Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
SkelettMan

Transportera segelbåt mellan Karlshamn och Karlskrona

Rekommendera Poster

Tja jag har nyligen hittat en riktigt billig segelbåt som jag vill köpa. Jag vill transportera den från Karlshamn där den står på land till Karlskrona där jag har båtplats. Finns det någon som kan hjälpa eller vet ni vart jag kan hyra billigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev SkelettMan:

Tja jag har nyligen hittat en riktigt billig segelbåt som jag vill köpa. Jag vill transportera den från Karlshamn där den står på land till Karlskrona där jag har båtplats. Finns det någon som kan hjälpa eller vet ni vart jag kan hyra billigt?

Är det en jolle, kölbåt, katamaran eller Pippi Långstrumpskepp ?

Ganska väsentligt för din fråga. Förutom förstås vad det är du vill "hyra billigt" (är det en hjälpande hand eller kanske ett släp eller lastbil, eller kanske medbesättning ?).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver hyra någon som kan köra båten från punkt A till punkt B då jag inte har tillräckligt bra körkort för att göra det själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev SkelettMan:

Jag behöver hyra någon som kan köra båten från punkt A till punkt B då jag inte har tillräckligt bra körkort för att göra det själv

Hmmm, någon som kör den med "rätt" körkort verkar inte vara det enda du behöver (vad du nu är för båt, vikt o.s.v.).

 

Först behöver den ju mastas av. Sedan behöver du ju en vagn att köra den på som klarar landsvägstransport, och en kranbil som kan lyfta på den på vagnen. Då kanske det är lika billigt/dyrt att kranbilen lyfter på den på sig själv och kör de få milen till Karlskrona. Men under ett antal tusenlappar lär du inte komma....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda riktiga med båten på bilden är att segla den sjövägen. Är det ens 10 landmil mellan Karlskrona och Karlshamn? Sjösätt, segla till hemma hamnen och ta vaggan på en vanlig släpkärra.

 

Dn transport landvägen lär kosta runt 10 000 kr och för de pengarna hade du kunnat köpa en ännu finare segelbåt i din hemmahamn!

 

Dessutom kommer hemseglingen ge dig goda erfarenheter av båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får det till ca 27-30 sjömil. Det är ungefär sex timmar i ok marschfart för motor. Bör hamna runt 12-20 liter bränsle, så 300-600 kr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@SkelettMan har kanske löst det på annat sätt, då TS inte ens varit inne på MG sedan i söndags... :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

@SkelettMan har kanske löst det på annat sätt, då TS inte ens varit inne på MG sedan i söndags... :unsure:

Han kanske försöker att segla hem båten och har ingen kontakt med internet.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-27 vid 16:12 skrev Wildeside:
2023-09-27 vid 11:22 skrev IngemarE:

@SkelettMan har kanske löst det på annat sätt, då TS inte ens varit inne på MG sedan i söndags... :unsure:

Han kanske försöker att segla hem båten och har ingen kontakt med internet.

Nu är det tidig tisdagsmorgon och @SkelettMan har inte  hörts av.

Undrar om flytten löst sig för hen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...