Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
jmwa

Kombinera servo och hydraulisk styrning?

Rekommendera Poster

Här en fråga som jag inte hittar svaret på någonstans. Min Volvo penta 4.3 gxi med drev DPS-A har servostyrning, med teleflexkabel fram till servon. Går kabeln att ersätta med hydraulisk styrning som kopplas till servocylindern? Hur jag än googlar hittar jag inte svaret! Ofta ser det ut som att man väljer antingen servo ELLER hydraulisk styrning, men det låter konstigt tycker jag. Någon som vet? 

Har kollat på en begagnad hydraulisk styrning men vet inte om det funkar tillsammans med min servo.

Tack på förhand för svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jmwa:

Här en fråga som jag inte hittar svaret på någonstans. Min Volvo penta 4.3 gxi med drev DPS-A har servostyrning, med teleflexkabel fram till servon. Går kabeln att ersätta med hydraulisk styrning som kopplas till servocylindern? Hur jag än googlar hittar jag inte svaret! Ofta ser det ut som att man väljer antingen servo ELLER hydraulisk styrning, men det låter konstigt tycker jag. Någon som vet? 

Har kollat på en begagnad hydraulisk styrning men vet inte om det funkar tillsammans med min servo.

Tack på förhand för svar!

 

Japp.

 

Går, har själv gjort det, dock på min Mercrusier (du har ett GM block också).

Köpte till min med "Powerstearing" som det heter, ersätter vajer med kolv, slangar och pump som du ersätter med.

 

Köptes här:

https://www.navinordic.com/motor/hydraulstyrning-rattar/hydraulstyrning-for-inombordare-med-drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Japp.

 

Går, har själv gjort det, dock på min Mercrusier (du har ett GM block också).

Köpte till min med "Powerstearing" som det heter, ersätter vajer med kolv, slangar och pump som du ersätter med.

 

Köptes här:

https://www.navinordic.com/motor/hydraulstyrning-rattar/hydraulstyrning-for-inombordare-med-drev

Då satte du alltså hydraulstyrningen direkt på servon där kabeln suttit tidigare? Standardfäste?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev jmwa:

Då satte du alltså hydraulstyrningen direkt på servon där kabeln suttit tidigare? Standardfäste?

Yes, ersätter vajern som går in med hydraulisk kolv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

12 minuter sedan skrev patrikflink:

Yes, ersätter vajern som går in med hydraulisk kolv.

 

Hur många rattvarv har du mellan fulla utslag ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev touchwood:

 

 

Hur många rattvarv har du mellan fulla utslag ?

 

Har du inte gått in på länken jag skickade?

All information framgår där:

 

• Antal rattvarv för fulla roderutslag: 3,3
• Pumpkapacitet: 27 cm³
• Slaglängd cylinder: 200 mm
• Bredd cylinder: 543 mm (Från fästet på drevet krävs minst ett utrymme av 510 mm mot styrbord.)
• Cylinder volym: 88 cm³ (balanserat)
• 2 x 7,5 meter SAE 100 R7 5/16” slang med kopplingar ingår.
• 2 liter hydraulolja medföljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tack, jag har gått in och läst! Det är som du ser en annan användare som frågade om rattvarv. 

Det jag fortfarande inte riktigt får kläm på är om hydraylstyrningen har en koppling till drevet (servon) som är samma som min vajerstyrning har. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev jmwa:

Jo tack, jag har gått in och läst! Det är som du ser en annan användare som frågade om rattvarv. 

Det jag fortfarande inte riktigt får kläm på är om hydraylstyrningen har en koppling till drevet (servon) som är samma som min vajerstyrning har. 

 

Såg det nu, sorry...

 

Du sliter bort vajern från power steering som går in i den. Ersätter med kolven som medföljer.

Man kan inte koppla in sig på orginalservon eller power steering då den bara ska flytta en ventil som hjälper till vid ändring av SB eller BB, det behövs alltså något fysiskt som trycker, vajer eller en hydralkolv.

Gäller såklart bara om du har just power steering och jag tolkar det som om du har det.

 

Anledningen att jag gjorde detta var att min vajer var sliten och styrreglaget var slut i kuggarna. Blev nästan samma peng att montera detta kit.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det låter bra! Gör nog detta byte så småningom. Bortsett från att din gamla vajer var sluten, tycker du att hydrauliken blev en stor förbättring av styrkänslan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev jmwa:

Tack, det låter bra! Gör nog detta byte så småningom. Bortsett från att din gamla vajer var sluten, tycker du att hydrauliken blev en stor förbättring av styrkänslan?

Absolut, men hade ganska mycket glapp innan, så lite orättvis att jämföra innan, men känns bra när jag rattar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...