Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Joppre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Joppre

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, jag har min batteribank precis så förutom att jag har landströmmen kopplat till lithiumbanken (förbrukarsidan). Orion har en smart frånkoppling så den drar inget ifrån startbatteriet när motorn är avstängd. Den laddar bara när generatorn går, den har ett tröskelvärde för spänning in då den går igång. Allt funkat helt perfekt för mig i 3 år utan komplicerade manuella inställningar i Orion.
  2. Jag skräddarsydde en ny tank för några år sen. https://jarnarostfria.se/ hjälpte mig och det blev väldigt bra och inte så dyrt heller.
  3. Hej, jag har målat med Hempel high protect epoxifärg och sen avslutat med ett lager Hempel underwater primer. Sen har jag målat vc17 på det och det har suttit väldigt bra under två säsonger.
  4. Känns som en bra pryl. Har den mellan startbatteri och förbrukare. Den sitter inkopplad som ett skiljerä typ med +In från startbatteri/generator och +Ut till förbrukningsbanken.
  5. Jag använder en Orion isolerad för ladding av min lithiumbank. Den har funkat kanon hela säsongen med fabriksinställningar men jag har kopplat ihop till gemensam jord så kunde lika gärna haft en oisolerad.
  6. Jag är med på att jag inte kommer kunna utnyttja fördelen med att kunna ladda lika snabbt med 30A (håller med om det är lite klent men jag väljer vara försiktig). Däremot förstår jag inte riktigt varför jag riskerar överladda mina batterier. Jag tänker att DC-DC laddaren kan ställas in på optimal laddspänning för mina batterier och att BMS:en i batterierna förhindrar överladdning. Är det feltänkt? Jag har ingen erfarenhet av Lithium sen tidigare men försökt läsa så mycket det går i ämnet och kommit fram till att så länge jag har min generator på 60A kvar ska den helst inte belastas med mer än halva märkströmmen på tomgång. Eftersom Lithiumbatterier har mycket mindre motstånd kommer generator leverera nära max även på låga varv och riskerar brännas sönder då kylfläkten snurrar för långsamt i detta läge. Om jag senare vill öka laddkapaciteten kan jag uppgradera generatorn och koppla in en Orion 30A till, parallellt och få 60A laddning.
  7. Hej, snyggt schema! Jag håller på med samma projekt i min segelbåt. Mitt schema ser likadant ut med skillnaden att jag tänkte ha jordfelsbrytare före batteriladdaren och sen ersätta skiljereläet med en Victron Orion 12/12 30A. Det kommer begränsa maximal laddning jag kan få ifrån min 60A generator men minska risken för att bränna sönder den. Kommer ha 2x Victron Smart Pack 100ah med inbyggd BMS. Dom skriver tydligt i sin spec. att dom kan parallellkopplas obegränsat. Kör Victron rakt igenom, tänker att prylarna kommer lira bra ihop. Lycka till!
×
×
  • Skapa nytt...