Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
leonaclo

Vilken jolle ska vi köpa?

Rekommendera Poster

Vi är två bröder på 11 och 13 år som är sugna på att köpa en segeljolle för två. 

 

 

Vi är ganska nya på segling och funderar på vilken båt som skulle passa.

 

Vi har redan en askeladden 16 segelkombi  men vi tycker att den går för långsamt. Vi har även seglar tvåkrona och optimist.

Har funderat på Triss men är osäkra på hur stor skillnaden kommer att bli från askeladden eftersom även trissen är en segelkombi. 

 

En annan båt som vi har kollat på är denna https://www.blocket.se/annons/110943960

Vi har svårt att uppskatta hur duktiga man måste vara för att kunna segla den. Och om man måste kunna använda trapets för att segla den.

 

Vi har en budget på 10 000 men kan gå över lite.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på eran fråga.Men ett förslag,varför inte en varsin Ok jolle eller Finn jolle.Har seglat båda och även tävlat lite på låg nivå.skojiga jollar och snabba ,ni kommer att peppa varandra, som jag och kompisen gör fortfarande,efter 50 år.Numera mellan Sveakryssare/Smaragd.😆 Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev leonaclo:

Vi är två bröder på 11 och 13 år som är sugna på att köpa en segeljolle för två. 

 

11 och 13 år betyder att ni inte har så många kilo att sätta emot när det piper i så det finns säkert bättre alternativ, Laser Pico fungerar på 2 i er ålder, vet inte vad den kostar idag, troligen mer än 10000:-, men det är nog oavsett bättre att vänta lite och få in lite mer pengar. Trissjollen börjar bli väldigt gammal (Det finns moderna, men det kostar därefter) och de som kommer ut till ett vettigt pris är ofta i väldigt risigt skick och blir inte så kul att segla. Kul att ni vill segla jolle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev s841:

11 och 13 år betyder att ni inte har så många kilo att sätta emot när det piper i så det finns säkert bättre alternativ, Laser Pico fungerar på 2 i er ålder, vet inte vad den kostar idag, troligen mer än 10000:-, men det är nog oavsett bättre att vänta lite och få in lite mer pengar. Trissjollen börjar bli väldigt gammal (Det finns moderna, men det kostar därefter) och de som kommer ut till ett vettigt pris är ofta i väldigt risigt skick och blir inte så kul att segla. Kul att ni vill segla jolle!

Vi är ganska långa för våran ålder och väger över 100kg tillsammans. Tack för alla svar. Jag är 175 cm så jag vet inte om jag och brorsan får plats i en laser.

 

 

Redigerad av leonaclo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på tvåskrovsbåt. Snabbt och roligt när det blåser och stabilt vid stillaliggande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev excel319:

Satsa på tvåskrovsbåt. Snabbt och roligt när det blåser och stabilt vid stillaliggande. 

Vilka båtar syftar du på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev leonaclo:

Vilka båtar syftar du på?

Hobie Cat kan ni nog få tag på för 10000 kr med lite tålamod.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev leonaclo:

Vilka båtar syftar du på?

En äldre Hobie Cat eller en Fabola Spectra. Utbudet är inte jättestort i ert prissegment men det brukar dyka upp någon då och då. Sedan beror det på hur bråttom ni har att köpa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

485er jollen känner jag inte till och hittar ingen information på internet vid en snabb sökning. Med trapets och en båtvikt på ca 100kg så borde den vara livlig och kul att segla. Men som sagt det verkar inte vara någon större klass om man vill segla mot andra 485er.

 

Att segla med trapets lär man sig fort och det är kul att stå utanför båten. 

För att ha kul med en jolle så behöver man ha lämplig totalvikt på besättningen. 

Om man väger för lite så blir det svårt att burka ner jollen vid kraftigare vind. Ni kommer dock att öka i vikt om några år så det kan fungera med en lite mer krävande jolle som man växer in i om något år. Men om ni inte klarar av jollen nu för att ni väger för lite så kanske ni tröttnar och kanske lägger av pga detta.

Jag började med en Flipperjolle när jag var ungefär lika gammal som ni är. Riktigt kul några år och därefter blev det en Laser och en massa kappseglingar. Men Laser är en enmansjolle och inte så kul att segla två i.

 

Om ni tänker kappsegla framöver så rekommenderas en jolle som är populär så att det finns andra att kappsegla emot. Vill ni bara ha en jolle att segla med så kan ni välja vilken som men roligare med en jolle med fart i och gärna trapets.

 

Alternativa jollar med trapets kan tex vara 420 eller den något större 470. Besättningens vikt bör för dessa ligga på ca 110-145kg (420) och max 140kg (470). Dock kan 470 vara lite för avancerad för er i dagsläget men passar om något år.

 

En Hobie Cat som går fort när det blåser kan även vara ett trevligt alternativ. Jag har provat en gång och på undanvindarna kändes det som man flög fram.

 

Prova gärna olika jollar innan ni köper någon jolle genom att kontakta någon seglingsklubb och klassförbunden. Att provsegla och prata med de som seglar dessa jollar kan ge värdefull information.

 

Med en budget på 10000kr är dock utbudet begränsat. Fundera på om ni kan betala mer så finns det mer att välja på. Tänk på att gamla segel kan behöva bytas ut vilket kostar en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...