Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
coderbob

autopilot drar max åt styrbord

Rekommendera Poster

Jag gastar på en andelsbåt i medelhavet och autopiloten, en raymarine st6001, har funkat perfekt men helt plötsligt så svänger den max åt styrbord när vi aktiverar den med knappen auto. Felet visade sig en gång för ett par dagar sedan men sedan igår är det permanent. Displayen visar rätt kurs så det är nog inget med fluxgate-kompassen. Vi har kollat för glapp i alla anslutningar.

 

Vad kan det finnas för troliga orsaker?

 

Jag har en liten gissning att det kan vara en solenoid som hängt sig eller kärvar men den (om det nu finns någon) sitter i såfall inkapslad i motorn. Både styrströmmen och drivstömmen till motorn matas via styrboxen och alla 4 ledningar går in i motorn. Jag kan lägga lite bilder i kommentarerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Long shot.

Hade lite liknande på min Garmin när den var ny och jag fattade ingenting.

Efter lite läsande i manualen stod det på något ställe refererande till någon funktion som gjorde att båten skulle backa. (Fanns inte förklarat på något ställe.) Svårt att förklara men om man tänker på en vägfärja där den har fören åt ena hållet på en väg och åt andra hållet den andra så tror jag det blir klarare. Det gjorde att så fort jag slog på APn så girade den kraftigt och fullt, över ett varv, utan att känna att den kom rätt.

Nåväl, lyckades stänga av den funktionen och sen hade jag inte mer problem.

Kanske något liknande?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du har roderlägesgivare och den inte fungerar så får AP aldrig någon signal att rodret befinner sig där AP vill att det ska vara och försöker hela tiden hitta det läget.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev coderbob:

 

Jag har en liten gissning att det kan vara en solenoid som hängt sig eller kärvar men den (om det nu finns någon) sitter i såfall inkapslad i motorn. Både styrströmmen och drivstömmen till motorn matas via styrboxen och alla 4 ledningar går in i motorn. Jag kan lägga lite bilder i kommentarerna.

 

Det kan du ju mäta och se om det är AP som ger signal till solenoiden, gör den inte det så har den hängt sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att ni också trycker på "track" och glömt reversera rutten ?  Eller vända den rätt ?

Också långskott, men hu vad ställd jag blev när min St6002 envisades med att lägga fullt roder bort från önskad kurs - den ville ju vända båten.

Men nu ser du ju önskad kurs misstänker jag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, touchwood said:

 

Om du har roderlägesgivare och den inte fungerar så får AP aldrig någon signal att rodret befinner sig där AP vill att det ska vara och försöker hela tiden hitta det läget.

 

Ja, det finns givare och enligt displayen så är vinkeln 0° både i standby och autoläge. Har vi tur så är det kabelfel och inte själva givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Det var roderlägesgivaren som hade lagt av. Den är nu utbytt och allt fungerar igen. 👍

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-13 vid 18:09 skrev coderbob:

Uppdatering: Det var roderlägesgivaren som hade lagt av. Den är nu utbytt och allt fungerar igen. 👍

Min tanke med. Dessa slits i mittläget eftersom det är där piloten jobbar som mest. Efter många år slits den ut och kan helt plötsligt skicka info om att rodret rör sig dikt babord, då korrigerar pilot såklart med en manöver för att kompensera och styra upp på rätt kurs. Har man dessa fel eller liknande och vet att roderlägesgivaren, även kallad feedback är gammal. Byt ut i vilket fall som helst, förr eller senare får man problem då det är en slitdetalj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-13 vid 18:09 skrev coderbob:

Uppdatering: Det var roderlägesgivaren som hade lagt av. Den är nu utbytt och allt fungerar igen. 👍

Det är väldigt enkelt att testa om roderlägesgivaren fungerar. Det finns tre kablar från kontakten. En till ena ändläget, en till andra ändläget och den tredje går till pickupen som åker framotillbaka när roderläget ändras. Det ska vara samma motstånd hela tiden mellan ytterlägeskablarna och pickupkabelns motstånd varierar när rodret vrids. Om det inte är kontakt mellan ytterlägeskablarna så är givaren trasig (oftast i mittläget där den slits mest). Mellan pickupkabeln och ytterlägeskablarna så ändras motståndet från ändläget tills det bryts (samma resultat åt respektive håll för de båda ytterlägeskablarna).

 

Jefa som tillverkar linjära autopiloter levererar till olika företag. När jag installerade min autopilot så hade de en inbyggd roderlägesgivare. Den var för klen och slets ut rätt fort. (Byttes alltid utan protester på garantin.) Numera har jag en extern roderlägesgivare som är mer långlivad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...