Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Daniel-A

Anod S-drev

Rekommendera Poster

Efter årets säsong så har vi små små gropar i propellern (Volvo penta folding i brons). Anoden är i princip opåverkad, åtminstone jämfört med ett vanligt är då mycket material brukar vara borta på den och den brukar behöva bytas varje år. 

Vad kan ha hänt?
Ligger i havet på västkusten. 

IMG_5487.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte original anod och i annat material? Mycket skit att få av metaller i anoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig kontakt mot drevet?

Legat ett tag i sötvatten så zinken fått ett skyddande oxidlager? Gula färgen kan tyda på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

Inte original anod och i annat material? Mycket skit att få av metaller i anoder.

Inte VP, utan från en av de stora båttillbehörsaffärerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Dålig kontakt mot drevet?

Legat ett tag i sötvatten så zinken fått ett skyddande oxidlager? Gula färgen kan tyda på det.

 

Nja, samma kontakt som den alltid haft, det mesta måste väl gå genom skruvarna?

Båten ligger i saltholmen, vilket den gjort i många år. Visserligen kommer göta älv ut strax norr om, men känslan är väl ändå borde vara ganska salt vatten, kanske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern ska vara isolerad från drevet och ha egna anoder. Mät med multimeter och se om det är kontakt mellan drev och propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När anoden är gul har den tappat effekten. Denna ytan hindrar elektronöverföring. Så antigen byta eller putsa ner...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev AlfaAlfa:

När anoden är gul har den tappat effekten. Denna ytan hindrar elektronöverföring. Så antigen byta eller putsa ner...

 

 

Ja, det är jag med på, men frågan är varför det har hänt i sådana fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Propellern ska vara isolerad från drevet och ha egna anoder. Mät med multimeter och se om det är kontakt mellan drev och propeller.

Så tror jag inte det är på vårt S-drev. Finns ingenstans att sätta en anod på propellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, Daniel-A said:

Ja, det är jag med på, men frågan är varför det har hänt i sådana fall

Fel metall. Mest sannolikt magnesium. Båda magnesium hydroxide (Mg(OH)2) och magnesium oxide (MgO) gör en gul färg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Daniel-A:

Så tror jag inte det är på vårt S-drev. Finns ingenstans att sätta en anod på propellern. 

Är du säker på att det är en VP original bronspropeller? När VP lanserade sin första foldingpropeller i brons, var den inte isolerad fån axeln med följd att dreven korroderade våldsamt. Jag fick då i uppdrag av VP att åka runt i Stockholmstrakten för att blästra och måla ett stort antal S-drev, och samtidigt byta propellern till det nya utförandet som var isolerat och hade anoder. Om din propeller är från VP, och inte har anoder, måste den vara av gamla utförandet och väldigt gammal. Från 1990-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

Fel metall. Mest sannolikt magnesium. Båda magnesium hydroxide (Mg(OH)2) och magnesium oxide (MgO) gör en gul färg...

Min erfarenhet är att magnesiumanoder försvinner mycket fortare i saltvatten. Inte tvärt om. Jag ligger i sötvatten och använder därför Mg-anod. När vi var ut på Västkusten förbrukades anoden dubbelt så fort som vanligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rollen:

Är du säker på att det är en VP original bronspropeller? När VP lanserade sin första foldingpropeller i brons, var den inte isolerad fån axeln med följd att dreven korroderade våldsamt. Jag fick då i uppdrag av VP att åka runt i Stockholmstrakten för att blästra och måla ett stort antal S-drev, och samtidigt byta propellern till det nya utförandet som var isolerat och hade anoder. Om din propeller är från VP, och inte har anoder, måste den vara av gamla utförandet och väldigt gammal. Från 1990-talet.

Nja, jag är väl inte säker.  Hur är de isolerade senare menar du? Plasthylsa mellan propeller och axel? 
Båten, och förmodligen propellern, är från 1996.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev AlfaAlfa:

Fel metall. Mest sannolikt magnesium. Båda magnesium hydroxide (Mg(OH)2) och magnesium oxide (MgO) gör en gul färg...

Tror nog det är zink, känns som standard i båtaffärerna här på västkusten. 
 

Zink kan bli gul enligt denna artikeln:

https://lovstabatsallskap.org/dokument/anoder.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Daniel-A:

Nja, jag är väl inte säker.  Hur är de isolerade senare menar du? Plasthylsa mellan propeller och axel? 
Båten, och förmodligen propellern, är från 1996.

Om du mäter med Ohmmeter ska det inte vara kontakt mellan propeller och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...