Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
moto66

Elmotorns framfart

Rekommendera Poster

Planerna på att fasa ut i princip all fossil energianvändning, inklusive fossila motorbränslen, på bara ca 25 år och att ersätta denna energianvändning med ”annat” framstår för mig som ganska orealistiska. 

Och detta egentligen oberoende av vad man tänker sig att ”annat” ska utgöras av. Den bistra sanningen är ju att över 80 procent av världens energiomsättning fortfarande idag bygger på fossila källor, trots de senaste årens uppsving för vindkraft, solenergi, elbilar och ett nyväckt intresse för kärnkraft.

25 år är helt enkelt väldigt kort tid för att få ens tillnärmelsevis tillräckligt mycket av ”annat” på plats.

Ändå talar väl ganska mycket för att åtminstone EU, och därmed Sverige, kommer att försöka uppnå klimatneutralitet till mitten av seklet.

Hur den i sammanhanget marginella fritidsbåtsektorn kommer att påverkas av detta är inte lätt att veta, men att allt skulle rulla på ungefär som hittills har jag svårt att tro.

Min gissning är att vi kommer att se kraftigt höjda priser på flytande motorbränslen, åtminstone periodvis. Drivet både av styrmedel för att göra fossil energi dyrare och av en efterfrågan på fossilfria drivmedel som kommer att vara mycket större än tillgången (inte minst från flygsektorn).

Samtidigt stämmer det nog som påpekats i tråden att betalningsviljan för ”båtliv” är hög.

Så jag tror att ödesfrågan för i synnerhet motorbåtsägarna blir: Kommer makthavarna att förlita sig enbart på prissignaler när det gäller vem som ska få använda de flytande motorbränslen som vi kan tillåta oss som samhälle att förbruka?

Eller kommer man att resonera: Dessa begränsade mängder drivmedel måste reserveras för samhällsviktiga sektorer, böndernas traktorer, transporter som är nödvändiga för att hålla industri och näringsliv rullande etc.

Tips: Överväg segelbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter några säsonger med min soleldrivna roddbåt har jag drömt om att skala upp det med att göra samma sak på en båt stor nog att övernatta i. Roddbåten har en 100 W solpanel och 200 Ah AGM batterier. När elutombordaren drar 20 A når man skrovhastigheten på 4 knop. I teorin kan jag alltså köra 10 timmar innan batterierna är urladdade. Praktiken har visat att jag under min normala användning aldrig någonsin varit under 60% laddning. Poängen är att solen laddar båten där den ligger i stranden och även under färd får man några ampere från panelen.

 

Att skala upp det hela till en större båt kräver naturligtvis att jag satsar mera pengar. En skapligt bra snipa att börja från är inte speciellt dyrt. Solpaneler är billiga i dag. Inte ens elmotorerna är dyra jämfört med en liten diesel. Problemet är batterierna, att få till en tillräcklig batteribank kostar en och annan skjorta. Att lasta in mängder med AGM-blybatterier är en lösning men blir tungt och kräver därmed större motor som i sin tur kräver mer batterier osv.

 

Tanken var därför att försöka komma över ett bättre begagnat batteri från en elbil. Även det har tett sig en aning dyrt. Speciellt med tanke på att batteriet kommer att användas i bästa fall i fem månader av året för att sedan stå oanvänt under resten av året.

 

Men när man under några veckor har följt med priserna elbörsen fick jag en ide. Om båten står hemma på tomten kan man ju använda batteriet som buffert till husets elsystem under uppvärmingssäsongen. Nu under vintermånaderna drar vår jordvärmepump i genomsnitt ungefär 20 kWh per dygn. Ett begagnat 24 kWh batteri från tex en Nissan Leaf skulle alltså (i teorin) klara av ett dygn när elpriset skenar. Sedan när priset är lågt kör man igång laddaren.

 

På det viset kunde man använda båtens dyra batteri året om och kanske rentav kunna spara in en del av kostnaden för det.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kan ju vara att skaffa en lättdriven deplacementsbåt. Låt säga 10x3 m. Bygger man ett platt tak över större delen av båten får man plats med ca 4 kW solpaneler. En solig dag skulle man alltså kunna få ett kontinuerligt tillskott av effekt motsvarande kanske 3-4 hk, och bitvis runt 5. Det ger strax över fyra knop (stilla vatten) för vår segelbåt, som är 9.4x3.2 m. Om vi skulle lägga till batterikapacitet på 50 kWh (motsvarande ett elbilsbatteri för en mindre bil) och vill få en marschfart på 5.5 knop med lite vind och vågor, kanske det går 8 kW i snitt, så om nästan hälften av det kommer från solpaneler räcker batteriet i över elva timmar. Men även med bara batteridrift räcker det runt halva tiden, eller uppåt sex timmar. Inte så illa.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal segelkatamaran där man skippar masten skulle ge riktigt stor yta för solpaneler om man samtidigt bygger om mittkabinen så man slipper gå och huka sig där inne. De är ofta väldigt lättdrivna. Dessutom skulle dubbla motorer ge fin manöverförmåga. Nackdelen är att man blir tvungen att satsa på dubbla motorer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-27 vid 14:13 skrev kossor:

Precis läst att utsläppen från fritidsbåtar är så försumbara med dagens motorer, så att konvertera fritidsbåtarna med el och batteridrift kostar mer för miljön än att köra som vi gör idag med förbränningsmotorer. Tror det var HAV som hade artikel i praktiskt båtägande eller dyl tidning. Personligen tycker jag det är dags att nyktra till vad gäller el och batteridrift. Det kommer andra bränslen det kommer andra drivlinor. Bra att de i städerna byter ut sina suvar mot batteridrivna suvar, blir renare luft. Har noterat i jul nu dessa elbilar som åker omkring med isiga rutor runt om här i norra sverige i 20 gradig kyla ser inte alltför optimalt ut. För 20 år sedan var det etanol som var den gudomliga källan till bränsle. Alla precis alla skulle åka etanol. Nu 20 år senare finns inte många som tankar etanol längre. Nog kommer det finnas de som satsar och stoppar ner en liten elmotor i en segelbåt eller snipa, för en rimlig peng. Men att konvertera en 40 fots fritidsbåt som planar i runt 25 knop, är det väl inte många med dagens teknik som riktigt tror på. 

Jag fortsätter att tanka min båt med HVO100, jag hoppas på prissänkning så att fler tankar HVO100.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...