Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
goetheiby

MD 21B tar in vatten i oljan

Rekommendera Poster

Hej!
Har en md21b som tar in vatten i oljan. Finns det några vanligare orsaker till detta som inte behöver betyda att man måste riva isär hela motorn och byta packningar?
Tex oljekyl, vattenpump etc?

Hur felsöker man på bästa satt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skeva toppar är ett inte helt ovanligt problem. Vad för båt sitter motorn i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kolla packboxarna i impellerpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev zurdu:

Kanske kolla packboxarna i impellerpumpen.

Enig i detta! Det finns ett "skvaller hål" på impeller pumpen, läcker det vatten där är i alla fall en av packboxarna slut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla detta.
Motorn sitter i en maxi 108 segelbåt, alltså har den körts lite och inte på så höga varv..

Jag har själv inte provat ännu då jag precis köpt båten och oljan är lite vattenblandad.
(jag visste om det när jag köpte den)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev goetheiby:

Motorn sitter i en maxi 108 segelbåt, alltså har den körts lite och inte på så höga varv.

Men motorn är ju minst 40 år gammal, så hur mycket den körts spelar nog mindre roll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej som en gammal Volvo Penta Mekaniker så kan dessa motorer gå varma....säkert har topplocket blivit planat fler än en gång. Sjövattenpumpen läcker oftast ut i framkant av motorn men även inåt. Ta ett kompprov! Skall ligga på  24-27 Kg. Har renoverat säkert 15 st av dessa en ny patient får jag in under helgen...skuren insprutningspump. Är pensionär men har fullständig verkstads utrustning. Mvh H-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maila mig på hans-gunnar.rohden@telia.com  Så kan vi pratas vid mera där....Dessa problem brukar oftast sluta med en fullständig demontering av motor ur båt. Mvh H-G Penta H-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/1/2023 at 8:30 PM, IngemarE said:

Men motorn är ju minst 40 år gammal, så hur mycket den körts spelar nog mindre roll...

ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer byta ut motorn i vinter ändå så det är inte så noga, tänkte bara om det kan vara ett lättlöst problem så kan jag fixa det nu och använda den säsongen ut.. Kommer inte renovera den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...