Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
byggdhd

Projekt: Crescent 500 renovering (tar gärna tips/råd)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Bakgrund:  i somras hittade jag styrpulpetsobjekt som passar bra som stugbåt. Har blivit lite kär i båten då den går som en dröm i vattnet. Stabil och lättmanövrerad och passar mig o familjen helt perfekt. 


Varför: Durken är extremt ”mossig” och jag vill nu ge båten lite kärlek och omvårdnad för många års nyttjande framöver. Sen lever jag i tron om att detta är en suuuuuperbra och ekonomisk tanke (jag vet redan nu att jag har fel, men använder argumentet som motivator gentemot mig själv.. 😅)

 

Tidplan: vara klar till båtsäsongen -24

 

Målsättning: ny durk och sittplatser återställda så nära original som möjligt. Vill rensa båten på organiskt material till 100% (möjligtvis att akterspegeln lämnas as is då den verkar vara ok). Jag vill höja akterspegeln för en långriggad motor tillika införskaffa mig en ny motor (30-40 hk) med elstart/trim/tilt så att fru o barn fritt kan använda båten. Jag vill även bygga in länspump så att båten kan stå utan att jag behöver vakta båten då den står i ur o skur.

 

Jag har aldrig gjort ett liknande projekt tidigare så jag uppskattar åsikter/tips/råd. Jag kommer löpande uppdatera denna tråd i hur progressen ser ut och löper på. 
 

Jag har, i skrivande stund, rensat båtens innanmäte. Det vill säga durken och sittplatser. Jag har använt mig av en Dremel för att försiktigt skära bort delarna så nära skrovet som möjligt. Därefter har jag kört med sliprondell för att slipa ner alla kanter och topcoat för förbereda den nya plastningen.

 

Jag har INTE slipat bort all topcoat utan lämnat där jag inte kommer plasta. Frågan är om jag tänker rätt hä?. Likaså, akterspegeln har jag inte rivit. Den känns styv men jag vet ju inte till 100% att den är ok. Eller är det smartare att riva den också nu när jag ändå är i farten? 
 

ps: fy f*n vad det dammar med sliprondell!!

IMG_2458.jpeg

IMG_2562.jpeg

IMG_2786.jpeg

IMG_2799.jpeg

IMG_2803.jpeg

IMG_2804.jpeg

IMG_2805.jpeg

IMG_2822.jpeg

IMG_2823.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra projekt!

Har också för mig att Crescent 500 går bra i sjön om du inte har för långa vågor. Bra val av objekt mao.

Början verkar bra men du behöver inte gå på med topcoat där du ska plasta. Kanske tom bättre att låta bli. Men när du nu har lagt på det på vissa ställen gäller det vanliga: rugga upp ytan och tvätta, tvätta, tvätta med aceton så får du en bra vidhäftning med plast och kommande gelcoat & topcoat.


Om du har sparat de större delarna av tofterna (bänkarna) så sparar du en del jobb om de är i ok skick. Annars blir det väl att bygga mallar av något material och plasta inuti, vilket verkar vara den gängse arbetsgången. Finns ju en del bra projekt att läsa om här på MG.

 

Tänk på att tofter och durkar har gett en viss stadga i skrovet och det du ersätter med bör vara relativt styvt.

 

Lycka till och välkommen till MG!

 

PS. Ser nu att du slipat ner topcoat. Missförstod första gången jag läste.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul jobb 😉

För durkarna kan jag rekommendera https://calexicowood.se/not-wood

Kolla med dem om det går att plasta direkt på dem utan åtgärd, kanske använda baksidan ?

Kommer i vilket fall som helst aldrig att ruttna 😉

Sen väv och polyester i flera lager uppepå så att det håller ihop skrovet.

Tofterna kanske går att förstärka innifrån med samma material som du limmar fast med epoxi.

Sen limma tillbaka dem igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för fint välkomnande och återkopplingar!

Jag försökte bevara toftarna genom att såga bort dom försiktigt. Jag såg ganska snabbt att plyfan de byggts upp av var i liknande skick som plyfan i durken - riktigt fuktskadat. Så det var ingenting jag ville återanvända eller knappt ta i. Min tanke är att bygga upp toftarna med divinycell (eller Janne_G:s tips med Not Wood som i mina ögon ser väldigt intressant ut!) och sedan plasta dessa homogent med skrovet. Tänker att jag får slipa till lite mjukare kanter efter att plastningen är klar och innan jag lägger på topcoat. Jag skall söka mig runt lite här i forumet för tips och råd från andra. Tofterna kommer jag delvis fylla med flytelement på samma sätt som original för att få den att flyta med 6 pers + helt vattenfylld. I och med att jag planerar för en större/tyngre motor på den är jag inne att göra mitt-toften (om det heter så..?) utfrymme för tank och batteri för att få vikten mer fördelad i båten.

Återigen, tack för feedback!  

 

Redigerad av byggdhd
spell check
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, En variant är att bygga med plyfa som innan och sen ha ett hamnkapell över. Så inte durken ruttnar på sikt igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Hej, En variant är att bygga med plyfa som innan och sen ha ett hamnkapell över. Så inte durken ruttnar på sikt igen. 

Sen får man ju ta med önskad livslängd i ekvationen. Om originalet hållit 20-25 år är ju det så pass länge att det kan duga även när man bygger själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Hej, En variant är att bygga med plyfa som innan och sen ha ett hamnkapell över. Så inte durken ruttnar på sikt igen. 

 

1 timme sedan skrev Mange249:

Sen får man ju ta med önskad livslängd i ekvationen. Om originalet hållit 20-25 år är ju det så pass länge att det kan duga även när man bygger själv.

 

Hej! Jag tänker att prisskillnaden mellan organiskt/icke-organiskt inte är skäl nog att inte gå på den icke-organiska varianten. Jag gillar underhållsfritt och enkelhet så långt det bara är möjligt samt kunna må gott i känslan av att veta att jag aldrig någonsin behöver göra om jobbet. Sen är det ju också "så billigt som det är nu kommer det aldrig att vara" med renoveringen - oavsett materialval. Ett argument jag gärna använder mig av vid förhandligar med min fru 😄 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-06 vid 08:26 skrev Janne_G:

Kul jobb 😉

För durkarna kan jag rekommendera https://calexicowood.se/not-wood

Kolla med dem om det går att plasta direkt på dem utan åtgärd, kanske använda baksidan ?

Kommer i vilket fall som helst aldrig att ruttna 😉

Sen väv och polyester i flera lager uppepå så att det håller ihop skrovet.

Tofterna kanske går att förstärka innifrån med samma material som du limmar fast med epoxi.

Sen limma tillbaka dem igen.

Hej Janne_G!

Jag har nu fått veta att det tyvärr inte går att plasta på Not Wood 😓 Ditt förslag var lysande och min hjärna gasade loss rejält på tanken. Jag dammsuger just nu Internet efter alternativ till material som grund. Allt ifrån VP-rör till andra typer av skivmaterial som en stomme kan byggas upp av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Divinylcell var poppis förr när jag var mer påläst. Vet dock inte kring prisbild osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...