Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Strosselhuset

Samhällstjänst - fängelse ?

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Någon som är juridiskt kunnig här och kan förklara följande för mig:

 

Om man döms till "Samhällstjänst 160 timmar vilket motsvarar 6 månaders fängelse"

Har man då dömts till fängelse 6 månader men avtjänar detta genom samhällstjänst?

 

Vänligen

 

/Mathias

Redigerad av Strosselhuset
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Har man då dömts till fängelse 6 månader men avtjänar detta genom samhällstjänst?

Ja det kan man säga. Först döms den skyldige till exempelvis 6 månaders fängelse, sedan beslutas om straffet ska avtjänas i fängelse eller om domen blir villkorlig och där kan samhällstjänsten ingå. Var länge sedan jag läste någon juridik, men om jag inte missminner mig så...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Hallå!

 

Någon som är juridiskt kunnig här och kan förklara följande för mig:

 

Om man döms till "Samhällstjänst 160 timmar vilket motsvarar 6 månaders fängelse"

Har man då dömts till fängelse 6 månader men avtjänar detta genom samhällstjänst?

 

Vänligen

 

/Mathias

Nja, fängelsestraff är ett fängelsestraff.

 

Ett exempel:

Urkundsförfalskning KAN ge upp till 3 månaders fängelse alt dagsböter. 

 

Det är inte så att det straffet du undrar över kan ge 6 månader alternativt samhällstjänst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

160 timmar är väl vad en vanlig knegare jobbar av på en månad.

 

Men de e klart... Klientelet orkar kanske inte mer?

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev patrikflink:

Nja, fängelsestraff är ett fängelsestraff.

 

Ett exempel:

Urkundsförfalskning KAN ge upp till 3 månaders fängelse alt dagsböter. 

 

Det är inte så att det straffet du undrar över kan ge 6 månader alternativt samhällstjänst?

Det aktuella brottets straff är "fängelse i lägst sex månader och högst sex år"

 

Eftersom det inte finns andra alternativ än fängelse enl. de svar jag googlat fram blev jag fundersam.

 

Det är nog som @s841 skriver och tror sig minnas. Det verkar logiskt.... om nu rättsväsendet är logiskt 😉

 

Tack alla för svar och engagemang.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Hallå!

 

Någon som är juridiskt kunnig här och kan förklara följande för mig:

 

Om man döms till "Samhällstjänst 160 timmar vilket motsvarar 6 månaders fängelse"

Har man då dömts till fängelse 6 månader men avtjänar detta genom samhällstjänst?

 

Vänligen

 

/Mathias

Som tidigare nämnt, hur kan 160 timmar samhällstjänst motsvara sex månaders fängelse?

Om man jobbar 8 timmar per dag så är ju det 20 arbetsdagar vilket ju är vad man jobbar på en månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Som tidigare nämnt, hur kan 160 timmar samhällstjänst motsvara sex månaders fängelse?

Om man jobbar 8 timmar per dag så är ju det 20 arbetsdagar vilket ju är vad man jobbar på en månad.

Frågar du mig?

 

Jag har inte en aning hur rättsväsendet kommit fram till detta men så är det.

Dock skall detta göras på fritiden så man tar inte "ledigt" från sitt jobb. Dessa timmar skall även spridas ut under denna sexmånadersperiod och arbetspassen skall vara 4-8 h långa så man kan inte "bränna av" dessa timmar genom 2 veckor semester och långa pass. Så står det i lagen.

 

Vänligen.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Som tidigare nämnt, hur kan 160 timmar samhällstjänst motsvara sex månaders fängelse?

Ja nu på vintern minskar båtfrågorna, men varför inte något annat? Samhällstjänsten ersätter inte straffet direkt, den skyldige är ff under villkorlig frigivning så att säga och den kan upphävas om personen begår nya brott till exempel därför sprids samhällstjänsten över en längre tid, som en kontrollåtgärd typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...