Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MrMe

Plasta igen "stort" och "djupt" hål

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har två stora hål efter teleskopdävertar uppe på akterspegeln som jag tänkt plasta igen. De är cirka 150mm i diameter och materialet är cirka 25mm djupt. Jag har tänkt göra på följande sätt, men har aldrig gjort något liknande och tar tacksamt emot råd och tips.

 

1. Skruva fast en plywoodskiva underifrån som får agera botten på hålet
2. Skydda plywooden med polyester och ett eller två lager glasfibermatta (underifrån)
3. Lägga i tre-fyra lager glasfiber i botten på hålet mättade med polyester
4. Lägga i plywood som är så nära rätt diameter som möjligt tills dess att jag har 5-10mm kvar
5. Lägga på tre-fyra lager glasfiber och polyester. Samtidigt med lite förtjockad polyester fylla det oundvikliga tomrummet som kommer bli efter det gamla hålet och plywooden som jag lagt i
6. Spackla - beroende på hur tjockt som behövs antingen direkt med gelcoatspackel alternativt ett förstärkt glasfiberspackel först följt av gelcoatspackel.
7. Slipa och polera

 

Min stora oro är att det verkar som att man helst ska ha fasade kanter så att den nya delen blir konisk istället för som nu cylindrisk. Problemet är att det inte finns plats för mycket till fas då hålen är uppe på akterspegeln. Risken är väl att min nya "plugg" helt enkelt inte fäster tillräckligt bra. Så vad tror expertisen?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det kan komma att funka.

Jag hade i alla fall försökt fasa lite på båda sidor, och sedan lagt blött ett par lager underifrån innan plywoodplattan skruvas fast. Med lite gladpack på plywoodskivan kan du sedan ta loss den när det härdat och ev. lägga något extralager både underifrån och i "hålet".

 

Även fasat i alla fall lite på ovansidan för att få viss överlapp på de översta skikten över gammal plast (5-10mm åtminstone). Annars blir det lätt sprickbildning i gelcoaten senare.

 

Plywoodskiva i mitten - ok. Se till att den ligger väl inbäddad i polyester och glasfiber. Fortsätt sedan upp till nästan toppnivå, vilket jag antar är punkt 5. Förstår dock inte "förtjockad polyester" - det är ju bara att köra på upp till i princip toppnivå med matta/polyester. I alla fall så att de börjar gå ut i den lilla men ändock avfasning du gjort på ovansidan. Blir det för högt här gör det inget, du skall ändå slipa ner/slipa jämnt så du har några mm upp till rätt nivå.

 

Sedan hade jag nog hoppat gelcoatspackel och bara kört gelcoat (topcoat). Det är ju horisontellt, eller hur ?  Gelcoaten jämnar ju ut sig själv då 😉. Lägg på så det blir en aning högre än runtomkring och bara hålls kvar av ytspänningen. Sedan slipa och polera.

 

Låter lite som hålet i skrovet jag plastade igen på förra båten efter avgasutblåset (4", 100mm), när jag förlängde skrovet och utblåset behövde flyttas. På bilden nedan är just första "stödlagren" lagda (fast jag jobbade s.a.s. åt andra hållet, finns en släppmedelsbehandlad mothållsskiva ovanför/innanför hålet som sedan togs bort):

image.png.ff7538a8a93460854aae6482829593b4.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tror det kan komma att funka.

Jag hade i alla fall försökt fasa lite på båda sidor, och sedan lagt blött ett par lager underifrån innan plywoodplattan skruvas fast. Med lite gladpack på plywoodskivan kan du sedan ta loss den när det härdat och ev. lägga något extralager både underifrån och i "hålet".

 

Även fasat i alla fall lite på ovansidan för att få viss överlapp på de översta skikten över gammal plast (5-10mm åtminstone). Annars blir det lätt sprickbildning i gelcoaten senare.

 

Plywoodskiva i mitten - ok. Se till att den ligger väl inbäddad i polyester och glasfiber. Fortsätt sedan upp till nästan toppnivå, vilket jag antar är punkt 5. Förstår dock inte "förtjockad polyester" - det är ju bara att köra på upp till i princip toppnivå med matta/polyester. I alla fall så att de börjar gå ut i den lilla men ändock avfasning du gjort på ovansidan. Blir det för högt här gör det inget, du skall ändå slipa ner/slipa jämnt så du har några mm upp till rätt nivå.

 

Sedan hade jag nog hoppat gelcoatspackel och bara kört gelcoat (topcoat). Det är ju horisontellt, eller hur ?  Gelcoaten jämnar ju ut sig själv då 😉. Lägg på så det blir en aning högre än runtomkring och bara hålls kvar av ytspänningen. Sedan slipa och polera.

 

Låter lite som hålet i skrovet jag plastade igen på förra båten efter avgasutblåset (4", 100mm), när jag förlängde skrovet och utblåset behövde flyttas. På bilden nedan är just första "stödlagren" lagda (fast jag jobbade s.a.s. åt andra hållet, finns en släppmedelsbehandlad mothållsskiva ovanför/innanför hålet som sedan togs bort):

image.png.ff7538a8a93460854aae6482829593b4.png

Stort tack för värdefull input!

 

Anledningen till plywoodskiva i mitten är för att bygga upp lite då materialet är väldigt tjockt - det är ju en träkärna där idag så jag tänkte man skulle göra likadant. Kanske kan man använda skumplast istället eller smälter den när polyestern härdar?

 

Gelcoatspackel eller topcoat handlar nog mest om hur bra jag lyckas med föregående steg. Lyckas jag bygga upp det tillräckligt "flush" att det räcker med topcoat kör jag naturligtvis så

 

Lite kommer jag kunna fasa ur i ovankant men inte tillräckligt mycket för att kunna få en konisk form utan snarare skulle man kunna beskriva den som en skruvskalle längst upp men cylindrisk längre ned. Det borde hjälpa en del men är inte optimalt

Mest spännande är din metod att ta bort stödplywooden - d.v.s. den jag tänkt montera underifrån. Eftersom "pluggen" blir näst intill cylindrisk är jag rädd att den helt enkelt ramlar igenom när båten utsätts för lite vibrationer eller hoppar i någon våg, därför hade jag tänkt låta den vara kvar och även plasta in den men kan man slippa det momentet blir det ju både enklare och snyggare... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev MrMe:

Gelcoatspackel eller topcoat handlar nog mest om hur bra jag lyckas med föregående steg. Lyckas jag bygga upp det tillräckligt "flush" att det räcker med topcoat kör jag naturligtvis så

Nja, om du bygger för mycket med gelcoatspackel så lär det bli risk för sprickor. Det är inte bättre hållfasthet på den än vanlig gelcoat/topcoat, den är bara tjockare. Då är det bättre att bygga med polyesterspackel med glasfiber (Biltema har lite olika varianter med olika långtrådig fiber), men eftersom du redan håller på med "riktig" plastning så varför inte göra det hela vägen ?

 

Tänk dock på att inte bygga mer än 5-7 lager åt gången, då det blir mycket varmt under härdningen. Om man bygger väldigt tjockt på en gång kan det bli så varmt att det ryker....

 

24 minuter sedan skrev MrMe:

Mest spännande är din metod att ta bort stödplywooden - d.v.s. den jag tänkt montera underifrån. Eftersom "pluggen" blir näst intill cylindrisk är jag rädd att den helt enkelt ramlar igenom när båten utsätts för lite vibrationer eller hoppar i någon våg, därför hade jag tänkt låta den vara kvar och även plasta in den men kan man slippa det momentet blir det ju både enklare och snyggare... 

Men det är ju lite fasat på undersidan också, så ytterlagren är ju något större än innerlagren även på den sidan. Har du fasat, även om det är lite, på båda sidor kan inget "ramla igenom".

 

Träkärna/plywoodskivan inuti är väl helt ok som sandwichmaterial. Skum av rätt sort funkar också, men vanlig skumplast/frigolit tål ju inte starka lösningsmedel utan att smälta.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst/ hört att epoxy fäster bättre i bef glasfiber än polyester?

Dubbelkolla det med någon expert..

Väljer du Epoxy kan du ju köra skum som distans.

Jag brukar köpa fr Carbix. De säljer NM-Epoxy som är mycket lättjobbat.

Fördelen m Epoxy är ju också att det inte doftar så bedrövligt även om man givetvis skall ventilera bra.

Nitril-handskar är ett måste också.

Lycka till med projektet.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Wergis:

Jag har läst/ hört att epoxy fäster bättre i bef glasfiber än polyester?

Dubbelkolla det med någon expert..

Väljer du Epoxy kan du ju köra skum som distans.

Jag brukar köpa fr Carbix. De säljer NM-Epoxy som är mycket lättjobbat.

Fördelen m Epoxy är ju också att det inte doftar så bedrövligt även om man givetvis skall ventilera bra

Jo, det fäster kanske bättre. Men jag har dock aldrig haft problem med att Polyester aldrig fäst tillräckligt bra, i alla fall inte om man gör rent och gärna ruggar till ytan innan. Och då gäller det alltifrån att plasta igen hål i båten, göra lådor och delar samt förlänga båtskrovet. Och även fixa till skador på glasfiberkarosser.

Sedan skall ju det TS jobbar med slutligen förses med topcoat och bli snygg, vilket kan vara besvärligt att lägga ovanpå epoxy.

 

Har förresten funderat på varför så otroligt mycket görs i polyester istället för epoxy, när det sistnämnda skall vara så förträffligt - enligt många. Visst luktar det mindre, men det är lite bedrägligt med tanke på hur allergiframkallande det ändå kan vara om man får det på huden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Wergis:

Jag har läst/ hört att epoxy fäster bättre i bef glasfiber än polyester?

Dubbelkolla det med någon expert..

Väljer du Epoxy kan du ju köra skum som distans.

Jag brukar köpa fr Carbix. De säljer NM-Epoxy som är mycket lättjobbat.

Fördelen m Epoxy är ju också att det inte doftar så bedrövligt även om man givetvis skall ventilera bra.

Nitril-handskar är ett måste också.

Lycka till med projektet.

 

// Mats W

 

Hej,

 

Jag har funderat på epoxy, men precis som Ingemar påpekar nedan är det osäkert att få topcoaten att fästa på Epoxy även om det finns fabrikat där man hävdar att det går alldeles utmärkt. Använder jag polyester så vet jag ju att detta inte kommer vara ett problem.

 

(Epoxy verkar fästa bra på polyester men polyester mindre bra på epoxy)

 

/Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här verkar de flesta frågorna ha löst sig sig. Jag håller med om att man får lätt sprickor om man inte fasar hålet. Jag provade att laga ett 40mm hål med enbart ett tjockt lager glasfiberspackel, med ett lager av färganpassad gelcoat på toppen. Jag behandlade inte hålet på något sätt. Det vara raka kanter. 
Där fick jag sprickor redan året efter. Det blir att göra om. 

Du kan dock göra ditt eget spackel genom att blanda in mikroballonger i gelcoaten. På så sätt kan få en lagom konsistens för att bygga upp de sista millimetern. När jag har jobbat med enbart gelcoat har det tagit rätt många lager innan man lägger det sista. Oftast med en del slipande i mellan. Ju mer man slipar desto större blir arbetsytan. Till slut får man lägga gelcoat på ställen där man slipat igenom.  Om man vet att det tar många lager att bygga upp kan man lägga några lager med gelcoat utan paraffinolja, utan slipning, för bättre fäste. 
Om du lägger på gelcoat med spackelkonsistens kan du vara mer säker på att du skall köra med topcoat och man slipar bara en gång. 
 

Ett tips är att köpa Mirka sliprondeller på Paintpro. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...