Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mastoman

Plasta in impregnerad trall?

Rekommendera Poster

Har strippat ur hela båten och det är dags att börja bygga upp igen.

Har en massa impregnerad trallvirke och tänkte hur det står sig tillskillnad mot obehandlat virke?

Då jag tänkt plasta in alla reglar, tofter etc för bättre hållbarhet så tänkte jag om det går lika bra att använda trallvirket som redan är impregnerat?

Tänkte att använda trallvirket som reglar i bygget och sen plywood. Polyestrar ändå in all obehandlat virke ordentligt men tänkte eftersom jag har en massa trallvirke liggandes så kanske det går lika bra att använda det eller stör det plastningen sen?

 

Mvh en glad amatörbyggare :D

Redigerad av Mastoman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det är ordentligt torkat innan du plastar in det så skulle jag gissa det funkar alldeles utmärkt. Trallvirke är ju normalt extremt blött när man köper det, så det måste ju torkas ordentligt först......vilket det kanske är nu om du förvarar det under tak en längre tid...beror ju på hur länge sedan det är du köpte det och hur länge det legat torrt🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För testets skull.

 

Mät fuktkvoten på det impregnerade virket.

Är surt läng!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trallvirke görs av det absolut mest glesvuxna trä man kan hitta, det går inte att tryckimpregnera det annars. Det har därför dålig bärighet, och jag hade själv valt ett bättre material för att konstruera saker. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Trallvirke görs av det absolut mest glesvuxna trä man kan hitta, det går inte att tryckimpregnera det annars. Det har därför dålig bärighet, och jag hade själv valt ett bättre material för att konstruera saker. 

Beror väl på vilken bärighet som krävs.

Jag har plastat in några grövre bitar tryckat virke i en akterspegel som jag sedan plastade och sen plast och väv och till sist gelcoat och topcoat. Var typ 30 år sedan och akterspegeln håller fortfarande. Den har iofs bara burit en 8-hästare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

För testets skull.

 

Mät fuktkvoten på det impregnerade virket.

Är surt läng!

Har ej tillgång till en mätare men kanske grannen har ^^ Har för mig att 18 på mätaren är godkänt? Vad anser du är godkänt? Ju mindre ju bättre men så är nog inte fallet i mitt virke XD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Trallvirke görs av det absolut mest glesvuxna trä man kan hitta, det går inte att tryckimpregnera det annars. Det har därför dålig bärighet, och jag hade själv valt ett bättre material för att konstruera saker. 

Är det skillnad på obehandlat virke som man impregnerar själv? Större delen av bärigheterna kommer ju bestå av plywooden då jag ska ha stängda tofter/däck och då blir det mera reglarna som stöd för plywooden. Sen kommer större av delen av trallvirket ligga i durken och plywood på det för att få upp golvet lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Trallvirke görs av det absolut mest glesvuxna trä man kan hitta, det går inte att tryckimpregnera det annars. Det har därför dålig bärighet, och jag hade själv valt ett bättre material för att konstruera saker. 

Mer glesvuxet och dåligare bärighet än Balsa som är flitigt använt distansmaterial?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har hört att man inte ska använda tryckt trä inne pga att impregneringen andas ut gifter.

och att man ska vänta runt 1.5 år innan man behandlar.

nu har jag ingen aning om vad det är för båt.

en öppen båt är ju skillnad

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zaphir:

har hört att man inte ska använda tryckt trä inne pga att impregneringen andas ut gifter.

och att man ska vänta runt 1.5 år innan man behandlar.

nu har jag ingen aning om vad det är för båt.

en öppen båt är ju skillnad

Fast nu handlar ju tråden om att plasta in virket.

Då får det nog - per definition - svårt att andas ut något alls....

 

(F.ö. är det numera inga giftiga saker man använder för impregneringen, men då det inte luktar gott kvarstår nog ändå rådet att inte använda tryckimpregnerat virke inomhus (där det är ventilerat inåt).

Att vänta med att behandla det beror nog mest på att det är så förtvivlat blött när det är färskt. Oavsett typ av trävirke är det ju ingen höjdare att måla en blöt planka....)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Zaphir:

har hört att man inte ska använda tryckt trä inne pga att impregneringen andas ut gifter.

och att man ska vänta runt 1.5 år innan man behandlar.

nu har jag ingen aning om vad det är för båt.

en öppen båt är ju skillnad

Ja blir en öppen båt, crescent 425. Känns generellt bättre med obehandlat virke så vi kör på det har jag bestämt nu så :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super tack för snabba svar, då far man tillbaka in i garaget och börjar bygga :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...