Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
combato

Kan inte lägga in neutral eller backen Mercury Optimax

Rekommendera Poster

Hej!

Var ute med båten igår och stannade en stund i en vik och slog av motorn/tändningen. Skulle därefter starta igen vilket inte gick pga att jag inte kan få in neutral eller backen längre.

Jag har lokaliserat problemet till att armen (inringad i bifogad bild) inte glider hela vägen till neutral backläge eller vidare till back.

Jag har försökt att trycka armen med handkraft bakåt samtidigt som en kompis försökt trycka gasreglaget till backläge men det går inte. Vågar inte trycka hårdare än jag gjort på gasreglaget då jag är rädd att det går av.

 

Någon som råkat ut för detta tidigare och vet hur man fixar det?

 

/C

A800E812-30F3-4A87-ADB9-1793CD0DCBCF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att du bara behöver rucka lite på svänghjulet så kuggar etc kommer i rätt läge? Eller har du prövat det? Frågar eftersom man ibland glömmer bort de mest självklara orsakerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Boanjohan

Gick ner direkt till hamnen och testade detta och det funkar nu att föra gasreglaget till neutral/backläge igen.

Dock så går det inte att starta motorn ändå.

Varken startmotor eller Powertrim funkar. Man kan höra att klickar till/surrar när man försöker starta och även när man försöker tilta upp motorn så någon slags signal får motorn.

Vrider man om startnyckeln så piper det intensivt vilket det normalt sätt inte gör…

 

Har ni proffs ytterligare tips?

(se bifogad film på pipet)

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inget i instruktionsboken ..?  eventuellt ge sig på reglagets säk ledning . gul?

eller tjuvkoppla nära startmotorn men obs vet ej om det kan vara dåligt?

goglat ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg inte ditt svar ovan.   prova koppla ifrån batteriets kabel tillfälligt, vid batteriet

B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare idag redan testat att plocka loss batteriet och ladda det då jag först trodde det var dör dåligt med kräm.

Känns som det är något annat knas…?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visar tidigare bild låg oljenivå för bränslet ? ,kolla o fyll på  . vet ej om det kan blockera sstart men .. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första bilden jag lade upp snodde jag från nätet bara för att visa vilken del som först strulade.

Min oljetank är full så det är inte det som är knas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte säkert det var delen på nätbilden heller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att batteriet är okej. Symptomen låter ju som klassiskt dåligt batteri. Både startmotor och tilt kräver ju lite mer kräm än instrument och larmsummer. Även om du laddat så kan det vara så att batteriet helt enkelt är kasst.

Om du har tillgång till ett batteri du vet är friskt så pröva byta.

Har i alla fall två gånger  vart med om att bilbatteriet i två olika bilar dött under en 5 min paus,  helt utan förvarning (seg startmotor eller liknande).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Boanjohan:

Är du säker på att batteriet är okej. Symptomen låter ju som klassiskt dåligt batteri. Både startmotor och tilt kräver ju lite mer kräm än instrument och larmsummer. Även om du laddat så kan det vara så att batteriet helt enkelt är kasst.

Om du har tillgång till ett batteri du vet är friskt så pröva byta.

Har i alla fall två gånger  vart med om att bilbatteriet i två olika bilar dött under en 5 min paus,  helt utan förvarning (seg startmotor eller liknande).

Om så skulle vara fallet så är det ju lätt att kontrollera genom att mäta batteriets spänning samtidigt som man kör tilten för att se hur mycket spänningen sjunker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/18/2023 at 7:22 PM, combato said:

Hej!

Var ute med båten igår och stannade en stund i en vik och slog av motorn/tändningen. Skulle därefter starta igen vilket inte gick pga att jag inte kan få in neutral eller backen längre.

Jag har lokaliserat problemet till att armen (inringad i bifogad bild) inte glider hela vägen till neutral backläge eller vidare till back.

Jag har försökt att trycka armen med handkraft bakåt samtidigt som en kompis försökt trycka gasreglaget till backläge men det går inte. Vågar inte trycka hårdare än jag gjort på gasreglaget då jag är rädd att det går av.

 

Någon som råkat ut för detta tidigare och vet hur man fixar det?

 

/C

A800E812-30F3-4A87-ADB9-1793CD0DCBCF.jpeg

Råkade ut för att armen hoppade av så gick inte att lägga i växel tryckte tillbaka den och spände fast den igen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken motor har du storlek årsmodell?

Men kan hjälpa dig kolla motorn om du bor i närheten om du vill ? 

Jag bor i Helsingborg 

 

Rekommenderar från Mercury är optima 50 ah batteri minst 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Pyro_sea said:

Vilken motor har du storlek årsmodell?

Men kan hjälpa dig kolla motorn om du bor i närheten om du vill ? 

Jag bor i Helsingborg 

 

Rekommenderar från Mercury är optima 50 ah batteri minst 

Såg din film nu  värkar som något inte stämmer med strömmen för så som din summer låter ska din absolut inte låta.  med tanke på att trim tillt inte funkar heller så lutar det åt att något har hänt med din kabelstam till motorn. Har handboken om du har fler frågor 

 

Mvh Tim 

20230921_101641.jpg

20230921_101542.jpg

Redigerad av Pyro_sea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla hjälpsamma goa gubbar.

 

Felet var batteriet! Lånade efter ett par dagar ett annat batteri och då startade motorn direkt och Powertrim motorn likaså.

 

Trodde att 12,6 V på mitt gamla batteri som jag tog loss och laddade var tillräckligt men tydligen inte. Det som jag tycker var märkligt med detta var att jag aldrig haft några som helst bekymmer med start av motorn eller Powertrim men plötsligt så hände detta efter att jag kört i ca 20 min. Batteriet är bara två år gammalt och förvaras vintertid i förråd med 10 plusgrader.

 

Stort tack för allas inlägg! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack ,batteriet! då kanske motorn tjuvstoppade . men nu vet vi hur det kan fixas.

alltid bra med  återkoppling  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev combato:

Hej igen alla hjälpsamma goa gubbar.

 

Felet var batteriet! Lånade efter ett par dagar ett annat batteri och då startade motorn direkt och Powertrim motorn likaså.

 

Trodde att 12,6 V på mitt gamla batteri som jag tog loss och laddade var tillräckligt men tydligen inte. Det som jag tycker var märkligt med detta var att jag aldrig haft några som helst bekymmer med start av motorn eller Powertrim men plötsligt så hände detta efter att jag kört i ca 20 min. Batteriet är bara två år gammalt och förvaras vintertid i förråd med 10 plusgrader.

 

Stort tack för allas inlägg! :)

Jag antar at du mätte spänningen när batteriet var obelastat, vilket inte säger speciellt mycket om batteriets status. Man bör alltid ha någon form av belastning när man kontrollmäter ett batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...