Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ozymandias

Kul segelbåt för småbarnsfamilj (Smaragd/Express/??)

Rekommendera Poster

Jag och min fru har tidigare ägt en Albin Express som vi tyckte mycket om, men sålde i samband med att vi väntade vårt första barn. Nu i samband med att vi väntar vårt andra barn börjar vi känna att det nog inte är så farligt som vi befarade att segla med småbarn och är riktigt sugna på att köpa en ny båt. 

 

Vi gillade verkligen Albin Express, men jag har känt att nästa båt måste uppfylla två krav. Inombordare och vara enkel att segla själv (om någon av mig eller frugan måste styra upp småbarn). Smaragd verkar uppfylla dessa krav då vissa varianter som dyker upp på blocket har inombordare, samt att jag har hört att den seglar bra med allt nerdraget till sittbrunnen (och att den är väldigt snygg).

Men har ni någon annan input som jag missat eller tips på annan båt som uppfyller samma kriterier (utan att kosta tre högerhänder)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77 med rulle är toppen och billig. Seglar själv en utan rulle. Svängde ihop en skiva med stödben som breddar ena kojen så minstingen kan ligga och amma/mysa på natten. Åker till sommaren med tre under 6 år och det kommer gå galant. Jag har hitills sovit fram med en gulleplutt på var sida. Gör bara som jag och montera varvtalsstyrd tilluft från ankarboxen så slipper du klibbiga nätter. Frånluft hjälper också men inte så mycket där fram.

 

Det jobbigaste var när man behövde ha med en matstol från ikea. Men allt var mycket lättare med andra barnet, dels för att man har mer rutin, dels för att barnen var ganska nära i ålder (2 år) och började leka med varann så trycker på föräldrarna minskade.

 

En upplåsbar pool är toppen i sittbrunnen.
 

Maxin lutar inte mycket vilket är bra för familjen. Enda nackdelen är utseendet.

 

En fyrtakts utombordare gjord för segelbåt (tohatsu sailpro) är urstark, snål, och ganska tyst.

 

Kanske hade jag satsat på en Fenix idag, om jag haft råd, med uppgraderad motor. De är lite svaga annars. Fördelen med fenix är att man inte behöver bädda ur varje morgon.

 

Maxibåtarna har som sagt utseendet emot sig, men man behöver ofta gå upp rejält i fot för att få samma funktioner från andra märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Nu har du inte skrivit budget, men vill du ha en billigare båt som är skoj kanske en ”Maxi Racer med kanontorn” kan vara det ni söker..? 🙂 

https://www.sailguide.com/batfakta/maxi-magic

Ja, det är väl relevant i dagens räntemiljö. Men har tänkt lite att upp mot 200 så börjar det ta emot. Men allt är beroende på objektet. Har tidigare sett någon smaragd på Blocket för strax under 150 där det kliade rejält i fingrarna. Men har nyss satt mig i kö till den båtklubb som hade varit geografiskt varit mest optimal för oss, så därför jag inte letat ”live” förrän nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ozymandias:

Har tidigare sett någon smaragd på Blocket för strax under 150 där det kliade rejält i fingrarna.

Har du varit nere i en Smaragd?

De är ju inte jätte-familjevänliga; inte direkt en bo-båt om man säger så. Däremot är de trevliga seglare. Har du kikat på t ex Dominant 95 eller X-95..? 
Eller varför inte en Albin Alpha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar Express kan jag tipsa om Inferno 29.

Den är liknande att segla men snabbare och rymligare.

Stor sittbrunn,  partialriggad med svepta spridare, självslående fock och inombordsmotor.

Väldigt lätmanövrerad.

Dessutom är den snygg, ritad av Håkan Södergren och var med i Båtnytts one of a kind regatta 1982.

Den har toa och pentry och trevlig inredning.

Du får den för under 200 kkr med marginal.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Har du varit nere i en Smaragd?

De är ju inte jätte-familjevänliga; inte direkt en bo-båt om man säger så. Däremot är de trevliga seglare. Har du kikat på t ex Dominant 95 eller X-95..? 
Eller varför inte en Albin Alpha?

Har inte varit nere i en smaragd, vi hade en som granne i vår förra marina som jag alltid dreglade över. Kanske ska testa hyra en innan jag går vidare och köper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ozymandias:

Har inte varit nere i en smaragd, vi hade en som granne i vår förra marina som jag alltid dreglade över. Kanske ska testa hyra en innan jag går vidare och köper. 

Den har 1,5 meter i takhöjd, och inredning som en Express, fast smalare och utan stickkoj 🙂

image.png.9c24eebd20f590767b4cc13f3492f574.png

 

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/klassikern-smaragd-byggd-for-energiska-seglare

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som ensamseglar mycket med våra småbarn 3-10 år skulle nog vilja säga att det absolut bästa är en självslående fock.

 

Sen är allt annat bekvämlighetsfråga. Jag seglade flera år med en Soling som är en fantastisk seglare utan ruff och typ 50 cm i "takhöjd" under däcket. Men med självslående fock och entusiastiska barn övernattade vi ett fåtal gånger på liggunderlag och seglade med spinnaker från att de kunde stå och hålla i sig. Helt utan motor dessutom! 

 

Nu har vi uppgraderat till en Shark 24 som seglar klart sämre, saknar självslående fock, men i gengäld har näsdukar till segel som låter 6 åringen skota i slagen och 5 hk utombordare gör den till motorseglare och 120 cm ståhöjd i ruffen gör att frun vill följa med. Fyra kojplatser med förpiken gör att vår familj på fem sover riktigt mysigt.

 

Så allt är fråga om bekvämlighet, vad säkerhet beträffar känner jag mig långt mer trygg i en liten båt där man kan bära av mot land med handkraft än en 5 ton tung 32 fotaŕe med ratt och inombordare.

 

För 200 tusen finns det i princip inga begränsningar i denna kategori 😀 genomsök blocket på båtar i din närhet så kan du bilda dig en egen uppfattning om vilken komfort du känner att familjen kräver.. Även ganska stora båtar över 30 fot ryms i budget. Men se till att få provsegla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag velat lägga de pengarna och varit ute efter något tungt, snabbt och snyggt vore en Rhapsody 34 något kanske

 

https://www.blocket.se/annons/skane/rhapsody_34/1400072428

 

När pappa tvunget skulle ha en stor båt förra sommaren så försökte jag styra in honom på Omega 34 också den en ganska nice båt i den storleken. 

 

Fanns några för under 200 000 då. Nu endast en: https://www.blocket.se/annons/goteborg/omega_34_yanmar_dieselmotor/109138304

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på S30? Seglar bra, väldigt snygg, inte så dyr, ungarna älskar akterruffen. Den är väldigt lång men är ändå lätthanterlig och har inte mycket mer segelyta än en Smaragd. Många har självslående rullfock och alla linor nerdragna till sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Hade jag velat lägga de pengarna och varit ute efter något tungt, snabbt och snyggt vore en Rhapsody 34 något kanske

 

https://www.blocket.se/annons/skane/rhapsody_34/1400072428

 

När pappa tvunget skulle ha en stor båt förra sommaren så försökte jag styra in honom på Omega 34 också den en ganska nice båt i den storleken. 

 

Fanns några för under 200 000 då. Nu endast en: https://www.blocket.se/annons/goteborg/omega_34_yanmar_dieselmotor/109138304

Senaste tre tipsen om Rhapsody, Omega 34 och S30 verkar alla passa in på det jag varit ute efter. Nu följer bara lite nedgrottande!

 

stort tack alla som kommit med grymma tips och reflektioner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små barn växer snabbt…..

Av egen erfarenhet vad som är mycket värt.

7/8 dels rigg likt expressen, gärna med självslående fock som nämnts och med ett ordentligt storsegel. Helst svepta spridare utan backstag och annat trassel.

Lätt revbart storsegel, gärna singlelinerev.

Skrov med volym som gör den, torr i sittbrunnen när det brallar i, plats för lek både på och under däck, kvällsmys på kvällarna och under regndagar ,säkerhet vid segling och tilläggning. Riktigt kök, riktig toalett, riktig kompressorkyl osv.osv. Inte för liten båt!

För tänkt budget går det att finna kanonbåtar om man ger det tiden.

Stryk ubåtarna med mast, dem kan du satsa på när barnen inte är med längre!

Ändå svårt att njuta av grymma kryssegenskaper när man har tre snoriga genomblöta ungar som grinar i brunnen…..

Man får också fundera över att en 34 fotare har betydligt dyrare underhåll och framför allt utrustning likt segel och motor om man behöver byta. Också båtplats och upptagning av större båt är dyrare.

Jag är inte maxifantast men Fenix som nämnts tickar rätt många boxar, grym akterkoj för ungarna samt i dagsläget lågt pris. Min segelmakare brukar säga att det ”är inte lätt att sälja segel när barnfamiljerna ska ha mat på bordet” kanske ligger något i det. Fina gennakern på 75m2 till 34 fotaren du drömmer om går till gröt och välling!

Hälsningar Mikael 

Redigerad av Triobatar
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...