Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
patrikflink

Tamd41 startbatterier, vilka rekommenderas?

Rekommendera Poster

Jaha.

 

Då blir det att bygga upp en skaplig förbrukarbank och startbank till nya båten.

 

Man har separerat så SB startbatteri går till SB motor och ankarspel bak samt förbrukning med 2st 75ah

BB startbatteri går till motorn samt bogpropellerns batteri och ankarspel fram (inget skiljerelä fram till bogbatteri) med ett 100ah.

 

Bogpropellerns batteri vart nytt i helgen (100Ah AGM med start/stopp, var helt slut)

 

Till förbrukning är allt redan beställt, blev 5st 100ah AGM.

 

Kommer att köra uteslutande AGM.

 

Vilken CCA samt Ah rekommenderar ni för START batterier med AGM till TAMD41 (har ju 2 maskiner)?

 

Kommer såklart även att installera ett skiljerelä till förbrukarbanken (den på 500ah). Frågan om bogbatteri ska få ett också.

Råkade även beställa Victrons shunt, solcellsregulator och laddare...

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta rekommenderar 140Ah till en 41:a och det borde räcka för dubbelmontage med om du inte har något annat på?

På min gamla båt med enkel AD41hade jag ett 115Ah till starten och nu har jag AD31 i dubbelmontage med 2x95Ah vilka också driver ankarspel och bogpropeller och det funkar också utmärkt, men jag använder sällan bogpropellern eftersom det är just dubbel montage så den blir ju lite överflödig.

När jag startar så drar jag först igång den ena motorn och låter den komma igång så jag kan kolla oljetryck och laddning sen väntar jag någon minut och startar den andra ( om de inte är varma, då väntar jag bara några sekunder) och jag kan inte märka att motor nr 2 går långsammare på starten.

 

IMG_4104.jpeg

Redigerad av Makro
Bild
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 1 st Banner Agm 95 ah som fungerar utmärkt, gjorde även så när jag hade glödning tidigare (A-motor). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Penta rekommenderar 140Ah till en 41:a och det borde räcka för dubbelmontage med om du inte har något annat på?

På min gamla båt med enkel AD41hade jag ett 115Ah till starten och nu har jag AD31 i dubbelmontage med 2x95Ah vilka också driver ankarspel och bogpropeller och det funkar också utmärkt, men jag använder sällan bogpropellern eftersom det är just dubbel montage så den blir ju lite överflödig.

När jag startar så drar jag först igång den ena motorn och låter den komma igång så jag kan kolla oljetryck och laddning sen väntar jag någon minut och startar den andra ( om de inte är varma, då väntar jag bara några sekunder) och jag kan inte märka att motor nr 2 går långsammare på starten.

 

IMG_4104.jpeg

Tackar.

 

Men är det gamla hederliga batterier tro?

Tänker ju köra AGM, borde väl räcka med 100ah eller tänker jag fel (alltså ett 100ah/motor)?

 

Eller räcker ett 75ah då (75+75) för att veva igång en motor?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Jag har 1 st Banner Agm 95 ah som fungerar utmärkt, gjorde även så när jag hade glödning tidigare (A-motor). 

Så du tycker 2st 95ah (en till varje motor) är ett säkert kort då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska förklara mig tydligare eftersom jag har byggt om jämfört med original, jag låter ena motorn ladda startbanken på 2x95  och andra motorn laddar förbrukningsbanken.

Det sitter även skiljerelä mellan batteribankerna. Så jag har alltså 2x95 som startar båda motorerna och även matar ankarspelen och bogpropellern ( som jag knappt använder), därför tog jag i lite extra.

Och jag har aldrig upplevt att kapacitet saknas.

Men under 100 Ah hade jag inte gått på en motor.

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev patrikflink:

Så du tycker 2st 95ah (en till varje motor) är ett säkert kort då.

För min del har det fungerat utan minsta mankemang i fler år (samma batteri), min motor är dock himla lättstartad nu, tog lite mer tid när den skulle glöda, så ja, det tror fungerar bra för dig oxå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Makro:

Jag ska förklara mig tydligare eftersom jag har byggt om jämfört med original, jag låter ena motorn ladda startbanken på 2x95  och andra motorn laddar förbrukningsbanken.

Det sitter även skiljerelä mellan batteribankerna. Så jag har alltså 2x95 som startar båda motorerna och även matar ankarspelen och bogpropellern ( som jag knappt använder), därför tog jag i lite extra.

Och jag har aldrig upplevt att kapacitet saknas.

Men under 100 Ah hade jag inte gått på en motor.

 

Aha, okej jag fattar.

 

Ska nog bygga om som du typ:

BB motor förbrukarbank+bogpropeller batteri.

 

SB motor startbatteri gånger 2st typ 200ah totalt (ska även driva ankarspel för och aktern på samma batterier).

 

Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är den bästa lösningen men tanken är främst att ha en generator som kan ladda förbrukningsbanken som idag är på 345Ah och ska byggas på, utan att först behöva ladda upp startbatteriet och jag vill inte ha start och förbrukning i samma så som originalet var. Nu kan jag ligga i naturhamn och dra ur förbrukningsbanken och alltid veta att startbanken är full och utnyttja att det finns två generatorer som oberoende laddar var sida.

Skulle det skita sig finns möjlighet att koppla ihop dem med en batterifrånskiljare.

Sen finns ju solpanelerna som är kopplade till förbrukningsbanken som back-up.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Makro:

Jag vet inte om det är den bästa lösningen men tanken är främst att ha en generator som kan ladda förbrukningsbanken som idag är på 345Ah och ska byggas på, utan att först behöva ladda upp startbatteriet och jag vill inte ha start och förbrukning i samma så som originalet var. Nu kan jag ligga i naturhamn och dra ur förbrukningsbanken och alltid veta att startbanken är full och utnyttja att det finns två generatorer som oberoende laddar var sida.

Skulle det skita sig finns möjlighet att koppla ihop dem med en batterifrånskiljare.

Sen finns ju solpanelerna som är kopplade till förbrukningsbanken som back-up.

Tror nog att det är rätt tänkt.

 

Har ju själv idag start och förbrukningsbatteri ihop (utan skiljerelä), är så orginal som jag personligen inte gillar, man vill väl separera så man kan starta!

 

Självklart kommer det att pangas upp solceller, tror att jag kan lyckas med 300 watt iallafall och kombinationen med 500ah batteri så känns det som att vi klarar oss (hade endast 400ah i förra båten😁).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite riktvärden angående cca för båtmotorer. Dock inte för en 6:a men bra tumregel. 
 


 


 

 

IMG_7167.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev NW355:

image.png.b67a32ec01628f2816e11e32aaab1f7e.pngimage.png.7467aaf6d2657a1a8c49c8eabfa6424d.png

Sitter nya i!

 

Har 2st 80AH AGM start och stopp. Dessa sitter ihop (160AH för dom som inte kan räkna) och startar BB och SB utan problem.

 

Byggde om så BB motor laddar dessa plus 1st 100AH AGM till bogpropeller.

 

SB motor laddar endast förbrukarbanken på 500AH.

 

Kan "Linka" ihop hela batteribanken med Sealines knapp (något elektroniskt orginal från fabriken) OM det skulle behövas, men troligtvis inte då jag inte märkt något problem än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör dubbelmontage , KAD44 med 2x90Ah per maskin.

Laddas via 60A generator per maskin via laddfördelare även till förbrukarbanken, 4x90Ah.

Ctek M25(25A) laddar ena maskinens batterier och via EDC nödbrytaren (om den är till) laddar den även den andra (via landström). Har en Victron 12/1500 som laddar förbrukarbanken med max 50A(via landström). Allt monterat 1998 (utom Ctek:en) och funkar hyfsat.

7 år gamla Noack blybatterier som i snitt håller 85% av ursprunglig kapacitet, mätt denna hösten.

Ska i vinter hänga på en 5kW häckpropeller,  med en tvekan om att lägga till ytterligare batteri.

 

Tabellen ifrån VP:s installationsmanual ( kommer ifrån en Sealine 360) visar att det går att starta med 90(88) Ah som någon påpekat i tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...