Jump to content
Sunday 07 March 2021

Joppre

Medlemmar
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Joppre

  • Rank
    Landkrabba
  1. Jag är med på att jag inte kommer kunna utnyttja fördelen med att kunna ladda lika snabbt med 30A (håller med om det är lite klent men jag väljer vara försiktig). Däremot förstår jag inte riktigt varför jag riskerar överladda mina batterier. Jag tänker att DC-DC laddaren kan ställas in på optimal laddspänning för mina batterier och att BMS:en i batterierna förhindrar överladdning. Är det feltänkt? Jag har ingen erfarenhet av Lithium sen tidigare men försökt läsa så mycket det går i ämnet och kommit fram till att så länge jag har min generator på 60A kvar ska den helst inte belastas med mer än halva märkströmmen på tomgång. Eftersom Lithiumbatterier har mycket mindre motstånd kommer generator leverera nära max även på låga varv och riskerar brännas sönder då kylfläkten snurrar för långsamt i detta läge. Om jag senare vill öka laddkapaciteten kan jag uppgradera generatorn och koppla in en Orion 30A till, parallellt och få 60A laddning.
  2. Hej, snyggt schema! Jag håller på med samma projekt i min segelbåt. Mitt schema ser likadant ut med skillnaden att jag tänkte ha jordfelsbrytare före batteriladdaren och sen ersätta skiljereläet med en Victron Orion 12/12 30A. Det kommer begränsa maximal laddning jag kan få ifrån min 60A generator men minska risken för att bränna sönder den. Kommer ha 2x Victron Smart Pack 100ah med inbyggd BMS. Dom skriver tydligt i sin spec. att dom kan parallellkopplas obegränsat. Kör Victron rakt igenom, tänker att prylarna kommer lira bra ihop. Lycka till!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy