Jump to content
Saturday 14 December 2024
hallonBoat

MD5 död efter hög sjögång

Recommended Posts

Hej!

Under en väldigt blåsig dag på västkusten med hög sjögång dog plötsligt vår MD5b på min maxi 77 och vägrar starta igen. 

 

Under våren rengjordes delar av bränslesystemet, nytt bränslefilter och nya packningar. Förra året lämnade jag in spridaren på renovering. Motorn har gått som en klocka hela sommaren och tagit oss långa sträckor. Men så hamnade vi i oväder, blåste säkert över 13m/s med de högsta vågor jag färdats i. Plötsligt dör motorn så det fick bli segel och utombordare sista biten hem.  

 

I Md5 for dummies står det att motorn skall bla. luftas "om den stannat under kraftig sjögång för att motorn sugit in luft istället för bränsle", så kanske är detta ett vanligt fenomen?

 

Jag har luftat hela bränslesystemet ett par gånger, första gången syntes några få luftbubblor vid spridaren men inte mer. Men motorn vägrar starta, även provat kallstart och mer gas.

Med startgas dör den lika snabbt som den startat. 

 

Före avfärd (och motorstopp) hällde jag i ett par liter disel som jag tankat från en vanligt bensinsmack, då ingen sjömack fanns, sådan disel skall man väll kunna köra på?  

 

Tidigare har den startat "på första" men nu händer inget. 

 

Någon som varit med om något liknande eller vågar sig på en gissning över vad som kan vara fel? 

 

Tanken var full när den dog. 

Edited by hallonBoat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ingen erfarenhet av liknande. Men en orsak skulle kunna vara skit eller dieselbakteriwr i tanken som virvlar upp i sjögången och satt igen systemet. Kolla filter på motor och sugrör i tanken. Min gissning är på detta. 

 

Vanlig bil diesel går utmärkt att köra på, men vissa får problem efter långtidslagring. Så det du tankade är nog inte problemet, utan det är nog snarare redan existerande skit i tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte helt enkelt att få ur all luft ur systemet, prova att lufta HELA systemet på ALLA luftpunkter enligt ”MD5 for dummies” en gång till eller två. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar!

Efter många timmars luftande och felsökning startade den tillslut. 

Det sista momenten som fick den att starta var att dra åt den stora muttern på bränslepumpen. Lustigt nog ville motorn inte starta i våras fören jag lättat lite på den muttern, precis som skribenten i md5 for dummies skriver är fallet för deras motor, men nu drog jag alltså åt den och så startade motorn sedan. Funderar på om det kan vara så att jag måste se över bränslepumpen till hösten, typ byta packning och rengöra. 

Edited by hallonBoat
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...