Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Tore33

Begagnade småbåtar - skrov

Rekommendera Poster

Hej,

Sitter och letar begagnad båt, tänker mig någon hyfsat billig glasfiberbåt.

 

Hur ska man tänka kring det här med skrovuppbyggnad - enkelskrov vs dubbelskrov t ex?
Det jag främst är orolig för är ruttnande trä mellan skroven. De populära Crescent-modellerna verkar ofta vara drabbade av svampiga skrov på grund av ruttnande stomme.
Vilka glasfiberbåtar har enkelskrov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tore33:

De populära Crescent-modellerna verkar ofta vara drabbade av svampiga skrov på grund av ruttnande stomme.

De Crescent-båtar jag vet om har inte svampiga skrov men vissa, bla äldre 42:or, har svampiga durkar då durkarna varit lagda på en plyfa som inte rötskyddats bra (alls?).

Så, jag tror inte man behöver vara orolig för äldre glasfiberskrov.

Enkelskrov mot dubbelskrov. Fördelen med dubbelskrov är att de ofta har regnlänsar så man slipper ösa dem eller ha en automatisk länspump i dem. Nackdelen kan vara att man inte kommer åt insidan på ytterskrovet. Skulle montera en extra låsögla på min Yamarin 490 men fick lägga ner det då det skulle bli för mycket jobb att skära ur en bit av innerskrovet i ett stuvfack för att komma åt, och sedan plasta igen hålet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crescent (de gamla 465 osv som jag tror att du pratar om)har enkelskrov, men innermodulerna som bänkar har inplastad trästomme. Den ruttnar och blir risig med tiden. De har tyvärr ingen självläns och går stampigt i sjön.

 

I övrigt är det bra, stadiga båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mange249:

Crescent (de gamla 465 osv som jag tror att du pratar om)har enkelskrov, men innermodulerna som bänkar har inplastad trästomme. Den ruttnar och blir risig med tiden. De har tyvärr ingen självläns och går stampigt i sjön.

 

I övrigt är det bra, stadiga båtar. 

Har dom inte även en durk av inplastad plywood som även den drar åt sig vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mange249:

Crescent (de gamla 465 osv som jag tror att du pratar om)har enkelskrov, men innermodulerna som bänkar har inplastad trästomme. Den ruttnar och blir risig med tiden. De har tyvärr ingen självläns och går stampigt i sjön.

 

I övrigt är det bra, stadiga båtar. 

När jag skrev Crescent-båtar tänkte jag på 410 upp till 450 och alla där i mellan. Skroven som avslutas med 5 brukar oftast förespråkas, varför?
Avsaknaden av självläns tycker jag är ett klart minus.

 

6 minuter sedan skrev No_jah:

Har dom inte även en durk av inplastad plywood som även den drar åt sig vatten?

Jag hade också fått för mig att hela durken bestod av plywood?

 

 

Hur är det med skrovform. När jag läst på lite så tror jag att ett halvplanande skrov skulle pasa mitt användande bäst.
Hur ser man om en båt har planande eller halvplanande skrov?
Finns det tre olika typer av småbåts-skrov; rodd, halvplanande och planande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...