Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
per_62

Såga glasfiberskiva

Rekommendera Poster

Jag ska såga ut två stöd för en ny vattentank (plast på 120L) ur en glasfiberskiva med tjocklek 3-4 mm. Det kommer vara några tvära vinkeländringar vid sågandet. Stöden ska plastas fast under vattentanken i förpiken för att fixera tanken.
Jag har sticksåg, multiverktyg, bågfil, borrmaskin, grovfil. Dessa verktyg borde kunna användas men kan behöva kompletteras.
Tänker borra vid vinkeländringarna för att underlätta sågningen i vinklarna.

En vinkelslip dammar väl mest. Därefter sticksåg och multiverktyg. Minst dammar nog handsåg men tar längst tid.

Damm och vassa partiklar behöver man skydda ögon och luftvägar med skyddsglasögon och halvmask.

 

Funderar på att skaffa: 

Biltemas halvmask för att skydda luftvägarna.

Bosch T101BIF special för laminat sticksågsblad för sticksåg

Bosch AIZ 32 AIT instickssågblad för multimaskin

  

Tacksam för tips kring sågningjobbet med personligt skydd samt vilka verktyg och sågblad som rekommenderas.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du spolar vatten på det under sågningen så dammar det mycket mindre. Skydd ändå, så klart, men det minskar städjobbet och stöket.

Ett par gummihandskar är inte dumma heller.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att blad T101 kommer klara glasfibern. Det är gjort för mjukare/snällare material såsom laminatgolv. Själv kör jag ofta med T127D, egentligen avsett för aluminium. Håller dock hyfsat i alla fall i glasfibern.

 

Vinkelslipen hade jag inte provat. Alldeles för högt varvtal och svårt med precisionen, förutom att det dammar och skräpar något våldsamt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar multitoolen till dylika jobb. Den är inte snabbast men man jobbar rent och snyggt om man håller dammsugaren nära bladet medan man skär. Den oscillerande rörelsen är inte så stor så dammet flyger inte med någon vidare stor spridning.

 

Handsåg dammar mycket mer. Vinkelkap tycker jag inte om. Den värmer laminatet för mycket och det blir damm överallt. 

 

Man kan göra förvånansvärt snäva svängar med en multitool, tricket är bara att använda ett lätt tryck medan man svänger. För riktigt snäva svängar är det dock inte dumt att borra hörnen som du redan är inne på. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget jättejobb som ska utföras med denna sågning så att ta det lite långsammare med ett multiverktyg med lämpligt sågblad lockar då det även inte dammar så mycket. Har tidigare provat med att ta upp ett mindre rektangulärt hål för kabelgenomföring i en glasfiberskiva vilket var mycket enkelt.

 

Att skydda sig med handskar kommer att göras eftersom små bitar av glasfiber kan vara riktigt vassa.

Vattenspolning hoppas jag att slippa men om det skulle damma mycket så kan detta vara ett alternativ.

Med ett bra verktyg som inte blir slött alltför fort är ett önskemål. Bosch T 130 RIFF Special för keramiska material kan mog även vara ett alternativ om det blir sticksågning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, per_62 said:

Med ett bra verktyg som inte blir slött alltför fort är ett önskemål. 

Jag har bara använt Bosch blad och de har blad med karbidskär som funkar bra till glasfiber. Jag har nog skurit ett par hundra meter laminat med mitt (däcksrenovering, putsning av diverse avformade delar osv) och det funkar fortfarande bra.

 

https://www.clasohlson.com/se/Sagblad-Bosch,-AIZ-32-AT-/p/40-9347

 

Eller kanske mer priseffektivt här i ett kit;

 

https://www.amazon.se/Bosch-Professional-instickssågblads-segmentsågbladssats-multi-cutter/dp/B01N6Y1CBC/ref=sr_1_7?crid=3CL4EMTJEGQ36&keywords=bosch+carbide&qid=1692734390&sprefix=bosch+carbide%2Caps%2C248&sr=8-7

Redigerad av adeseaso
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta exakt hur du ska gå vidare när du sågat ut dina bitar så har jag ett par förslag. Kanske är det för sent.

  1. Använd polykarbonat (Makrolon) istället. Mycker lättare att bearbeta och spricker inte. Vanliga verktyg för bearbetning av trä funkar och även verktyg för metall. Polykarbonat kan tom. bockas utan att spricka, men bra att värma till 60 - 70 °C i ugn i någon timme efter bockning för att dli av med spänningar i materialet. Spänningarna kan ge sprickor senare.
  2. Jag tror varken epoxi eller polyester fäster på plexiglas eller polykarbonat så du måste plasta fast dessa bitar genom att lägga några lager glasfiber över hela bitarna. Då kan du lika gärna använda plywood som är änny enklare att bearbeta än polykarbonat.

Handskar är bra att ha när man arbetar med plexiglas, det kan bli väldigt vasst.

Någon annan skyddsutrustning behövs inte om du inte bearbetar så snabbt att plasten smälter/luktar, men det ger sämre skärytor så det bör man undvika. Kyl/smörj gärna med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade från början att utgå från olika typer av skivor eller plasta en själv med distansmaterial. Polykarbonat var ett av alternativen men föll på just det att hur man kan plasta fast en sådan.

Har dock skaffat en glasfiberskiva som ska sågas.

Känns enklare att för detta ändamål utgå från en redan färdig glasfiberskiva som sågas samt förhållandevis enkelt kan plastas fast i båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev per_62:

Känns enklare att för detta ändamål utgå från en redan färdig glasfiberskiva

Ursäkta, det är jag som inte kan läsa.

 

Jag fick för mig att du skulle utgå ifrån plexiglas.

 

En glasfiberskiva är ju utmärkt att utgå ifrån.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sticksåg är det rätta verktyget enligt min mening, och precis som IngemarE använder jag oftast blad T127D, mycket bra avverkning och livslängd. Har sticksågen renblåsningsfunktion framför bladet så brukar jag stänga av det så att det inte yr. Skyddshandskar avråder jag från, händerna blir svettiga, porerna i huden öppnas upp, och den glasfiber som ändå letar sig in under handskarna gnuggas in ordentligt i huden. Och tag av armbandsklockan innan du kör igång. Lycka till med projektet!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...