Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jsjovall88

Nya instrumentpaneler

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Skall tillverka nys instrumentpaneler till min båt. Idag är det svart aluminium som har varit installerade länge och är solblekta och fula. Skall byta ut all instrumentering och funderar på att göra nya paneler i Teak eller något som liknar Teak.

 

Tar gärna i mot tips från någon om materialval och hur man skall tänka nr det kommer till att lacka teak i inredningen. 

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte passar eller är det du vill ha, men ofta går det att foilera liknande bitar och folien finns i närmast oändligt varierade motiv + egendesignat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Nu kanske det inte passar eller är det du vill ha, men ofta går det att foilera liknande bitar och folien finns i närmast oändligt varierade motiv + egendesignat.

Tack för tipset. Skall kolla på detta !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de senaste åren har denna fråga om nya instrumentpaneler varit uppe några gånger, om du söker kan du får flera olika uppslag.

Ny panel i ädelträ... teak eller mahogny, det blir ju ofta väldigt snyggt. Men man bör ju då tänka på att om man väljer massiva sådana träbitar så blir dom rätt tjocka, minst 10 mm eller därikring. Då kan det vara svårt att montera instrumenten, då det kan vara svårt att få låsringen att greppa i gängorna på instrumentets baksida. Strömbrytare och kontrollampor kan vara ännu svårare att få dit av samma anledning.

Jag skall göra en liten, liten panel med bara en strömbrytare till toalettspolningen, och jag har sparat en bit av en bit laminatgolv... ja det skall se ut som ek, men liknar mer nån typ av mahogny... tycker jag... Det är ett förslag.

 

'Sedan aluminium, billigt och lätt att bearbeta, man kan borra och såga upp alla hålen man vill ja och sedan klä med riktigt faner, eller "syntetiskt faner" eller någon typ av konstläder. Klart att det går ju att klistra på nån typ av vinylplast med lämpligt mönster också, men det jan ju ibland se rätt så sjaskigt ut. Iofs klistrade jag på en bit med kolfibermönster på en aluminiumpanel som sitter i en bil... och det ser ju helt ok ut... men kanske inte platsar i en båt...?

 

Olika skivor av plast finns det förslag på i de andra trådarna.

Rostfri, syrafast plåt med 1 mm tjocklek använde jag till två strömbrytarpaneler till förra båten. Det blir ju snyggt, rostfri plåt är svår att bearbeta, och den kan ju ge solreflexer, så sådan är ju kanske inte förstahandsvalet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika material och smaken är ju som bekant olika. På min förra båt gjorde jag nya instrumentpanerler genom att laminera kofiber och epoxi. Fördelen är att det går att göra extremt tunnt och få en fin yta, men beroende på båttyp så är kanske inte just kolfiber alltid så attraktivt

 

 

IMG_0814.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var panelen sitter påverkar ju också materialvalet. Ute i sol, regn och rusk eller under tak/kapell.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt av aluminium som jag sedan lämnat på foliering. Blev snyggt men foliering ville inte hålla mer än ett par år. Senast gjorde jag en instrumentpanel av resterna från en sprucken vindruta från en Buster. Sågade ut den form jag var ute efter, borrade ut hål för instrument och skruvar. Sedan slipade jag till alla kanter och målade. Blev riktigt snyggt och har nu suttit i båten i 3 år och ser ut som nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag har byggt av aluminium som jag sedan lämnat på foliering. Blev snyggt men foliering ville inte hålla mer än ett par år. Senast gjorde jag en instrumentpanel av resterna från en sprucken vindruta från en Buster. Sågade ut den form jag var ute efter, borrade ut hål för instrument och skruvar. Sedan slipade jag till alla kanter och målade. Blev riktigt snyggt och har nu suttit i båten i 3 år och ser ut som nytt.

Målade du på baksidan? Det borde hålla bäst, tänker jag. Färgen blir ju samma iom att rutan är ofärgad:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, Mange249 said:

Målade du på baksidan? Det borde hålla bäst, tänker jag. Färgen blir ju samma iom att rutan är ofärgad:) 

Nej, jag målade framsidan. Jag använde Lexan från en 10 år gammal Buster och materialet var flammigt från många år i solen. Tar man helt nytt Lexan så skulle det nog bli väldigt snyggt att bara måla baksidan!

image.png.4db6d91cdbde2ab99639b3cdff9b0d07.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...