Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
JamesCook

Identifiera motorer

Rekommendera Poster

Finns det någon som vet vad detta är för motorer? Hittar ingen märkning på dom alls. Även gissningar är välkommet! Det är fyrcylindriga motorer som jag tror suttit i en båt.

20231010_175102.jpg

20231010_175048.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev JamesCook:

Finns det någon som vet vad detta är för motorer? Hittar ingen märkning på dom alls. Även gissningar är välkommet! Det är fyrcylindriga motorer som jag tror suttit i en båt.

Fyrcylindriga bensinmotorer med SU-förgasare.

Finns det vattenkyld avgaslimpa på motorerna?

 

Det skulle även kunna vara gamla traktormotorer (vad får dig att gissa på båtmotorer).

 

Har du synat noga på gjutgodset efter någon form av beteckningar, det brukar alltid finnas något spår efter efter tillverkaren i form av detaljnummer på någon komponent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn på första bilden är definitivt en bilmotor från en framhjulsdriven bil. växellådan sitter ju kvar, uttag för drivaxlarna syns nere till vänster. Ingendera motorn har någon sjövattenpump eller fästen för en sådan som jag kan se. Skulle slänga en vild gissning på Austin 1100.

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Ni har nog helt rätt att det inte är båtmotorer. Jag blev nog lite inkörd på det spåret för dom befann sig ihop med en massa båtsprylar och är två identiska på en pall (tänkte dubbelmontage båt direkt då). 

 

Ska ut imorgon och se om det går att utläsa något nummer. Ska även ta lite bilder mer bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber att få korrigera mig, det handlar snarare om motorer från Austin Maxi :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!!

Precis, det måste vara BMC E serien motorer. Någon som vet vart man kan sälja dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMC/Austin Maxi var väl inte någon speciellt efterfrågad bil i Sverige. Mitt minne är att de försvann rätt fort från vägarna p.g.a. rost. Det är tveksamt om det finns någon som lagt tid o pengar på att restaurera någon Maxi till veteranbil. Då finns det inte heller någon större efterfrågan på "skrot-/ersättningsdelar" till den modellen. Om du försöker sälja till en skrothandlare så kostar nog transporten mer än vad du får betalt för motorn (dålig efterfrågan på motorn - ingen förtjänst för skrothandlaren). Dumpning på närmaste återvinning är nog det mest ekonomiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst lite om dessa motorer och bilar verkar det ju inte vara speciellt bra konstruktioner. Är nog som du skriver att det blir återvinning på dessa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några höjdare till bilar var de inte de engelska normalbilarna från den tiden. Kvaliteten var lite sådär och försäljningen sjönk vartefter japanerna dök upp. Fast om du har ett facebookkonto kan du ju bjuda ut dem på någon lämplig grupp, tex. gruppen "Hundkoja Mini Bmc Austin Leyland.." Motorerna inbringar knappast några stora summor men de kan vara till glädje för någon entusisat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Faderullan:

- - -

 gruppen "Hundkoja Mini Bmc Austin Leyland.." Motorerna inbringar knappast några stora summor men de kan vara till glädje för någon entusisat

Ja, Hundkojan är väl den enda av deras modeller som blivit kultbil (dagens anabola Mini får nog inte samma status...).

 

En kompis till mig hade haft sin gamla Hundkoja stående i ett skjul i väntan på en renoverings som aldrig kom igång. Till slut satte han in en annons. Det var en dansk, en finne och en norrman som satte igång och bjöd över varandra  till dansken avgick med segern. Helgen efter kom han med släpkärra och lastade den för ett fortsatt liv på de danska vägarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova det. Även om jag skänker bort dom så känns det bättre än att slänga dom. Dom går runt och har ingen direkt rost på sig. Verkar hyffsat kompletta också. 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-19 vid 16:45 skrev Lintott:

BMC/Austin Maxi var väl inte någon speciellt efterfrågad bil i Sverige. Mitt minne är att de försvann rätt fort från vägarna p.g.a. rost. Det är tveksamt om det finns någon som lagt tid o pengar på att restaurera någon Maxi till veteranbil. Då finns det inte heller någon större efterfrågan på "skrot-/ersättningsdelar" till den modellen. Om du försöker sälja till en skrothandlare så kostar nog transporten mer än vad du får betalt för motorn (dålig efterfrågan på motorn - ingen förtjänst för skrothandlaren). Dumpning på närmaste återvinning är nog det mest ekonomiska.

Det finns ju en del tweedklädda gentlemän som är drabbade av "den engelska sjukan" som gärna sätter på sig blåstället och mekar med brittiska bilar. Men klart att lotusar, vanliga rovrar, landrovrar och då minisar är mer populära att renovera än andra.

2023-10-19 vid 22:20 skrev Lintott:

Ja, Hundkojan är väl den enda av deras modeller som blivit kultbil (dagens anabola Mini får nog inte samma status...).

 

En kompis till mig hade haft sin gamla Hundkoja stående i ett skjul i väntan på en renoverings som aldrig kom igång. Till slut satte han in en annons. Det var en dansk, en finne och en norrman som satte igång och bjöd över varandra  till dansken avgick med segern. Helgen efter kom han med släpkärra och lastade den för ett fortsatt liv på de danska vägarna.

"Det var en dansk, en finne och en norrman som satte igång och bjöd över varandra  tills Bellman avgick med segern."😉

 

@JamesCook, jag tycker nog att du skall försöka att annonsera ut motorerna på nån webbplats som samlar dessa gentleman med den "engelska sjukan". Det kan ju vara symtomlindrande för någon av dessa att ha en brittisk motor eller två att skruva med.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...