Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
fjord815SSE

VP Powertrim motorn svarta cylindern

Rekommendera Poster

Hej har renoverat back ventilerna i den svarta cylindern på VP powertrimen så nu är det tätt så drevet stanar om jag sätter det enligt trim instrumentet på 4 så står det där när jag kör i 18 -25 knop inga problem med att det sjunker, problemet är när jag startar båten och har drevet på 1 för att nå planing snabbare och enklare när jag då kommer upp i 18 knopp och få ut drevet till 4 så kommer det inte ut utan står kvar på 1 går jag ner till ca 8 knop då orkar det trycka ut till önskat läge.

går det att renovera själva pumpen på något sätt eller är det att leta efter något nytt. jag har bytt samtliga O- ringar i pumpen 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev fjord815SSE:

Hej har renoverat back ventilerna i den svarta cylindern på VP powertrimen så nu är det tätt så drevet stanar om jag sätter det enligt trim instrumentet på 4 så står det där när jag kör i 18 -25 knop inga problem med att det sjunker, problemet är när jag startar båten och har drevet på 1 för att nå planing snabbare och enklare när jag då kommer upp i 18 knopp och få ut drevet till 4 så kommer det inte ut utan står kvar på 1 går jag ner till ca 8 knop då orkar det trycka ut till önskat läge.

går det att renovera själva pumpen på något sätt eller är det att leta efter något nytt. jag har bytt samtliga O- ringar i pumpen 

 

Sitter slangarna rätt monterade. Pumpen har en hög- och en lågtryckssida. Om slangarna sitter skiftade orkar in pumpen trimma ut drevet under belastning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rollen:

Sitter slangarna rätt monterade. Pumpen har en hög- och en lågtryckssida. Om slangarna sitter skiftade orkar in pumpen trimma ut drevet under belastning.

Okej då ska jag prova att skifta dem

jag var noga att inte göra det men föra ägaren kanske har vart där och gjort något :)

Hoppas att det är så enkelt 

om det inte fungerar vad kan det då vara ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvar också på en sådan (tack för bilden). Jag har också de yttre anslutningarna anlsutna, och det fungerar. Men fick fuska och byta hela enheten.

 

Back-ventilerna. Är det dom som sitter in från sidan eller är det kulorna som du ser på min bild nedan?

På min så hade den högra kulan arbetat in en urgröpning i huset nedåt (syns knappt på bilden). AV denna anledning fick jag ge upp detta pumphus. Man hittar nya pumphus i USA för 149 dollar och hela pumpar för 200 -250 dollar (plus frakt, tull och moms).

 

Jag köpte en begagnad (tack Peter).

 

IMG_1672.JPG

IMG_1687.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Jag skruvar också på en sådan (tack för bilden). Jag har också de yttre anslutningarna anlsutna, och det fungerar. Men fick fuska och byta hela enheten.

 

Back-ventilerna. Är det dom som sitter in från sidan eller är det kulorna som du ser på min bild nedan?

På min så hade den högra kulan arbetat in en urgröpning i huset nedåt (syns knappt på bilden). AV denna anledning fick jag ge upp detta pumphus. Man hittar nya pumphus i USA för 149 dollar och hela pumpar för 200 -250 dollar (plus frakt, tull och moms).

 

Jag köpte en begagnad (tack Peter).

 

IMG_1672.JPG

IMG_1687.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Back ventilen hittar du från sidan låsbrikor på båda sidorna sen tar man ut dem är tre delar har jag för mig 

ska packa om en bekants pump bara han får lås sin pump då kan jag ta kort på dessa köpte oringarna på origum för 55 kr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för information. Jag har inte lyckats hitta bilder över hur det ser ut.

Vet du vad kulorna har för funktion i min bild?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Tackar för information. Jag har inte lyckats hitta bilder över hur det ser ut.

Vet du vad kulorna har för funktion i min bild?

 

Jag har precis skruvat i hop den igen skillnad är att mina stålkulor ligger annorlunda än dina se bilden  den stor har jag planerat över hållet se bilden de två andra är likadana och plaserade som dina de två fjädrarna är plaserad på stora kulan och den lilla pinnen se teckningen stora kulan tror jag är för att det inte ska bi övertryck i pumpen de två små är för att bygga upp tryck i pumpen. "Locket sitter ju inne i behållaren och tar in olja i pumpen som bygger trycket och trycker ut oljan i slangarna kommer bild på backventilens delar strax eller i morgon beroende om jag kan slita på alla delar 

Screenshot_20230806_203802_Gallery.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...