Gå till innehåll
söndag 01 september 2024
patrikflink

Tamd41 frågor/kolla på.

Rekommendera Poster

Ska kolla på en båt idag med dubbla maskiner. 

 

Vad ger ni för råd gällande dom?

Anser mig rätt så begåvad inom motorer, men har inte haft med dessa maskiner att göra.

 

Vad ska jag kika på tycker ni idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda jag vet är att det skall vara B då den ryker mindre än A.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Ska kolla på en båt idag med dubbla maskiner. 

 

Vad ger ni för råd gällande dom?

Anser mig rätt så begåvad inom motorer, men har inte haft med dessa maskiner att göra.

 

Vad ska jag kika på tycker ni idag?

Du grejar nog det mesta tillräckligt bra gällande dessa traditionella analoga dieslar. Slitstarka, inga större överraskningar. Det allmänna synintrycket i maskinrummet säger nog det som behöver sägas.

 

Om Du inte redan har instruktionsboken så kommer det en här: 

31-32-41-42-43_Instruktionsbok_SE.pdf

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du grejar nog det mesta tillräckligt bra gällande dessa traditionella analoga dieslar. Slitstarka, inga större överraskningar. Det allmänna synintrycket i maskinrummet säger nog det som behöver sägas.

 

Om Du inte redan har instruktionsboken så kommer det en här: 

31-32-41-42-43_Instruktionsbok_SE.pdf 7 MB · 1 download

Tusen tack!

 

Jo, maskinrummet är rent när vi var och kikade på båten sist. Idag ska jag provköra och ev. göra affär!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev patrikflink:

Tusen tack!

 

Jo, maskinrummet är rent när vi var och kikade på båten sist. Idag ska jag provköra och ev. göra affär!

Som alltid - lägg båten i övre marschfartområdet i några minuter och se till att temperaturen inte sticker på någon av motorerna. Jag har hjälpt flera att rensa oljekylaren från impellerrester, som satt ner kylförmågan. Vill minnas att den s.a.s. är "första anhalt".

 

Annars instämmer jag - en "analog" och lättbegriplig robust maskin. Men TAMD41A tenderade att ryka en del, de senare  "bokstäverna" (B-D) var mycket bättre på den punkten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det backslag eller drev? Om backslag, vilken typ?

Temperatur vid fullgas 3800-3900 ligger på 92-95 gr och skall sjunka raskt vid gasavdrag till 3200-3300 och då ca 85gr.

Så uppför min motor sig, är dock helt ren invändigt och renoverad sjövattenpump, och det var lika med min gamla TAMD 31.

Kolla även skvallerhålet underintercoolern om det har läckt något där, syns gärna även på startmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga när spridarna var provtryckta/ renoverade senast, det ska göras efter 600 timmar, så ställ ingen ledande fråga till säljaren. 😉
Är det inte gjort så är det dags och det blir ju en ganska redig slant på 12 spridare.
Utbytes 3500 kr (Marinexpress.se) och lämnar du in och byter spetsar tror jag du klarar dig på 1500 kr st?
Även B och senare varianter kan ryka när spridarna börjar bli slitna.
För övrigt funkar A-maskinerna alldeles utmärkt om de är underhållna. 🙂
Och kolla att motorn når toppvarv när den är varmkörd, men det var la redan sagt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS pysslar väl med lastbilar i sin vardag och då är ju 41:orna inga konstigheter...? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Är det backslag eller drev? Om backslag, vilken typ?

Temperatur vid fullgas 3800-3900 ligger på 92-95 gr och skall sjunka raskt vid gasavdrag till 3200-3300 och då ca 85gr.

Så uppför min motor sig, är dock helt ren invändigt och renoverad sjövattenpump, och det var lika med min gamla TAMD 31.

Kolla även skvallerhålet underintercoolern om det har läckt något där, syns gärna även på startmotorn.

Drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

TS pysslar väl med lastbilar i sin vardag och då är ju 41:orna inga konstigheter...? 🙂

Nja, beställer nya bilar vart 4:e år. Nu i Januari 2024 kommer dom nya Scania.

 

Så det blir grönt kort=full serviceavtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering!

 

Kom upp i 9.5knop vid 2200 varv, gick inte mera...

Höll bra temp och oljetryck. 

Som sagt innan, super ren i motorrummet och 3 miljoner papper dom senaste åren på service.

 

Säljaren (och jag) ska lyfta henne imorgon. Full med snäckor och grönsaker tror båda jag och säljaren.

 

Dom sjösatte i våras, körde till bryggan och där har hon legat som en flytande sommarstuga hela tiden. Inte en sväng har dom kört.

 

Återkopplar imorgon eftermiddag, har lagt handpenningen och får tillbaka dom om hon inte går som den ska.

 

För information så är det en Sealine Stateman 320 med Tamd41B och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Fråga när spridarna var provtryckta/ renoverade senast, det ska göras efter 600 timmar, så ställ ingen ledande fråga till säljaren. 😉
Är det inte gjort så är det dags och det blir ju en ganska redig slant på 12 spridare.
Utbytes 3500 kr (Marinexpress.se) och lämnar du in och byter spetsar tror jag du klarar dig på 1500 kr st?
Även B och senare varianter kan ryka när spridarna börjar bli slitna.
För övrigt funkar A-maskinerna alldeles utmärkt om de är underhållna. 🙂
Och kolla att motorn når toppvarv när den är varmkörd, men det var la redan sagt....

Gjordes för 2 år sedan, hade faktiskt det i åtanke innan tipset, men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev patrikflink:

Kom upp i 9.5knop vid 2200 varv, gick inte mera...

Eftersom båten har legat stilla hela sommaren och nu inte varvar mer än 2200 rpm finns risk att turbinaxeln har fastnat på grund av fukten som kryper upp genom avgassystemet. Been there, done that. Turbinaxeln brukar inte sitta så hårt fast om den har fastnat på grund av stillaliggande, så troligen kan Du snurra loss axeln med en skiftnyckel på centrummuttern på insugssidan.

 

Turbotrycket bör ligga kring 1,5 vid 3800 rpm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Eftersom båten har legat stilla hela sommaren och nu inte varvar mer än 2200 rpm finns risk att turbinaxeln har fastnat på grund av fukten som kryper upp genom avgassystemet. Been there, done that. Turbinaxeln brukar inte sitta så hårt fast om den har fastnat på grund av stillaliggande, så troligen kan Du snurra loss axeln med en skiftnyckel på centrummuttern på insugssidan.

 

Turbotrycket bör ligga kring 1,5 vid 3800 rpm.

Tack, ska kika på det imorgon. Hade en misstanke gällande turbos...

 

Men upp ska hon ändå, vill se på dreven och botten. Såg när jag tilta upp dreven att dom små jävlarna hade satt sig ordentligt på hela dreven. Är mycket skägg också på sidorna vid vattenlinjen.

 

Sa till säljaren att han ska köpa 4st Sharkbite, och det har han gjort. Blir även tvätt av botten såklart.

 

Kommer uppdateringar såklart 😁.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista uppdateringen!

 

Var sjukt mycket snäckor på ALLT. 

Kände på turbos, inga problem där.

 

Nu är hon ren efter lyft, gick som ett skott efteråt. Köpt och är i hemmahamn, hel nöjd!

 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till skutan, hoppas att allt kommer att funka utan överraskningar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...