdaren som inte visste vad sjutton den försökte ladda. Koppla laddaren till förbrukning istället och lös laddningen av startbatteriet, om det ens behövs,  på något annat vis.

Det är just därför jag kopplat plintens ingång till "tändningsplus" så Orion 30A är ovillkorligt avstängd om motorn inte är igång. Och troligen den användningen ingången primärt är tänkt för. Om det är en "komplicerad inställning" eller ej, det kan man väl diskutera 😉

 

Att bara ha inspänningen som villkor för inkoppling kommer ju givetvis ge precis det oönskade beteendet som du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag vill ha beskriven lösning är för att kunna köra vidare på min ” dum laddare”

en mobitronik på 25A. Om jag byter ner mig till Orion 18A så borde det lira? Men då får jag naturligtvis bara ut 18 ur generatorn också….

Att köra Orion 50A tror jag inte på det lär elda upp generatorn att gå kontinuerligt på fullt skaft eftersom litium jämfört med bly suger i sig det jag puttar i till det börjar bli fullt.

Men kapaciteten på generatorn lär jag få ut så länge den går….

Eller så går man vägen ni beskriver med ny separat laddare till förbrukaren avsedd för litium.

Iofs vet jag att min laddare går att trimma om brytspänningarna på och då kanske är fullgod ändå för det är väl så att bms sköter balanseringen och vad som slutligen hamnar i batteriet?

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Triobatar:

Att jag vill ha beskriven lösning är för att kunna köra vidare på min ” dum laddare”

en mobitronik på 25A. Om jag byter ner mig till Orion 18A så borde det lira? Men då får jag naturligtvis bara ut 18 ur generatorn också….

Att köra Orion 50A tror jag inte på det lär elda upp generatorn att gå kontinuerligt på fullt skaft eftersom litium jämfört med bly suger i sig det jag puttar i till det börjar bli fullt.

Men kapaciteten på generatorn lär jag få ut så länge den går….

Eller så går man vägen ni beskriver med ny separat laddare till förbrukaren avsedd för litium.

Iofs vet jag att min laddare går att trimma om brytspänningarna på och då kanske är fullgod ändå för det är väl så att bms sköter balanseringen och vad som slutligen hamnar i batteriet?

/m

När jag rekommenderade Orion XS 50A menade  jag inte att du skulle kör den på maxström. Till skillnad från de andra Orion TR så kan man ställa strömmen och jag tror inte den har de samma "på och av" beteende. Då skulle du kunna trimma den att ladda med den strömmen du har tillgängligt i nätladdaren. Om du inte lyckas med det kan du senare välja att köpa en LFP-anpassad nätladdare.
Orion XS är för övrigt en betydligt moderna produkt som inte blir lika varm som Orion TR 30A.
Kolla gärna på youtube-klippen.

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev anuba:

När jag rekommenderade Orion XS 50A menade  jag inte att du skulle kör den på maxström. Till skillnad från de andra Orion TR så kan man ställa strömmen och jag tror inte den har de samma "på och av" beteende. Då skulle du kunna trimma den att ladda med den strömmen du har tillgängligt i nätladdaren. Om du inte lyckas med det kan du senare välja att köpa en LFP-anpassad nätladdare.
Orion XS är för övrigt en betydligt moderna produkt som inte blir lika varm som Orion TR 30A.
Kolla gärna på youtube-klippen.

Det där verkar vara ett kanontips!

Tack för det!

Hälsningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...