Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Frasse55

AIS wifi receiver

Rekommendera Poster

Hejsan

Lite funderingar. Jag har sett att det finns en AIS mottagare med wifi att köpa till bra pris. Se här QK-A024 AIS Receiver

https://www.quark-elec.com/product/qk-a024-wireless-ais-receiver/

 

Jag har en Garmin GPSMAP 922 plus i båten som har wifi och det skulle vara elegant om man bara kunde koppla in ais data trådlöst på sjökortet i gps:en.

Är det någon som har erfarenhet om saken?

 

Hälsningar Frasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt säker på att det inte fungerar, har föregångaren 921XS och där går det inte. Du kan spegla skärmen, uppdatera sjökort och lite annat, men att den skulle kunna ta emot NMEA-information via WiFi har man aldrig nämnt eller dokumenterat. Det är nog bara deras egna protokoll man kan prata via WiFi och då blir man så tvungen att dra en sladd mellan enheterna.

 

Däremot är NMEA över WiFi användbart om du till exempel vill köra navigationsprogram som OpenCPN på en dator eller platta. Då är WiFi guld värt om du vill ha in AIS-informationen 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite olikt med uppdatering om du har AIS på VHF som går direkt från båten med AIS till din AIS mottagare. AIS på WIFI/internet til en annen tjänst som sen /eller mycket senare  uppdaterar och du mottar i din båt. Sist jag kollade var det många båter med AIS position som var 3timmar och mer gamla...

 

Inte så nyttigt.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...