Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
JohanSeb

Hamnavgifter utomlands baseras på vilka längder?

Rekommendera Poster

Jag försöker bli klok på vilka längdintervall som är vanliga att man baserar hamnavgifter på utomlands. I Sverige har jag märkt att lägsta taxan oftast gäller för båtar < 10 m men när jag kikar utomlands (på nätet, inte irl) får jag intrycket att det ofta är < 12 m som ger lägst taxa. Det är ju såklart olika från land till land men kan man säga något generellt, någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi valde pensionärsbåt var längd max 12 m ett av kriterierna pga att jag hört av många att för längre båtar sticker priset iväg uppåt vid segling i Europa.

 

Vart skall du segla?

Skall du segla jorden runt kommer du att ankra när du lämnar Europa och då kanske 12 m längd spelar mindre roll.

 

Monohull eller katamaran spelar stor roll.

 

Vi har kustseglat till Algarvekusten (södra Portugal) och legat i kanske 90 nätter i marinor. En del har pris baserat på längd, en del på Bredd x Längd.

En del har ligg 3 nätter betala för 2.

Vanligt med pris i meterinterval, 10-11, 11-12, 12-13 osv

 

Många marinor har prisuppgift i Navily, gäller att konfa din profil innan.

Alternativt kan du leta reda på hemsidor för aktuella marinor för att se deras prislista.

 

Vi kompisseglade i vår 38 fotare ihop med en 47 fotare, 2 vuxna per båt, minns att de gnällde när vi betalade ca 400 kr och de 650 kr per natt. Jag tänkte tyst, ni har valt stor båt och då kostar det.

 

Till våren skall vi in i medelhavet, ofta är det 3 olika prisnivåer:

• lågsäsong

• mellansäsong

• högsäsong (juli-augusti)

skall försöka att ligga i marinor under mellansäsongen men undvika högsäsong.

Kan skilja mycket mellan låg och högsäsong typ 400 kr mot 1000 kr per natt.

 

DK, GER och NL ca 25-30 euro

BE, FR, ESP och POR ca 35-40 euro. 

Portugal var eftersäsong.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att utomlands så räknas i regel hela båtens längd. Inte som i Sverige där varken peke, badbrygga eller jolle räknas in

Kan tycka det är konstigt att man i Sverige tex betalar för 37 fot när båten i fråga ofta är en bra bit över 40 med peke, förlängd badbrygga och en jolle hängandes bak eller liggandes bakom båten

Bredd borde ju självklart räknas in också så länge det inte är bomplatser. Åstol är det enda stället jag känner till på västkusten som tar extra betalt för breda båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söderut i Europa är det ofta catways (fingerponton på en sida), man slipper att ligga och gnida fendrar mot båtgrannarna.

Söder om NL är det vanligt med 10-16A uttag och vatten nära fingerpontonen.

 

I Frankrike, Spanien och Portugal måste man för varje ny marina uppge namn, adress, ofta visa pass, ibland försäkringshandling och ofta Internationell Certifikat som bla innehåller uppgift om ägare samt längd och bredd.

 

Ingen hamnkapten har ifrågasatt uppgifter i certifikatet vid förtöjning vid ponton/kaj.

Däremot mätte det franska varvet båtens längd innan jag kunde skriva avtal om vinterförvaring på land, de litade inte på båtlängd i certifikatet.

 

Inom båtbranschen finns det olika syn på LOA, en del avser skrovets total längd dvs utan peke och påskruvad badbrygga medans andra inklusive dessa ”påskruvade” delar.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar! Jag uppfattar då att 12 m är en definitiv taxe-gräns nästan överallt medan det är mer varierande om även 10 m är en gräns. Så vill jag vara säker på att komma så billigt undan som möjligt ska jag hålla mig under 10 m. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende var du seglar och hur länge kan du få betala för sailing permits (tex Grekland, Kroatien, Turkiet), fyravgifter och lokala skatter är ofta relaterade till båtstorlek.

För vissa avgifter/skatter har motorns styrka en påverkan på kostnaden.

 

Vi har fast peke och utstickande akterankare som ger 1 meter utöver skrovets längd, fällbar hållare till akterankaret hade varit bättre.

 

Go Small är inte fel

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man råd så är ju marinor allra bekvämast. Annars är ju en del av charmen med båt just att ankra i sanden, eller vid klippor, och ro in med dingen till lokala byn. Vet inte hur bra detta fungerar i Portugal, Andalusien, och resten av Medelhavet. I Portugal ligger hela Atlanten på, så där är det kanske inte så lyckat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...