Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jheiden

Yamaha f115 -16 låter ingen stråle

Rekommendera Poster

Hej! Gjorde egenservice av årliga underhållet idag. Bytt olja i drev och motor och bränslefilter samt oljefilter.

Hällde sedan i lite stabilisator i tanken enligt anvisningar. Startade sen motorn och skulle köra den varm. Får då ingen skvallerstråle. Men håller koll på temperaturmätaren och kör ändå då jag vet att det kan ta tid innan den kommer. När motorn sen kommer upp i arbetstemperatur så börjar den att låta märkligt och fortfarande ingen stråle. 
Stängde sedan av.

 

Motoroljan såg lite tråkig ut så gjorde ett kompressionsprov men provet var bra, 150 i samtliga stiften.

 

Motorn har för övrigt gått jättebra under hela sommaren och servades senast i Juni.

Båten har dock kört väldigt få turer under sommaren och stått på land senaste 4 veckorna för lite puts.

 

Teorier om vad som kan orsaka detta? Se bifogad film. Tacksam för hjälp!

 

 

 

 

Redigerad av Jheiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har vattnet alldeles för lågt i tunnan. Det måste minst upp till skarven mellan växelhus och rigg (helst lite högre). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mange!
Ok, kan det orsaka ljudet också?

Körde med muffar innan och fick ingen stråle då heller.

Redigerad av Jheiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att du måste ha tunnan högre upp, då impellern sitter precis ovanför skarven till midsektionen och du behöver nog ha vätska upp till samma läge som impellern, om det inte finns något vatten i systemet, sedan tidigare.

 

Detta eftersom när man tar upp båten, med fören uppåt, så brukar vatten också rinna ut från avgassystemet/ljuddämparen och nog också därför den låter konstigare, när termostaten öppnar sig.

 

PS: Viktigt ifall impellern inte är hel är att hitta alla tillhörande impellerblad,  då de i värsta fall kan blockera kylsystemet.

 

 

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har varmkört motorn utan vatten är förmodligen impellern helt körd.Plocka ner och byt impeller,se till att hitta alla delar om den är trasig,som tidigare sagts.Sen gäller mycket högre tunna om du ska köra motorn på land.Hoppas att motorn inte tagit skada,en motor som körs utan kylning mår inte bra .Hoppas att allt klarat sig.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svar. Anledningen var att jag inte hade täckt hela intaget med vatten och att den sög in luft därav det pipande ljudet. Tog ner båten till havet för att köra den på tomgång och den funkade då jättebra och fick skvallerstråle. 
 

Fick aldrig varning att motorn var för varm när jag körde i tunnan och skvallerstråle när jag körde den i havet därav borde impellern ha klarat sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som den klarat sig,men jag skulle inte chansat.Du har hela vintern på dig att plocka ner och vara 100% säker,att veta det fungerar till våren.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...