Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
F-E

Köra motorn efter byte av motorolja?

Rekommendera Poster

Jag har en 4-takts utombordare Mercury-motor från 2015.

 

Ska bla byta motorolja innan vintern. Ska jag varmköra motorn efter att jag har hällt in nya oljan? Dvs innan jag låter den stå över vintern. 
 

Tack på förhand! 
Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga nej, men det är bra att köra några minuter så arr den nya oljan sprids i motorn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det förmodligen är bra att köra runt oljan med varmkörning. Själv åker jag till ett varv och får motorn (diesel-inombordare) servad på hösten och sen kör jag hem, ca 4 timmar, och sen till varvet, va 1 timme, där jag vinterförvarar båten efter oljebytet. Inte optimalt speciellt med en diesel-motor där det kommer partiklar i oljan i större utsträckning än med en bensin-utombordare.

På ”lill-båten” med utombordare 4-takt byter jag oljan vartannat år. Kör inte många timmar med den per sommar så det ska räcka menar gubbarna på varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska köra motorn en eller att par minuter så att man får ut nya oljan i hela motorn men det är ingen fördel att köra den längre tid än så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-15 vid 01:55 skrev Eld-:

Man ska köra motorn en eller att par minuter så att man får ut nya oljan i hela motorn men det är ingen fördel att köra den längre tid än så. 

Ingen nackdel heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar motorn en inombordare (med kopplad cirkulerande glykol) och värmaren en gång i månaden, när båten står på land. Får puttra på tomgång tills avgaskröken blir så varm att jag inte kan hålla handen på den.

Gott o väl 10 minuter.

Stänger värmare två minuter innan.

 

Laddar således batteriet också.

 

Motor- och backslagsolja byttes vid upptagningen. Skivfiltret tvättades.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...